Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Ett år sedan jungfrufärden med Aurora Botnia – pandemin påverkar inte längre resandet

Wasalinen Aurora Btnia seilaa Vaasan saaristossa aurinkoisena kesäpäivänä
Bildtext Aurora Botnia byggdes av Rauma Marine Constructions. Färjan ägs gemensamt av Vasa stad och Umeå kommun.
Bild: Wasaline / Christoffer Björklund

I ett års tid har Aurora Botnia trafikerat över Kvarken. Sedan jungfrufärden för exakt ett år sedan har över 250 000 passagerare rest med färjan.

Aurora Botnia har på söndagen varit i trafik ett år. Och det är en välmående ettåring, uppger Wasaline i ett pressmeddelande.

Rekord har slagits både vad gäller mängden frakt och antalet passagerare. Under sitt första år hade färjan över 250 000 passagerare och nästan 50 000 passagerarfordon. Hon transporterade samtidigt över 22 000 fraktenheter.

Dessutom fortgår intresset för att resa med Aurora Botnia, trafiken uppnår nya rekordvolymer varje månad. Enligt Wasaline påverkar coronapandemin nämligen inte resandet längre, utan sommaren har kunnat klassas som normalläge.

Wasalines vd Peter Ståhlberg uppger enligt pressmeddelandet att man är mycket nöjd med färjan, som fungerar precis så bra som utlovat.

– Trots pandemin har Aurora Botnias första år varit mycket lyckat. Responsen från både frakt och passagerare har varit mycket bra och designen fungerat exakt så som planerats. Trots att vi har mycket ny teknologi ombord som testats så har vi haft väldigt få tekniska problem, säger Ståhlberg i pressmeddelandet.

Man står på däck på fartyg.
Bildtext Peter Ståhlberg ombord under jungfrufärden 28.8.2021. Ett år senare uppger han att färjan fungerar precis som planerat.
Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist

Vid tidpunkten för jungfrufärden ifjol uppgav Ståhlberg att man med den nya färjan borde kunna närma sig årliga passagerarvolymer på 300 000, jämfört med de 200 000 som var nivån med den gamla färjan. Aurora Botnia är snabbare än sin föregångare och de nya tidtabellerna uppges fungera bättre, vilket också bidrar till att målsättningarna på sikt ska kunna nås.