Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Kalifornien vill förbjuda nya fordon som drivs på fossila bränslen fram till 2035: "Ambitiöst men möjligt"

Vit elbil laddas vid laddningsstation.
Bildtext Kalifornien vill se att elbilar blir det nya normala, och gärna att andra delstater tar efter.
Bild: EPA-EFE/JOHN G. MABANGLO/All Over Press

I Kalifornien måste alla nytillverkade bilar som säljs ha nollutsläpp år 2035, slår delstatens luftresursmyndighet fast. Det betyder att man efterhand säger adjö åt bensindrivna bilar i en delstat som redan nu är ett mecka för elbilar.

Kalifornien är USA:s folkrikaste delstat och med sina 40 miljoner invånare utgör delstaten den största bilmarknaden i landet. Varje år säljs det över två miljoner nya bilar i Kalifornien.

Nu ska fordon som drivs på fossila bränslen fasas ut, efter beslut från delstatens luftresursstyrelse California Air Resources Board (Carb). Av de nya bilarna får 20 procent vara laddningsbara hybridbilar.

Det kommer ändå vara tillåtet att köpa begagnade bensinbilar också efter 2035, och nya långtradare som drivs på diesel får säljas fram till 2045.

Beslutet måste ännu godkännas av USA:s miljömyndighet EPA och av president Joe Biden.

På nationell nivå är elbilar redan populära i Kalifornien: 43 procent av alla elbilar i USA finns i delstaten.

För tio år sedan var bara två procent av de nya bilarna i Kalifornien elektriska. I dagsläget är siffran 16 procent, eller en dryg miljon fordon.

En röd bil med står parkerad framför laddstationer för elbilar.
Bildtext Elbilar såsom exempelvis Tesla är redan en vanlig syn i Kalifornien.
Bild: /All Over Press

Minskade utsläpp, färre hjärt- och lungsjukdomar

Ett förbud att sälja fordon som drivs på fossilt bränsle skulle enligt Kaliforniens luftresursstyresle få ned de utsläpp som härstammar från personbilstrafiken med en fjärdedel och det på bara två år.

– Tidtabellen är ambitiös men möjlig: När ett barn som föds i år är klar för sjunde årskursen säljs enbart bilar med nollutsläpp eller ett begränsat antal laddningsbara hybridbilar i Kalifornien, kommenterade Carb sitt beslut.

Carbs besked kommer efter att man fått i uppgift att utreda hur man kunde implementera den exekutiva order Kaliforniens guvernör Gavin Newsom tecknade under år 2020.

– Det här gynnar alla invånare i Kalifornien, särskilt i de områden som är värst utsatta – vid motorvägar och andra tungt trafikerade vägar, säger Carbs ordförande Liane Randolph i ett uttalande.

Kuvernööri Gavin Newsome vaimonsa Jennifer Siebel Newsomin sekä presidentti Joe Bidenin kanssa kampanjatilaisuudessa maanantaina Long Beachissä.
Bildtext Gevin Newsom (i mitten) har förespråkat en övergång till elbilar i flera år.
Bild: Wally Skalij / Los Angeles Times/ Shutterstock / All Over Press

Guvernör Newsom välkomnar beslutet, som han kallar historiskt.

– Kalifornien har nu en banbrytande, världsledande färdplan för att minska på farliga koldioxidutsläpp och föra oss bort från fossila bränslen, sa han.

Beslutet väntas resultera i 1 290 färre dödsfall orsakade av hjärt- och lungsjukdomar, 460 färre sjukhusinläggningar av samma orsak eller luftvägssjukdomar och 650 färre besök på akuten för astmarelaterade orsaker, uppger man på Carb.

Carbs beslut var väntat, flera biltillverkare har redan länge arbetat med att utveckla elbilar för att svara på marknadens behov. Processen har ändå stött på en del bekymmer i fråga om brist på komponenter som tillverkas på annat håll.

Kalifornien räknar med att 30 till 40 procent av alla bilar som säljs är eldrivna fram till år 2026.

Elbilar fortsatt dyrare

Elfordon är ändå fortsättningsvis dyrare än fordon som drivs på fossila bränslen, vilket har fått kritiker att höja rösten. För att elfordon skulle bli ekonomiskt tillgängliga för merparten skulle det krävas statliga subventioner på uppemot 7 500 dollar, menar man.

De som stöder förslaget menar för sin del att det snarare handlar om att man erbjuder tillfälliga stöd för att sporra människor och att stöden sedan kan trappas ned efter att allt fler övergått till elbilar, vilket driver ner priserna.

Hittills finns det 80 000 laddpunkter för elbilar i Kalifornien, år 2030 förutspås antalet vara 1,2 miljoner. För att driva laddpunkterna behövs ungefär fyra procent av delstatens elektricitet när efterfrågan är som störst.

Ilmainen sähköautojen latauspiste Marylandin Rovkvillessä. Osana infrastruktuutipakettia sähköutojen latauspisteverkkoa on tarkoitus kohentaa.
Bildtext För att nå målet måste laddpunktsnätverket utvidgas.
Bild: Shutterstock/All Over Press

Beslutet kommer efter att president Biden förra veckan undertecknade ett massivt klimatpaket som viker hundratals miljoner dollar för projekt kring förnybar energi.

Miljöaktivister berömmer nu beslutet och hoppas att allt fler amerikanska delstater tar efter och försnabbar övergången till elfordon. Hittills har delstaterna Washington och Massachusetts redan meddelat att de kommer följa Kalifornens exempel.

Trafik och transport står för de största utsläppen i USA, med 27 procent. Den näst största utsläppskällan är elektricitet med 35 procent, medan industrin kommer med tredje plats med 24 procent.

Källor: AFP, AP, Reuters, EPA, Carb