Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Kalle Rovanperä så gott som felfri – klättrade till tvåa, men kan stå inför ett omöjligt uppdrag på söndag: "Utan misstag tar jag inte ikapp honom"

Programmet är inte längre tillgängligt
Yksi väärä nuotti! Kalle Rovanperä lähellä ulosajoa - Spela upp på Arenan (Programmet är inte längre tillgängligt)

Fyra specialsträckor återstår av Finlands VM-rally. Drygt åtta sekunder skiljer tätduon åt. Kan Kalle Rovanperä hämta upp luckan på söndag? Det blir svårt, medger VM-ettan.

– Då man tvingas ploga så är det svårt att hämta upp avståndet i efterhand här.

Kalle Rovanperä sammanfattade det till synes hopplösa läget redan inför den 17:e specialsträckan i Yles sändning. Att ligga först i VM-sammandraget har nämligen sina för- och nackdelar.

En av nackdelarna, speciellt i ett rally som körs på grusvägar som man gör i Jyväskylä, är att ettan tvingas köra först ut hela den första tävlingsdagen.

– Vägen är i risigt skick då. Åskådare har gått över vägen och sparkat upp grus, och även om det kör säkerhetsbilar på vägarna innan man själv åker ut så blir man den som packar ihop vägen igen för resten av fältet, förklarade Rovanperä redan i går då han förklarade termen "ploga".

Speciellt avgörande i Jyväskylä – ett rally som ingalunda hör till de mest tekniska. Hastigheten är hög och marginalerna små.

Det fick Rovanperä erfara på lördagen.

Tänak gjorde fler misstag än Rovanperä

Rovanperä var så gott som felfri under dagens åtta specialsträckor. Det var endast ett notfel som kostade honom sekunder och samtidigt klättrade han i sammandraget. Se nära ögat-situationen genom att klicka på artikelns huvudbild!

Tack vare den grymma dagsformen tog han in på avståndet upp till ettan Tänak.

Luckan som var 20 sekunder före dagens sträckor hade krympit till 11,5 inför de två sista. Men på den 17:e specialsträckan klockade Rovanperä och Tänak in exakt samma tid – talande för hur jämnt det sist och slutligen var mellan tätduon.

– Utan att han gör misstag så kommer jag inte ikapp, medgav Rovanperä.

Men som på beställning släppte Tänak in Rovanperä i fighten på den 18:e specialsträckan. Rovanperä hade igen (den sjätte gången för dagen) satt den bästa tiden då Tänak gjorde ett misstag som kostade honom några dyrbara sekunder i en av de allra sista kurvorna.

Inför söndagens fyra specialsträckor är avståndet bara 8,4 sekunder.

Maximal otur för Lappi

Esapekka Lappi – som låg tvåa inför dagens sträckor – hade däremot maximal otur och tappade allt i segerkampen.

Lappi träffade en sten på den 15:e specialsträckan. Inget märkligt med det, men stenen slungades rakt in i ett träd – och tillbaka in på banan. Då träffade den Lappis vindruta precis framför föraren och dagen var förstörd.

Programmet är inte längre tillgängligt
Käsittämättömän huonoa tuuria! Esapekka Lapin tuulilasiin lensi kivi - Spela upp på Arenan (Programmet är inte längre tillgängligt)

– Synligheten var noll, speciellt nu mot slutet då solen gick ner. Vi vågade inte heller tvätta fönstret då vi var rädda för att göra sprickan värre, så smutsen gjorde inte saken lättare heller, säger Lappi.

Det positiva är ändå att Lappi går mot en till synes ohotad tredjeplats. Elfyn Evans fick problem med fjädringen i det vänstra bakhjulet på dagens näst sista etapp och tappade 40 sekunder till Lappi efter det.

Lindholm fick knuffa igång bilen med kartläsaren

Ingåsonen Emil Lindholm ligger fortfarande tvåa i WRC2-klassen bakom endast Teemu Suninen. Och samtidigt har han tillsammans med kartläsaren Reeta Hämäläinen klättrat upp till tia i det totala sammandraget.

Men det höll på att gå snett under dagen, då bilens startmotor sa upp kontraktet. Inget större problem då duon såg till att knuffa igång bilen igen.

Programmet är inte längre tillgängligt
Suosikkikartturi vaikka työntää auton käyntiin - Spela upp på Arenan (Programmet är inte längre tillgängligt)

Söndagens specialsträckör körs i Oittila och Ruuhimäki. Dagens första specialsträcka kör igång klockan 8.23 och sänds direkt på Yle Arenan.

Ställningen efter 18/22 specialsträckor

1. Ott Tänak (Hyundai) 2.02.44,0
2. Kalle Rovanperä (Toyota) + 8,4
3. Esapekka Lappi (Toyota) + 35,2
4. Elfyn Evans (Toyota) + 1.19,7
5. Thierry Neuville (Hyundai) + 2.05,5
6. Takamoto Katsuta (Toyota) + 2.47,5
7. Gus Greensmith (Ford) + 3.23,0
8. Pierre-Louis Loubet (Ford) + 3.27,2
9. Teemu Suninen (Hyundai) + 7.56,8
10. Emil Lindholm (Skoda) + 8.07,5