Hoppa till huvudinnehåll

Trots skaderisker och vägpirater skulle Christine Wiik aldrig byta bransch

Att köra lastbil är ett av våra farligaste yrken

Med van hand backar Christine Wiik sin krokbil och hakar på bytesflaken.

I dag är en lugnare dag, och hon hinner till och med göra en del kontorsarbeten i sin hytt.

Wiik är medveten om att hon har ett riskfyllt arbete, men säger att det mesta går bra bara man tar det lugnt.

Men yttre faktorer kan man inte påverka - som till exempel vägpirater, vilket Wiik råkat ut för i södra Sverige.

De stal både gods och bränsle, och då finns det inte så mycket en ensam lastbilschaufför kan göra.

Stanna i hytten, du vet inte vad du möter om du stiger ut

― Christine Wiik

I dag kör Wiik mest i Finland och kan komma hem till natten.

Men då man ska övernatta "på vägen" gäller det att vidta en del säkerhetsåtgärder.

Se till att ha någon du känner i närheten, parkera på övervakade, upplysta eller inhägnade parkeringar och ha alltid någon som vet var du är om det skulle hända något

― Christine Wiik

Arbetshälsoinstitutet listar många riskfaktorer för de som kör lastbil.

Obekväm arbetstid, kemikaliska och fysikaliska riskfaktorer, risk för olycksfall, psykiska, fysiska och kognitiva belastningsfaktorer.

Mikael Sallinen som är forskningschef på Arbetshälsoinstitutet säger att de inom transportbranschen utsätts för exceptionellt många belastningsfaktorer.

Oregelbundna arbetstider och nattarbete, risker i trafiken och väderleksförhållanden, mycket stillasittande och ensamt arbete och mycket borta hemifrån.

― Forskningschef Mikael Sallinen

Sallinen uppger att dödligheten bland män som kör motorfordon i arbetet har ett jämförelsetal på 130, då medeltalet i övriga yrkeskgrupper har ett medeltal på hundra.

Men exempelvis arbetstagare inom byggbranschen har en ännu högre dödlighet med ett jämförelsetal på 155.

Wiik som snart fyller trettio och fick sitt lastbilskörkort som 18-åring, har bland annat kört styckegods till Sverige, grusbil och nu krokbil.

Mellan Finland och Sverige körde hon också ADR-gods, alltså så kallat farligt gods, med bland annat sprängämnen, aerosoler, målarfärg och så vidare.

Att riskerna är många är hon medveten om.

Till exempel möter man en del bilister som kanske inte borde sitta bakom ratten

― Christine Wiik

Andra riskfaktorer som Wiik kommer att tänka på är att däcket kan explodera då man kör.

Hon nämner också att webaston kan kortsluta och börja brinna, en lastbilshytt brinner extremt snabbt på grund av all elektronik och plast.

En skada hon fått i arbetet är överansträngd axel, men säger att hon har en arbetsgivare som satsar på arbetstagarnas välbefinnande och att de exempelvis får gå på massage en gång i månaden.

Om man stressar så händer det lätt olyckor, exempelvis att man faller och stukar foten. Så det gäller att ta det lugnt

― Christine Wiik

Det Wiik säger bekräftas av statistiken: brådska och stress ökar olycksfallen, uppger forskningschef Sallinen.

Han påminner om att en mindre hälsosam livsstil också är en riskfaktor som bör tas på allvar.

Övervikt kan orsaka sömnapné och att sova dåligt är alltid riskfyllt då man kör, påminner Sallinen.

Sallinen säger att som helhet är yrket som lastbilschaufför markant farligare än andra löntagares, både vad gäller risken för olycksfall och hälsorisker.

Förra året ersatte försäkringsbolagen 110 000 löntagare för arbetsfallsolycka, uppger Olycksfallsförsäkringscentralen.

Det är en ökning från år 2020, men ändå färre än år 2019.

Av dessa löntagare stod transportpersonal för tretton procent av olyckorna, men här finns alltså inte egenföretagarna inräknade.

Det finns cirka 50 000 yrkeschaufförer i Finland.

Sallinen berättar att det görs en hel del för att minska på riskerna för de som kör lastbil och för att ta hand om deras välbefinnande.

Exempelvis Finlands Transport och Logistik SKAL rf erbjuder så kallad kollegahjälpverksamhet, där man hjälper chaufförer och företagare som hamnat i olika olyckssituationer.

Men trots riskfaktorerna så skulle Wiik inte byta bransch.

Man får se så många ställen och vi har en jättefin gemenskap oss chaufförer emellan

― Christine Wiik

Text, video och foto: Anki Westergård, privata foton även av Christine Wiik