Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Kuppis blir slutstation för tågen från Helsingfors – byggandet av dubbelspåret mellan Kuppis och Åbo järnvägsstationer inleds

Logomobron
Bildtext Härifrån kör inga tåg till Helsingfors på ett par år.
Bild: Arash Matin / Yle

På måndag börjar man bygga dubbelspåret mellan Kuppis järnvägsstation och Åbo järnvägsstation. Byggandet av det dubbla spåret kommer att orsaka betydande bullerstörningar och trafikstockningar under ett par år.

Projektledare Erkki Mäkelä vid Trafikledsverket tror att de tillfälliga trafikarrangemangen till följd av byggnadsarbetet kommer att orsaka allvarliga trafikstockningar i Åbo centrum.

Till exempel måste fem nya broar byggas. Det värsta året för arbetsresenärer blir år 2023.

– Under 2023 är renoveringen av alla större broar igång. Då kommer man säkert behöva en del extra tid för sina resor.

Enligt Mäkelä kommer de värsta trafikstockningarna att uppstå på Helsingforsvägen och Skolgatan.

– Slutresultatet kommer vara värt allt besvär. Nu måste vi bara stå ut med de olägenheter som arbetet medför.

Kuppis station blir slutstation i två år

Under de två år som byggnadsarbetet pågår kommer Kuppis järnvägsstation att vara slutstation för tågen från Helsingfors.

Projektledare Erkki Mäkelä säger att byggandet av dubbelspåret är ett steg närmare höghastighetståget, alltså det så kallade entimmeståget.

Då dubbelspåret står färdigt om två år, kan Helsingforstågen återvända till Åbo järnvägsstation.

Ett av de största momenten i dubbelspårsprojektet är rivningen av järnvägsbron över Aura å och byggandet av en ny bro.

I oktober kommer man bygga en tillfällig bro bredvid den befintliga järnvägsbron innan den rivs. Den tillfälliga bron får användas också av fotgängare och cyklister.

23 miljoner euro i EU-finansiering har beviljats för utvecklingen av Åbo bangård och dubbelspåret. Budgeten för byggandet av dubbelspåret är totalt 67,5 miljoner euro.

Enligt Trafikledsverket kommer den verkliga prislappen ändå att vara flera miljoner euro högre.

– Förberedelser pågår för att få ytterligare finansiering, men inga beslut har fattats, säger Erkki Mäkelä.

Artikeln är en översättning av Yle Uutisets artikel Kupittaan ja Turun välisen kaksoisraiteen rakentaminen alkaa ensi viikolla – Väylävirasto toivoo turkulaisilta kärsivällisyyttä skriven av Yrjö Hjelt. Översättningen är gjord av Andrea Wiklund.