Åbo hamns vd Erik Söderholm tror på ny terminal trots Tallink Siljas ändringar: "Vi skulle gärna se ett tredje rederi i hamnen"
Tallink Siljas fartyg Galaxy försvinner från Åbo, och Baltic Princess börjar åka till Kapellskär i Sverige. I Åbo hamn sitter vd Erik Söderholm och försöker hitta sätt att minska budgeten för hamnens kommande terminalbygge.
Åbo hamns vd Erik Söderholm bedömer att rederiet Tallink Siljas ommöbleringar på fartygsrutten till och från Åbo påverkar planen på en ny terminal i hamnen. Några tankar på att ge upp projektet finns ändå inte i nuläget, intygar Söderholm.
– Det är ganska tidigt att kommentera det, men jag tror starkt att vi fortsätter. Sedan är ju frågan hur vi bygger och om vi kan hitta besparingar. Det försöker vi göra.
Åbo hamns plan har varit att bygga en ny passagerarterminal som skulle ersätta de nuvarande terminalerna i hamnen. För tillfället har rederierna Tallink Silja och Viking Line var sin terminal i hamnen. Enligt planen skulle båda rederierna använda den nya terminalen när den står färdig. Som den nya terminalens ägare skulle Åbo hamn få intäkter i form av terminalavgifter från rederierna.
Bolaget Åbo hamn ägs av Åbo stad. Åbo stadsfullmäktige godkände i juni 2021 en prislapp på 172 miljoner euro för terminalprojektet. Enligt beslutet ska hamnen själv stå för 47 miljoner euro av finansieringen. Därtill kan hamnbolaget låna upp till 125 miljoner euro av Åbo stad.
Nu har Tallink Silja meddelat att dess fartyg Galaxy hyrs ut till Nederländerna som flyktingboende. Dessutom ska fartyget Baltic Princess från och med hösten åka till Kapellskär i Sverige i stället för till Stockholm.
Tallink Silja fortsätter möblera om på Åbolinjen: Baltic Princess börjar köra till Kapellskär istället för Stockholm i höst
Tallink Silja kommer inte att åka mellan Åbo och Stockholm.
Situationen har med andra ord förändrats jämfört med vad läget var då Åbo stadsfullmäktige fastställde terminalprojektets budget.
– Vi får kanske göra om planerna. Vi har en budget på 172 miljoner euro. Om vi kan spara en hel del av det tror jag nog finansieringen går igenom fortfarande. Jag deppar inte, jag är inte negativ. Trafiken kommer att fortsätta, men hur det kommer se ut återstår att se, säger Söderholm.
Det är ännu oklart hur långvariga Tallink Siljas förändringar på rutten till och från Åbo blir. Erik Söderholm är försiktig i sin spådom kring vad som kommer att hända under de kommande åren.
– Det är en fråga som bara Tallink Silja kan svara på. Vi på Åbo hamn tror att vi har tre fartyg nästa år. Vad som händer år 2024–2025 vet vi inte.
Tallink Siljas vd försvarar nedmonteringen av rutten Åbo–Stockholm: "Det ekonomiskt mest gynnsamma alternativet"
I mitten av september åker fartygen från Finland.
Söderholm påpekar att den nya passagerarterminalen inte ska byggas enbart för de rederier som nu anlöper Åbo hamn. Hans förhoppning är att Tallink Silja och Viking Line får sällskap av andra rederier i framtiden.
– Vi skulle gärna se kanske ett tredje eller ett fjärde rederi som kommer in och kanske kör till Polen eller någon annanstans.
