Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Stort finlandssvenskt dramatikerpris går till Joakim Groth och Christoffer Mellgren

joakim groth
Bildtext Joakim Groth tilldelas Boimanska fondens dramatikerpris för pjäsen Reine.
Bild: Förlaget

Vinnarna av finlandssvenska dramatikerpriset 2022, från Boismanska fonden, har utsetts. Joakim Groth kammar hem priset för pjäsen Reine och Christoffer Mellgren belönas för Fem mål mat.

Boismanska fondens dramatikerpris delades traditionsenligt ut på Svenska Teaterns spelårsöppning för spelåret 2022–2023.

Priset delas årligen ut till dramatiker som utmärkt sig särskilt i Svenskfinland.

I år fördelades prispengarna på 14 000 euro mellan dramatikern och författaren Joakim Groth och dramatikern och dramaturgen Christoffer Mellgren.

Groth tilldelades 8000 euro för pjäsen Reine, och Mellgren mottog en summa på 6000 euro för Fem mål mat. Båda verken finns nu att ta del av i bokform.

Finalisterna utsågs av en extern jury, och Svenska Teaterns teaterchef Joachim Thibblin var den som delade ut årets pris.

Lagman T.J. Boismans fond grundades år 1917 och har som syfte att premiera finländska personer som har skrivit ett svenskspråkigt verk som framgångsrikt har framförts under den gångna säsongen. Priset tilldelades för första gången för över hundra år sedan.

Reine: "Gediget drama med en sprudlande dialog"

Joakim Groths Reine hade premiär den 17 september 2021 i Betania-huset.

"En berörande historia väver skickligt samman relationskomplikationer mellan par, syskon, hyresvärd och hyresgäst", skriver juryn om verket i Svenska Teaterns pressmeddelande.

Huvudkaraktären beskrivs som "välkomponerat tragikomisk", och Groth hyllas för att ha lyckats "med en naturlig enkelhet skapa överraskande och suggestiva djupdykningar i åldrandets obönhörlighet och livets skörhet, utan att förlora greppet om pjäsens varma ton och framåtblick".

Fem mål mat: "Livsbejakande existentiell pjäs om matens betydelse"

För arbetet med pjäsen Fem mål mat beröms Mellgren för att "greppa tag om ett tema med till synes oändliga gränser och destillera fram sympatiska och dramaturgiskt fyndiga betraktelser, situationer och skildringar av maten och ätandets betydelse".

Barnpjäsen "underskattar inte sin målgrupp och serverar inget färdigkokt", anser juryn. Den tänjer också på det klassiska formatet för barnteater med en dramaturgi som "genomsyras av lekandets villkor".

Språket beröms för att förstärka pjäsens budskap och tema: "Man kan känna exakt hur varje ord smakar".

Pjäsen Fem mål mat fick tidigare i sommar också motta Antoniapriset, och det blev därigenom första gången som Unga Teatern fick ta emot priset.