Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Rebecka Björklund väntade i över två timmar på taxi som aldrig kom – chaufförsbrist och taxireform orsaker till långa väntetider

Uppdaterad 04.08.2022 06:41.
Taxibilar parkerade
Bildtext Pågrund av chaufförsbrist och att taxireformen 2018 tog bort dejoureringsplikten, kan det vara långa väntetider för att få taxi – speciellt under helger och högtider.
Bild: Matti Myller / Yle

Slopade coronarestriktioner har ökat behovet av taxiskjuts och därmed kastat ljus på problemen inom branschen. Det finns för få taxichaufförer och ingen jourplikt. Det här kan skapa långa väntetider.

Slopade coronarestriktioner har satt fart på restaurangbesöken, festkvällarna och flygtrafiken. I Vasa syns det i efterfrågan på taxiskjuts.

– Vi märker att det är mycket folk i farten på veckosluten nu då alla restriktioner är borta och folk får röra sig igen, säger Kenth Sjöman, vd för Taxi Sjöman i Vasa.

Behovet av taxiskjuts motsvarar däremot inte utbudet av taxichaufförer. Under rusningstid på nätter och helger kan det därför vara svårt att få tag på taxi.

Det här är något som Vasabördiga Rebecka Björklund, 21, fick erfara. Hon väntade på taxi i ungefär två timmar på midsommarafton.

Kvinna sitter på en gräsmatta
Bildtext Rebecka Björklund är från Vasa men bor i Helsingfors. Kontrasterna mellan taxiutbuden i de två städerna är stora. – I Helsingfors är det mycket enklare att få taxi, säger Björklund.
Bild: Privat

– Jag ringde taxi kring 01-tiden på natten och då sa de på taxicentralen att en bil är på väg. Då väntade jag i cirka en timme innan jag ringde igen och då svarade de att de inte kan säga när taxin kommer. Då väntade jag ännu en timme innan jag gav upp, säger Björklund.

Björklund såg eller hörde aldrig från någon taxi och enligt henne var situationen frustrerande, speciellt eftersom hon befann sig långt från centrum.

– Det är ju förståeligt när det är högtid och många behöver skjuts, samtidigt är det frustrerande när man är så långt från stan eftersom det då inte finns många andra alternativ, säger Björklund.

Brist på taxichaufförer

Enligt Kenth Sjöman är det chaufförsbristen som är problemet bakom upplevelser som Björklunds.

– Det finns behov av mer körningar än vad kapaciteten räcker till. Marknaden i Vasa skulle svälja 20 taxichaufförer till när som helst, säger Sjöman.

Taxichaufför i en taxi
Bildtext Kenth Sjöman säger att det finns många taxibilar men för få chaufförer.
Bild: Yle/August Treier

Också Mari Pellinen, chef vid taxicentralen i Vasa, bekräftar att det finns en brist på taxichaufförer. Enligt henne beror det på att man inte lyckats ersätta de chaufförer som slutade under coronapandemin.

– Under den värsta coronatiden var det så få beställningar att det inte lönade sig att arbeta, då bytte många taxichaufförer yrke.

Pellinen säger att det nu som då utbildas nya chaufförer men inte i tillräcklig utsträckning för att ersätta de som fallit bort under pandemin.

Ingen jourplikt

Den rådande taxilagen har enligt Sjöman också ett finger med i spelet. Taxireformen som trädde i kraft i juli 2018 slopade både dejoureringsplikten och pristaket. I praktiken betyder det att taxichaufförerna nu får jobba när de vill och prissätta hur de vill.

– Chaufförerna kör nu när det passar dem bäst och det är oftast på dagen. Få kör nattetid, säger Sjöman.

Reformen orsakade en del skepticism bland taxichaufförer och taxibolagen redan år 2018 men sedan stal coronapandemin rampljuset. Nu när pandemin saktar av blir följderna av lagen synliga.

Mari Pellinen säger att taxilagen är en anledning till att taxicentralen har svårt att anpassa utbudet enligt efterfrågan.

Kvinna i röd tröja står framför ett fönster.
Bildtext Mari Pellinen säger att man från Ulataksi Vasa alltid försöker sitt bästa med att få tillräckligt med taxichaufförer på jobb. Trots att det inte finns dejoureringsplikt brukar de ringa in lediga chaufförer om det är rusning.
Bild: Lina Nystrand / Yle

– Eftersom chaufförerna själva får bestämma när de jobbar så vet vi på förhand inte om det är fem eller femtio bilar som jobbar den kvällen.

