Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Alla tiders gatuarbete vänder upp och ner på trafiken i Helsingfors – så här ska Mannerheimvägen se ut i framtiden

Så här ska Mannerheimvägen renoveras. - Spela upp på Arenan

Nästa vår inleds den enorma renoveringen av stadstrafikens aorta, Mannerheimvägen. Om allt går enligt planen är allting klappat och klart år 2025. Då hör cyklisterna, fotgängarna och spårtrafiken till vinnarna.

De kommande åren blir det svårare att röra sig längs Mannerheimvägen, då Helsingfors paradgata ska få ett riktigt ordentligt ansiktslyft. Också du som bor längs avsnittet mellan Posthuset och Grejusgatan kan förbereda dig på buller och vägdamm som yr omkring.

Helsingfors stad säger själv att det är frågan om det största, mest krävande och det för invånarna allra svåraste gatuarbetet genom tiderna.

Nu på våren inleds arbetet på avsnittet mellan Posthuset och Operahuset. Det beräknas vara klart år 2024, varpå arbetet flyttar vidare norrut ända till Grejusgatan. Enligt stadsplaneringen ska arbetet i den norra ändan vara klart år 2025.

Ännu finns ingen noggrannare information om tidtabell för och alternativa rutter under arbetet, men åtminstone en del av kollektivtrafiken lär löpa längs Mannerheimvägen under hela arbetes gång.

Renoveringen sker både ovanpå och under gatan. Under gatan piffas infrastruktur, såsom elkablar och gamla vatten- och avloppsrör från början av 1900-talet, upp.

På gatuplan genomgår kollektivtrafiken och de lätta trafiklederna de största förändringarna.

Fotgängarna och cyklisterna hör till vinnarna

Apropå kollektivtrafik så hör användarna av den till vinnarna då arbetet är klart. Övriga vinnare är, enligt staden, cyklister och fotgängare samt fastigheterna längs gatan.

Både cyklisterna och fotgängarna får varsin enkelriktad körfil och trottoar i vardera riktning. Just nu finns det ingen cykelväg eller ens en cykelfil norr om Operahuset.

Havainnekuvassa Mannerheimintien reunassa Kisahallin edustalla kulkee yksikaistainen pyörätie.
Bildtext En fantombild över de framtida cykelvägarna kring Tölö sporthall.
Bild: Kai Hakala / Ramboll

En annan förändring är att antalet övergångsställen utan trafikljus minskar.

Den här videon visar vad som händer med nuvarande trafikljuslösa övergångställen efter renoveringen:

Så här ser de framtida övergångställena på Mannerheimvägen ut. - Spela upp på Arenan

Det kanske mest märkbara förändringen hittas vid spårvagnshållplatsen strax norr om korsningen mellan Mannerheimvägen och Linnankoskigatan. Där försvinner det nuvarande övergångsstället, och ersätts med ett nytt övergångsställe som inte är markerat och där fotgängare alltid är skyldiga att väja för annan trafik.

Havainnekuvassa Mannerheimintien reunassa kulkee yksikaistainen pyörätie.
Bildtext Så här ser det nya speciella övergångsstället vid Linnankoskigatan ut.
Bild: Kai Hakala / Ramboll. Kuvankäsittely Petteri Juuti / Yle

Under renoveringen tas tillgängligheten i beaktande

Övergångsställena byggs så att de är anpassade för personer som har svårt att röra sig. Exempelvis personer som sitter i rullstol får mera utrymme att röra sig och ska få det lättare att rulla in på trottoaren. Tillgängligheten för personer med nedsatt syn ska förbättras i områden i anslutning till de nya övergångsställena.

Dessutom ska tillgängligheten på spårvagnshållplatserna ses över under renoveringen.

Apropå spårvagnshållplatserna så får de ett ansiktslyft med tanke på den nya spårvägen som ska gå mellan Gamlas och Skillnaden via Munksnäs. Tanken är att arbetet med den spårvägen ska pågå åren 2025–2029.

Den här artikeln är en bearbetad översättning av Yle Uutisets artikel Kaikkien aikojen katuremontti laittaa Helsingin keskustaliikenteen sekaisin pariksi vuodeksi – tämä kaikki Mannerheimintiellä muuttuu skriven av Petteri Juuti Den svenskspråkiga versionen är skriven av Christoffer Kaski.