Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Förklaringen bakom Kalle Rovanperäs historiska bedrift – har ett unikt psyke och tänker inte med hjärtat: "Han kan vara på topp i 20 år till"

En man utan nerver - därför är Kalle Rovanperä alla tiders rallytalang - Spela upp på Arenan

Den yngsta rallyvärldsmästaren någonsin har kapacitet att bli alla tiders bästa och mest framgångsrika förare i VM-serien. Han har allt som krävs, men en sak kan hindra Kalle Rovanperä från att nå Sebastien Loebs otroliga meriter.

Det är den första helgen i augusti. Ett åskoväder har dragit över Jyväskylä och bytt ut en tryckande sommarhetta mot svalkande vindbyar som påminner om att sommaren lider mot sitt slut.

Det kyligare vädret har ändå inte dämpat stämningen i staden. Folkvimlet vittnar om två saker. För det första börjar pandemin vara över, och för det andra har en viss ung kille från Puuppola i Jyväskylä med sina hisnande prestationer återupplivat en rejäl finländsk rallyboom.

Och inför den kokande hemmapubliken ger iskalla Kalle Rovanperä en perfekt illustration på varför han några VM-deltävlingar senare kommer att koras till världsmästare.

Kalle Rovanperä i Jyväskylärallyt 2022.
Bildtext Kalle Rovanperä närmar sig folkmassorna i den legendariska korsningen i Kakaristo under årets Jyväskylärally.
Bild: Mikael Oivo / Yle

Efter att i egenskap av VM-ledande förare ha kört som första bil och putsat vägen tom från löst grus på fredagen har Kalle Rovanperä tappat över 20 sekunder till Ott Tänak. Rovanperä har knappat in på estens försprång till mindre än tio sekunder under lördagens specialsträckor. Marginalen krymper ändå inte tillräckligt.

Tänak har kört ursinnigt och tagit stora risker. När Rovanperä under söndagens första specialsträcka inte klarar av att minska på luckan fattar han ett beslut som väcker både beundran och frustration. Tänak leder inte med mer än tio sekunder, men under de återstående tre specialsträckorna tänker finländaren inte ta några risker för att försöka köra ikapp estens försprång.

Rovanperä har siktet ställt på helheten och inser att VM-poängen han får för en andra plats så gott som säkrar honom VM-titeln. De poängen tänker han inte kasta bort genom att köra av vägen.

När endast en specialsträcka av rallyt återstår får Sportliv ett snack med Toyotas stallchef Jari-Matti Latvala.

Den 18-faldiga VM-deltävlingsvinnaren Latvala, som lade av för bara mindre än två år sedan, lyckades aldrig vinna VM-titeln. Han var stundvis snabbaste förare i VM-serien, men råkade för ofta ut för ödesdigra misstag.

Jari-Matti Latvala under Jyväskylärallyt 2022.
Bildtext Toyotas stallchef Jari-Matti Latvala.
Bild: Mikael Oivo / Yle

I Jyväskylä förundras Latvala över den kyla som 21-årige Rovanperä visar upp än en gång.

– Ifall jag i samma ålder hade varit i hans situation hade jag inte tänkt på VM-serien utan bara försökt vinna deltävlingen. Det är en så stor sak att vinna inför hemmapublik.

Inom loppet av bara ett år har Finlands nya rallystjärna vunnit sju VM-deltävlingar, men karriärens första seger inför hemmapubliken i Jyväskylä får vänta – även om Rovanperä känner på sig hur den flertaliga publiken som spridit ut sig i skogarna runt hans hemstad suktar efter att få bevittna en finländsk seger med egna ögon.

Innerst inne vet han att folk kommer att förstå hans beslut – om inte genast så senast i den stunden när han säkrar VM-titeln.

– Det är väldigt sällsynt att en så här ung kille är så mogen och klarar av att fatta så smarta beslut, konstaterar Latvala som vid det här laget redan vant sig vid att gång på gång bli förbluffad av Toyotas unga – vid det här laget allt annat än oslipade – diamant.

Prisregn sedan barnsben

Kalle flyttade hemifrån tidigt. Först till Tallinn och under sommaren 2022 till Monaco. Men en stor del av hans pokaler och priser av olika slag finns kvar i barndomshemmet i Puuppola.

Prisskåpet täcker en hel vägg, eller egentligen ett helt rum. Här finns ändå bara en del av alla bucklor som Kalle vunnit under de senaste tio åren.

Pappa Harri visar runt i prisrummet, men verkar inte ha blykoll på vilka tävlingar de olika priserna härstammar från. Eller så försöker han bara tona ner sin stolthet i sin anspråkslösa och lugna stil.

– De större bucklorna som Kalle vunnit på sistone har han i sitt nya hem. Antingen där eller så någon annanstans. Och där har vi minnen från en del tävlingar som gick mindre bra, konstaterar Harri och pekar på några söndriga fälgar som lutar mot väggen.

– Jag har släpat dem hem som minne.

En av fälgarna är ett minne efter avkörningen under den första specialsträckan i Kalles första Monte Carlo-rally. De andra är från avbrutna tävlingar i Italien och Nya Zeeland – souvenirer från 19-årige Kalles lite trevande start som alla tiders yngsta förare i VM-serien.

Harri Rovanperä utanför hemmet i Puuppola.
Bildtext Harri Rovanperä utanför hemmet i Puuppola.
Bild: Mikael Oivo / Yle

Det tog ändå inte mer än ett drygt år efter debuten förrän Kalle Rovanperä korades till alla tiders yngsta vinnare i VM-serien i Estland sommaren 2021.