Enligt Pellinen visar det sig nu att det var enklare för alla innan taxireformen kom.

– Förr hade vi körlistor och man visste alltid vilka chaufförer som började och slutade när. Då kunde vi se till att det alltid fanns tillräckligt med arbetsstyrka, säger Pellinen.

Det är vanligt att taxichaufförerna väljer att mestadels jobba dagtid. Då finns åtminstone alltid FPA- och färdtjänstbeställningar, medan antalet beställningar nattetid kan variera väldigt mycket.

Eftersom chaufförerna själva får bestämma när de jobbar så vet vi på förhand inte om det är fem eller femtio bilar som jobbar på kvällen

― Mari Pellinen, Ulataksi Vasa

– Oftast är kvällarna ganska lugna men nu som då blir det ju rusning. Därför är det svårt att få chaufförerna att jobba nattetid. I värsta fall kan de få in endast två beställningar på hela natten och det är ju inte lönsamt, säger Pellinen.

Hoppas på en lösning

Olli Laurila jobbar som taxichaufför för Ulataksi Vasa, och när Yle Österbotten träffar honom vid en taxistolpe i Vasa centrum, har han väntat på nästa beställning i ungefär en timme.

Han säger ändå att det finns mera behov av taxiskjuts nu efter att coronarestriktionerna har slopats, men att chaufförsbristen är ett stort problem.

– Det finns inte tillräckligt med arbetskraft. Själv orkar man inte köra hela tiden, speciellt om man jobbar många långa dagar och nattetid, säger Laurila.

Enligt honom finns det hyfsad bemanning nattetid på helgerna men värre är det under vardagsnätterna.

– De flesta vill jobba på dagen.

Man i svart står framför en taxibil.
Bildtext Olli Laurila har märkt att många hellre väljer att ta elsparkcykel istället för taxi.
Bild: Lina Nystrand / Yle

Laurila tycker att det var bättre innan taxireformen då det fanns ett tydligt dejoureringssystem.

– Förhoppningsvis börjar man göra något åt situationen. Nu ser lagstiftningen ut som man ville men det funkar inte. Innan reformen var vi rädda för att det skulle bli precis så här, säger Laurila.

För tillfället ingen lukrativ bransch – ändå har yrket flera fördelar

Enligt Kenth Sjöman är orsakerna till chaufförsbristen förutom följderna av taxilagen och coronapandemin, också att det allmänna intresset för yrket har minskat.

– Det är få som vill ha extra arbete som taxichaufför tror jag. Förr var det till exempel många studerande som körde taxi på kvällarna för att tjäna en hundring.

Under de 35 år som Sjöman har jobbat inom taxibranschen har han sett åt vilket håll det utvecklas.

– Arbetet smakar inte på samma sätt längre. Det är för tillfället ingen lukrativ bransch, säger Sjöman.

Han tycker ändå att arbetet som taxichaufför skulle kunna locka fler. Oftast uppmärksammas endast yrkets nackdelar fast det också finns många fördelar.

– Jobbet är mycket omväxlande, man har möjlighet att tjäna bra pengar och det finns mycket arbete. Största delen av kunderna är väldigt positiva och dessutom är det inte svårt att få taxiförarlicens, säger Sjöman.

Arbetet smakar inte på samma sätt längre. Det är för tillfället ingen lukrativ bransch

― Kenth Sjöman, Taxi Sjöman

Pellinen betonar också att det finns arbete och att det är lönsamt att köra under rusningstiderna. Enligt henne är läget ändå stabilt i Vasa.

– Vi hoppas att vi får fler chaufförer och företagare men framtiden ser nog lite ljusare ut nu, säger Pellinen.

Behåll tålamodet när du väntar på taxi

För Rebecka Björklund var det inte första gången hon behövde vänta på taxi i Vasa i flera timmar. Tidigare i år var hon med om samma sak och det har gjort att hon börjat överväga att ta till andra alternativ.

– Det har nog blivit så att man tänker att man ändå inte kommer att få någon taxi nattetid, säger Björklund.

Om man försöker få tag på taxi under rusningstid råder Pellinen folk att vara tålmodiga och ha telefonen nära till hands.

– Taxichauffören kan ringa och säga hur länge det tar så håll telefonen nära. Om det är vinter och man måste vänta länge så se till att det finns en varm plats att vara på under tiden, säger Pellinen.

Diskussion om artikeln