Hoppa till huvudinnehåll

Samhälle

Aggressiva elbolag försöker desperat få kunder – arg villaägare i Ingå: "Helt falsk marknadsföring, bedrägeriförsök"

Uppdaterad 15.08.2022 16:50.
Rune Granell står med armarna i kors utomhus vid ett vitt tegelhus.
Bildtext Rune Granell fick ett lockande förslag av ett elbolag, men avtalet som kom på e-posten var något helt annat.
Bild: Pekka Palmgren / Yle

De höga elpriserna ställer nya krav på såväl konsumenten som elbolagen. En del bolag idkar aggressiv marknadsföring för att klara sig i den hårda konkurrensen, något som i värsta fall kan drabba dig som konsument om du inte är på din vakt.

Elpriserna är ett hett diskussionsämne den här hösten. Elpriserna går upp på grund av kriget i Ukraina men också som följd av omställningen till grön el och flaskhalsar i överföringen.

"Det lät hur lockande som helst"

Rune Granell fick i juni ett samtal från Nordic Green Energy. Hans elavtal ska snart ta slut så han var intresserad att höra hurudant avtal som erbjuds.

En elstolpe fotograferad mot en dramatiskt mörkblå himmel.
Bildtext Också elbolagen lever osäkert just nu, många tar till aggressiv marknadsföring för att få kunder, visar anmälningarna till KKV.
Bild: Hollandse Hoogte/Shutterstock/All Over Press

– Det lät hur lockande som helst, berättar han.

Men när Rune Granell såg avtalet i sin e-post så var det någonting helt annat än det som hade utlovats.

– Helt falsk marknadsföring och egentligen ett bedrägeriförsök, konstaterar han.

Ärendet klarades upp efter ett argt e-post till bolaget, som bad om ursäkt för den oklara försäljningen och hävde avtalet.

Nordic Green Energy tog kontakt med Svenska Yle per e-post efter att artikeln publicerats. Bolagets kommentar lyder så här:

"Nordic Green Energy har nolltolerans mot oetisk försäljning, och vi förutsätter alltid att våra försäljare följer konsumentlagstifningen och god handelssed. Vi har kvalitetskontroll som övervakar försäljningen som sker i Nordic Green Energys namn, och vi skrider till åtgärder direkt vi blir varse om misstänkta övertramp. Avtalet med säljbolaget som denna försäljare representerade är således avslutat den 4.7.2022. Nordic Green Energys mål är att alla kunder skall vara nöjda med de elavtal, baserade på förnybara energikäller, som de väljer att teckna med oss."

Höjda priser

Alla får räkna med höjda elpriser och därmed boendekostnader. Den som bor i ett egnahemshus och värmer upp huset med el drabbas hårdast.

Bor du i egnahemshus kostar uppvärmningen och varmvattnet mest (vanligtvis cirka 75 procent av förbrukningen). Elbastu och golvvärme samt hushållsmaskiner och annan elektronik står för resten.

Olika sorters avtal

Du kan antingen ha ett fast pris på den el du köper, eller också följer priset utvecklingen på den nordiska elbörsen.

En del av hushållen har (ofta två-åriga) bindande avtal till ett fast pris. Då vet du ungefär hur stor elräkningen blir (om din elförbrukning är konstant).

Medan andra låter priset svänga i takt med börsens så kallade spot-priser. Fördelen är att du kan försöka anpassa din elförbrukning till de timmar på dygnet då det är billigast.

De billiga timmarna är ändå på natten, så det är inte alltid enkelt att förlägga elförbrukning till dygnets billiga timmar.

När det kokar på elmarknaden gäller det att vara alert som konsument. Här listar vi fyra saker som kan vara nyttiga att tänka på.

1. Konkurrensutsätt bolagen

Det gäller att jämföra priser. Priserna varierar stort. Du kan spara flera hundra euro på årsnivå genom att konkurrensutsätta. Tyvärr går priserna upp så fort att så kallade prisjämförelsesajter hinner inte med i svängarna.

2. Identifiera aggressiv marknadsföring

En försäljare ringer och erbjuder ett elavtal som låter förmånligt, men visar sig vara något helt annat i verkligheten. Reagera om något verkar för bra för att vara sant. Konsumentmyndigheterna har fått rekordmånga klagomål i år.

De fem bolag som toppar klagomålsstatistiken är Oomi, Väre, Kotimaan energia, Lumo (inte längre verksamt) och Nordic Green Energy.

3. Bind inte upp dig för mycket

Många bolag skickar nu erbjudanden om nytt bindande elavtal trots att ditt avtal är i kraft i flera månader. KO varnar för att det finns risker med det här. Vi vet inte hur priserna utvecklas. Om den nuvarande situationen på elmarknaden lugnar sig, kan du sitta fast med ett två-årigt bindande avtal med dyrt pris.

4. Också bolagen lever osäkert

Turbulensen på elmarknaden drabbar också bolagen. Tre elbolag har lagt ner verksamheten (Lumo, Fi-Nergy Voima och Energia247) och flera andra kan göra det. Om ditt elbolag går under måste du hitta ett nytt bolag. Några bolag har slutat sälja två-åriga avtal eftersom marknaden är så osäker, och erbjuder endast avtal kopplat till börspriser.

Tillägg kl.09:55 Svenska Yle har inte lyckats få tag på en ansvarsperson inom Nordic Green Energy för en kommentar.

Tillägg kl.13:30 Parentes om att Lumo inte längre är verksamt har lagts till.

Redigerat kl.16:45 Nordic Green Energys svar tillagt i artikeln