Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Borgås stadsdirektör Ujula tror inte att Östbanan är i fara, trots att minister föreslår att projektet skrotas

Medelålders man i mörkblå kostym i en festsal.
Bildtext Borgås stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula är inte orolig över Östbanans framtid.
Bild: Matti Myller / Yle

Minister Ville Skinnari (SDP) anser att planeringen av Östbanan måste avslutas. För Borgå är projektet väldigt viktigt, men stadsdirektören Jukka-Pekka Ujula säger att verksamheten inte påverkas av Skinnaris utspel.

Östbanan är en planerad järnvägsförbindelse mellan Kouvola och Helsingfors via Borgå. Planeringsfasen inleddes under sommaren och pågår hela decenniet, varefter tanken är att byggnadsarbeten kunde inledas vid lämplig tidpunkt.

Utvecklings- och utrikeshandelsminister Ville Skinnari vill nu att projektet läggs på is. Enligt Skinnari måste regeringen omvärdera projektet efter att relationerna med Ryssland förändrats.

Han vill i stället att regeringen satsar på den åsidosatta planen på en direktbana mellan Lahtis och S:t Michel. Trafik är inte Skinnaris ansvarsområde, så diskussionen lär fortsätta då trafikminister Timo Harakka (SDP) är tillbaka från sin arbetsresa till Brasilien.

Minister Skinnari är från Lahtis, men har bestridit att han lobbar för Lahtisbanan av regionpolitiska orsaker.

Det hindrar inte Borgås stadsdirektör och samtidigt en av styrelsemedlemmarna i Östbanan-projektet, Jukka-Pekka Ujula, från att påpeka faktumet, då han förklarar varför han inte är orolig för Östbanans framtid.

Det är inte så farligt att ministern från Lahtis säger så

― Jukka-Pekka Ujula

– Jag tror att det inte är så farligt att ministern från Lahtis säger så. Det här påverkar inte bolagets verksamhet, som inleddes nu på sommaren och det är full fart där, berättar Ujula.

Ujula säger att projektet kommer behöva diskuteras, om inte annat på grund av Skinnaris utspel, men han förväntar sig att det blir korta diskussioner.

"Inte vettigt att sluta utveckla Östra Finland"

Enligt Ujula är Skinnaris åsikt om Östbanan konstig. Relationerna till Ryssland har försämrats men det är inte bara ryssar som bor öster om Borgå.

– Om man tycker att man nu måste stänga hela Östra Finland, och sluta utveckla verksamheten, kommuner och invånarnas liv i regionen, det är inte vettigt tänkt, säger Ujula.

Viktigt projekt för Borgå

Enligt Ujula är det ingen fråga om huruvida Östbanan är viktig för Borgå. Förutom turism förbättrar en Östbana också pendlingsmöjligheter både till huvudstaden och österut.

– Det är en jätteviktig sak. Borgå är redan nu en attraktiv stad men efter banfrågan blir den ännu attraktivare.

– Den har alltså en stor betydelse för hela Borgås utveckling. Och för hela Östnyland, säger Ujula.

rälsen i Borgå en solig dag, det växer ogräs mellan spåren.
Bildtext Stationen och spåren finns kvar i Borgå. Järnvägen till Borgå invigdes 1874. Passagerartrafiken lades ner 1981 och godstågen stannade 1990.
Bild: Yle/Helena von Alfthan