Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Allt fler vill ha elbilar – men halvledarindustrin hänger inte med

SK Hynix fabrik i Sydkorea ska bygga tre nya prodktionslinjer för halvledare
Bildtext Just nu importerar Europa största delen av sina halvledare från Asien.
Bild: EPA/KIM MIN-HEE/POOL

Det har varit brist på halvledare sedan coronapandemin bröt ut. Att få tag på vissa sorters elektronik har därför tidvis varit mycket svårt. Nu har läget lugnat ned sig till viss del, men i bilbranschen tampas man fortfarande med långa leveranstider.

Halvledare är en viktig komponent i nästan all elektronik – mikrovågsugnar, spelkonsoler, datorer, bilar och så vidare. Jerker Björkqvist, som är akademilektor i informationsteknologi vid Åbo Akademi, säger att komponentkrisen började samtidigt som pandemin.

– Alla människor började distansarbeta på en gång, så man köpte upp allt som kan användas för distansarbete. Samtidigt blev det tvärstopp i vissa industrier och då blev marknaden mycket gungig, säger Björkqvist.

Han tillägger att det här ännu inte har lösts, så att vi skulle ha en fungerande leveranskedja. Dessutom har till exempel kriget i Ukraina orsakat ytterligare problem.

jerker björkqvist
Bildtext Jerker Björkqvist säger att problemen med brist på halvledare fortfarande hänger kvar.
Bild: Yle/Jasmine Nedergård

“Industrin har svårt att hänga med då allt mer elektrifieras”

Björkqvist säger att läget just nu varierar mycket. Inom konsumentelektronik verkar situationen ganska långt ha stabiliserats. Joakim Tallgren, som jobbar som bilförsäljare, säger däremot att bristen syns i hans arbete.

– Hela bilbranschen har ju lidit av förlängda leveranstider på nya bilar på grund av komponentbrist. Många av bilarna har till och med upp till fördubblade leveranstider, säger Tallgren.

Jerker Björkqvist säger att halvledarindustrin har svårt att hänga med i svängarna då allt mer elektrifieras. Den här processen gör nämligen att behovet av vissa sorters halvledare ökar.

– Mängden beräkningsenheter i en dator har ökat mångfalt. Den här förändringen har halvledarindustrin inte riktigt hunnit med i, säger Björkqvist.

“Elbilar behöver mångfaldigt fler halvledare än vanliga”

Det här har också bidragit till att bilindustrin drabbats så hårt av bristen. Tero Kallio är verksamhetsledare på föreningen för bilimportörer och bilindustrin i Finland. Han säger att allt fler vill köpa elbilar nu då bensinpriserna skjuter i höjden.

– Produktionen hinner inte med här, eftersom elbilar behöver mångfaldigt fler halvledare än vanliga bilar, säger Kallio.

Tero Kallio poseeraa kameralle.
Bildtext Tero Kallio säger att det just nu är problem med brist på halvledare i bilindustrin.
Bild: Sakari Piippo / Yle

Kallio tror och hoppas ändå på att vi nu har nått botten av problemet och snart är på väg uppåt igen. Han säger ändå att det har bildats en ganska lång kö av beställningar och att det därför kommer att ta en tid innan läget normaliseras.

Just nu importerar Europa största delen av sina halvledare från Asien, där Taiwan tillverkar 66 procent av dem som köps in utifrån av elektronikindustrin. I både EU och USA pågår ändå en förändring där man vill satsa på att producera egna halvledare, vilket i det långa loppet kunde åtgärda problemen.