Smidiga flygbyten ett måste för Kronobyflygets fortsättning: "Vi stannar inte i Helsingfors utan ska ut i världen"
Flygtrafiken mellan Karleby-Jakobstad och Helsingfors-Vanda får ett par månaders avbrott. Nu upphandlas rutten på nytt av Traficom, för att trygga att flygen får en fortsättning från sista oktober.
Snabba och smidiga färdsätt ut i världen behövs från Jakobstadsregionen. Det har näringslivet länge basunerat ut. Och de statsstödda flygen till Kronoby har behövts, det säger man från företagens sida, nu när trafiken går på ny upphandlingsrunda.
Även om pandemin satte stopp för största delen av resandet, har många av bolagen behövt få ut personal för att sköta serviceuppdrag och en del underleverantörer och kunder har kunnat flygas in trots restriktioner. Hur behoven ser ut efter pandemin, har inte helt klarnat. Men bolagen vidhåller att förbindelsen behövs.
– Nu har läget normaliserat. Det är besättningar och mastriggare och segelmakare som ska in och servicepersonal som ska ut, så nästan dagligen har vi folk som flyger via Kronoby. Så för oss är det livsviktigt att trafiken löper, säger Benny Brännbacka som är operativt ansvarig på båtvarvet Nautor.
"Kronoby flygfältet är livsviktigt"
I år levereras 25 segelbåtar på export och varje båt kräver ett stort antal resor, då kunder, manskap och underleverantörer ska besöka projektet under hela processen.
99 procent av våra resor fortsätter från Helsingfors
Benny Brännbacka, Nautor
Under tiden med de upphandlade flygen har tidtabellerna enligt flera av nejdens företag varit hyfsade. Men ett stort problem har funnits i bristen på samarbete med andra flygbolg.
– För oss är det väldigt viktigt att komma vidare från Helsingfors, för vi stannar inte där. Så för den kommande upphandlingen borde det prioriteras att bagaget går vidare och man kan boka anslutningsflyg på samma biljett, säger Brännbacka.
Helsingforsrutten från flygfältet i Kronoby har länge varit i vågskålen. När trafiken till fem av landets mera perifera flygplatser upphandlades i fjol skulle rutterna tryggas under en övergångsperiod. Den upphandlingen sträckte sig till mitten av augusti, och nu när stödpengarna är slut för denna gång, upphörde också trafiken bums till fyra av de fem destinationerna.
Trafikstoppet beklagligt
Rutten till Karleby-Jakobstad beräknades inte ha bärighet, så Nyxair som opererat på rutten flyger sin sista tur på söndag.
Från kundhåll beklagar man avbrottet och under de två och en halv månad som upphandlingen pågår innan trafiken väntas starta på nytt i slutet av oktober, är man utelämnad åt antingen tågförbindelse eller trafik via Stockholm, alternativt att flyga ut från Vasa.
Stockholmsflyget, som fungerar på marknadsmässiga villkor, utökas nu, vilket gör Arlanda till ett attraktivare alternativ för resenärer ut till Europa och resten av världen. Från näringslivets håll, är möjligheten att ta sig med flyg till explicit Helsingfors rätt ointressant. Det är anslutningsflygen som intresserar.
– Vårt flygfält är ett businessflygfält. 70 procent av resenärerna på linjen är affärsresande, som behöver ta sig ut till kunder i Europa. Det ska finnas ett flyg ner tidig morgon och en retur sen kväll, så det finns möjlighet till en dag ute i Europa, säger Jarl Sundqvist, som är vd för Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia.
Allt mer sköts på distans
De har tidigare frekvent kartlagt behovet av resande bland företagen, men hur resebehovet ser ut efter pandemin är fortfarande lite oklart. Många av nejdens bolag har hittat nya lösningar för att minska på resandet, både av ekologiska och ekonomiska skäl.
Behovet att skicka ut servicepersonal i världen har inte ändrats
Jarl Sundqvist, vd Concordia
Dessutom har möjligheterna och förståelsen för att avhandla affärer på distans förbättrats, samtidigt som tekniska lösningar för att sköta service eller skolningar på distans förbättrats tack vare distanstvånget.
– Men resandet behövs. Det har kanske ändrat form, så att man åker ut för att sätta igång projekt. Man träffar sina avtalspartners en första gång, men sköter resten på distans. Men det som inte ändrats är behovet av service, som många av regionens företag jobbar med. För det behövs smidiga flyg, säger Jarl Sundqvist.
Strängare krav på anslutningar
Att den nya upphandlingen förväntas och utlovas bli smidig, slås rätt långt fast i Traficoms krav. Den förra upphandlingen blev föremål för klagomål, både från konkurrerande bolag och kunder. Bristen på specifika krav på samarbetsavtal med större flygbolag, gjorde att Nyxair som nu opererat på flera av de upphandlade linjerna inte erbjuder möjlighet till anslutningsflyg på samma biljett.
I den nya upphandlingen ställs precisa krav på både tidtabeller, antalet flygningar och möjligheten till förbindelser ut till flyghubbar i Europa. Villkoren väljer rätt långt vilka flygbolag som kan bli aktuella för rutterna. Men på Concordia är man övertygad att det kommer att finnas intresse för att delta i upphandlingen.
– Jag tror att intresset är stort, för att flygbolagen tänker på framtiden, på nästa steg efter upphandlingen. Jag ser det finns en kommersiell bas för de här flygen, för det finns en beställning att flyga från Karleby-Jakobstad ut i världen.
Tågresor kräver hotellnätter
Bland företagen är man idag hoppfull inför att det ska hittas en långsiktig lösning som ska ge stabilitet i trafiken. För stor del av företagen är inte biljettpriserna avgörande. Alternativkostnaderna gör resandet ändå dyrare.
– Tåg är bra. Men man hinner inte ner till Vanda för att ta morgonflygen ut till Europa, så i praktiken mister vi nästan en dag på vägen ner, eftersom man måste fara redan dagen före och stanna på hotell och samma sak på vägen upp, så det är inte riktigt bra, säger Benny Brännbacka.
Vilka bolag som visar intresse för att operera på linjen under den kommande upphandlingsperioden visar sig den första september. Senast lämnade fyra bolag in en offert, men de snävare krav som nu ställts på verksamheten, kan leda till att färre bolag fyller kriterierna. Den sista oktober väntas trafiken återupptas, om ett avtal nås.