Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Banprojektet i Åbo orsakar besvär – resenärer från Helsingfors vänjer sig vid ny ändstation i Kuppis

Uppdaterad 16.08.2022 13:07.
Miemolan silta Lempäälässä.
Bildtext Från centrum av Åbo är det cirka 2 km och det betyder att du som fotgängare behöver reservera en extra halvtimme till att ta dig till Kuppis tågstation.
Bild: Jani Aarnio / Yle

För en del resenärer orsakar banprojektet i Åbo besvär. Det kan vara svårt att hitta ersättande bussar, och de kan dessutom vara försenade, vilket kan ställa till det för en del resenärers tidtabeller.

Strax före klockan sju på tisdagsmorgonen när Yle Åboland besöker Kuppis järnvägsstation är det få resenärer på plats. Det är fler journalister än resenärer på plats.

På skyltarna där de olika tågens tidtabeller visas syns endast en röd färg. VR meddelar att två på varandra följande tåg ersätts med buss. Det handlar om de tåg som var tänkta att avgå mot Helsingfors.

Byggprojektet med de nya dubbelspåren innebär att Åbo centraljärnvägsstation inte längre är öppen för trafik från Helsingfors. Sedan i måndags är järnvägsstationen i Kuppis ändstation för tågen som kommer från Helsingfors till Åbo.

Tammerforstågen åker som vanligt till Åbo centraljärnvägsstation.

Den största delen av projektet kommer att utföras under 2023. Det är då som renoveringen av alla större broar är igång. Bland annat kommer en ny bro över Aura Å att byggas och den gamla kommer att rivas.

tågtidtabeller på en skärm.
Bildtext Enligt Trafikledningsverket så var det inte tillräckligt säkert för tågen från Helsingfors att åka fram till Kuppis. Därför ersätts vissa tåg med bussar.
Bild: Lucas Ekblad / Yle

"Jag vet inte varifrån bussen avgår"

Både på Kuppis tågstation och vid Åbo centraljärnvägsstation finns personal som är där för att hjälpa dig hitta rätt på färden. Färdledarna kan till exempel ge anvisningar om buss- och tågtidtabeller.

Vi snackar med två resenärer som båda är på väg att stiga på bussen till Salo, varifrån de sedan ska fortsätta vidare.

Jussi Tapani har gått till Kuppis tågstation. Enligt Tapani är arrangemanget med den nya ändstationen inte ett problem för honom. Däremot säger han att det nog säkert finns personer som nu påverkas.

Till centrum av Åbo är det cirka 2,2 km, vilket med fot tar en halvtimme att promenera. För en del resenärer kan det nu komma som en överraskning att de behöver gå till centrum.

Kuppis tågstation.
Bildtext Det kommer att ta ungefär två år innan de nya dubbelspåren är klara.
Bild: Lucas Ekblad / Yle

Kollektivtrafik är ett annat alternativ för resenärer att ta sig vidare från Kuppis till exempelvis centrum eller flygplatsen. Om du ska ta dig vidare från Kuppis tågstation med buss till centrum så är det busslinjerna 42, 60 och 32 som gäller.

– Man måste nu mera aktivt följa med busstidtabellerna, säger Tapani.

Resenären Johanna Helenius är under tisdagsmorgonen på väg till jobbet med tåg. Vanligtvis brukar Helenius åka tåg till Salo, där hon jobbar. Denna morgon gick däremot inget tåg, utan ersättande bussar, till Salo.

– Jag vet inte hur det kommer att funka nu med de nya arrangemangen, säger Helenius som först den här morgonen fick höra att hon inte kommer med sitt vanliga tåg till jobbet.

En skylt.
Bildtext Trots utplacerade informationsskyltar så verkar resenärer ändå inte vara säkra på var och hur ersättande busstransporter ordnas.
Bild: Lucas Ekblad / Yle

Ett steg närmare det så kallade entimmeståget

I och med banbyggprojektet så avancerar också planerna för det nya snabbtåget mellan Åbo och Helsingfors.

Snabbtåget kommer att färdas med en hastighet på 300 km/h och göra resan mellan Böle och Kuppis snabbare än vad den är nu.

Byggprojektet med det nya dubbelspåret mellan Kuppis och Åbo centraljärnvägsstation kommer troligtvis att medföra betydande trafikstörningar och bullerstörningar, säger man vid Trafikledningsverket.

Det kommer med andra ord att medföra en del besvär för de resenärer som åker tåg från Åbo till exempelvis Helsingfors.