Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Antalet dödsfall i trafiken ökar – polisen satsar på övervakning i sydvästra Finland

Bilar kör förbi trafikskylt. Skylten visar en hastighetsbegränsning på 80 kilometer per timme.
Bild: Jasmina Kauta / Yle

Den dystra statistiken över dödsfall i trafiken som polisen i sydvästra Finland tog upp under sensommaren fick många att haja till. Situationen väckte också polisen och nu har åtgärder vidtagits.

Mängden dödsfall i trafiken under sensommaren väckte allmän oro. Nu strävar polisen efter att rensa bort riskbeteende i trafiken genom ökad trafikövervakning.

– Det var nödvändigt att göra en så kallad tempoväxling. Vi har alltså ökat trafikövervakningen för att förebygga allvarliga trafikolyckor, berättar trafikpolissektorns chef, överkommissarie Mika Peltola vid polisinrättningen i sydvästra Finland.

Genom att öka trafikövervakningen försöker polisen att effektivare upptäcka och ingripa i riskbeteendet, såsom fortkörning och rattfylleri.

– Vi har noterat att riskfyllt beteende i trafiken finns bland alla trafikanter. När ett sådant beteende blir vanligare ökar sannolikheten för olyckor avsevärt i varenda ens rörelse, påpekar Peltola.

Det finns också utmanande målgrupper, exempelvis de som är likgiltiga för trafiksäkerheten och personer vars körförmåga har försämrats.

– Det är svårt att påverka dem genom synlig övervakning fast de är ofta inblandade i olyckor, säger Peltola.

”Var och en av oss gör sin del”

Under de första sex månaderna av 2022 har redan 75 personer dött på de finländska vägarna. I genomsnitt har nästan var åttonde dödsolycka inträffat i sydvästra Finland. Mellan januari och juni förra året var antalet dödsoffer i hela landet 86.

Medan utvecklingen under årets första hälft såg positiv ut, medförde juli en tragisk anhopning av dödsolyckor i trafiken, särskilt i sydvästra Finland. Statistiksudden höjde antalet i Egentliga Finland och Satakunta till 18 dödsoffer. 2020 var totalmängden för hela året 17.

– 18 dödsolyckor inom sju månader är alarmerande. I varje enskilt fall bör vi fundera på vad var och en av oss skulle kunna göra annorlunda i sitt eget trafikbeteende för att förhindra allvarliga olyckor, funderar Peltola.

Uppföljningsperioden på 12 månader bekräftar också den sorgsna situationen för sydvästra Finland: dödsolyckor i trafiken ökade med 30 procent mellan sommaren 2021 och 2022 jämfört med föregående tolvmånadersperiod.

– När var och en av oss gör sin del blir trafiken säkrare för alla, avslutar Peltola.

Trafikförseelser och -brott upptäcks huvudsakligen endast genom polisens egen övervakning och åtgärder. Med andra ord, ju mer polisen övervakar, desto fler brott upptäcks.

I år har antalet grova äventyrande av trafiksäkerheten minskat i sydvästra Finland.

– När övervakningen intensifieras kommer antalet både lindriga och grova trafikbrott sannolikt att öka mot slutet av året, förutser Peltola.

Diskussion om artikeln