I andra motorsporter, till exempel formel 1 eller moto-GP, är det inte fullt lika ovanligt som i rally att en oerfaren 20-åring kommer och vinner deltävlingar.

– Man kan inte träna rally i en simulator på samma sätt. Alla rallyn i VM-serien skiljer sig från varandra, kräver olika slags förberedelser och behöver köras på olika sätt. Erfarenhet är a och o i rally, förklarar pappa Rovanperä.

Därför är tidernas yngsta rallyvärldsmästare, före Kalle Rovanperä, inte yngre än 27 år. Nu har Kalle slagit rekordet – som innehades i nästan 30 års tid av Colin McRae – med mer än fem års marginal.

Han är en exceptionell talang och har kapacitet att slå en massa rekord till. Att bli alla tiders mest framgångsrika finländska rallyförare – framför de fyrfaldiga världsmästarna Juha Kankkunen och Tommi Mäkinen, samt 30-faldiga deltävlingsvinnaren Marcus Grönholm – känns sannolikt.

Att slå Sebastien Loebs rekord på 80 deltävlingssegrar och 9 VM-titlar känns inte heller fullständigt omöjligt.

– Han är så ung och har redan nu alla egenskaper som krävs för att vinna. Han kan vara på topp i 20 år till, konstaterar Jari-Matti Latvala som tror det är väldigt sannolikt att Kalle Rovanperä kommer bli alla tiders finländska rallyförare.

Kalle Rovanperä efter Jyväskylärallyt 2022.
Bildtext Kalle Rovanperä har fått spruta champagne efter största delen av årets VM-deltävlingar.
Bild: Mikael Oivo / Yle

Även anspråkslösa pappa Harri medger att hans son är en supertalang, trots att han är väldigt noga med att inte ta ut några segrar eller VM-titlar i förskott.

Men vad är det som Kalles talang består av? Vad är orsaken till att han är bättre än någon annan förare före honom i samma ålder?

När man frågar dem som står honom allra närmast är det främst två huvudingredienser som förklarar framgången: hans exceptionella träningsbakgrund och hans enastående mentala egenskaper.

Häpnadsväckande skicklig redan som barn

Kalle Rovanperä hade definitivt inte blivit så bra som han är i så ung ålder ifall han inte fötts in i en rallyfamilj. Pappa Harri körde över 100 VM-deltävlingar, bland annat som stallkamrat för Marcus Grönholm, och lyckades ta en deltävlingsseger i Sverige säsongen 2001.

Harri har aldrig tvingat sin son att köra rallybil eller andra motorfordon som barn, men han har gett Kalle möjligheten att lära sig köra.

Kalle har minsann varit ivrig att lära sig – sedan han var två-tre år gammal och fick sin första fyrhjuling och moped. Efter det har han rattat också snöskotrar, vattenskotrar och egentligen alla bensindrivna fordon man kan tänka sig. Och inte bara rattat utan också lärt sig att bemästra dem med finess.

Sin första rallybil, en Toyota Starlet, fick Kalle lite innan han fyllde åtta år. Harri såg till att Kalle hade möjlighet att träna på stängda vägar, och på vintrarna brukade pappa och son åka upp till Lappland för att köra på isvägar.

Men det tekniska utförandet, att köra rally, har Kalle i huvudsak lärt sig själv.

– Jag har inte gett instruktioner en enda gång eftersom han inte har tagit emot instruktioner. Han har velat lära sig allting själv.

Bilder i barndomshemmet på Kalle och pappa Harri Rovanperä.
Bildtext Kalle och Harri för inte alltför många år sedan.
Bild: Mikael Oivo / Yle

Det enda Harri visade sin son var grunderna för hur en personbil funkar – ungefär i samma ålder som Kalle började lära sig att läsa och skriva.

Kalle lärde sig visserligen att meka med bilen och fixa på justeringarna genom att följa med pappans arbete med rallybilarna. Också på den punkten var han snabb att lära sig.

– Det var förstås lite lustigt att en 11-, 12-, 13-åring hade blykoll på vad han vill ha ut av bilen. Vi gjorde förändringar enligt hans önskemål, konstaterar Harri och drar på munnen.

I den åldern deltog Kalle redan i rallytävlingar. Först körde han i mindre tävlingar Estland.

Sedan deltog han i lite större tävlingar i Lettland där han först blev mästare för tvåhjulsdrivna bilar innan han som 15-åring vann mästerskapet för fyrhjulsdrivna bilar i den allmänna klassen, alltså bland vuxna. Redan där blev han historisk i och med att ingen någonsin vunnit ett allmänt nationsmästerskap i rally i så ung ålder.

När Kalle som 16-åring debuterade i FM-serien vann han direkt i sin första tävling, och blev mästare under sin första säsong.

Det finns alltså goda skäl och förklaringar till att Kalle klarar av att vara så snabb. Men också alla andra deltagare i VM-serien är exceptionellt duktiga rallyförare som klarar av att vara snabba. Det som skiljer ut mästare från mängden är de mentala egenskaperna.

Har allt som krävs

För att få det klart för oss vilka mentala egenskaper det är som krävs för att bli en mästare i rally får vi lov att ta hjälp av "den finländska rallyns gudfar" Timo Jouhki.

Jouhki har fungerat som manager för många tidigare finländska rallyvärldsmästare. Han hade redan tänkt gå i pension, men kunde inte låta bli att ta vara på chansen att stöda det största löftet han någonsin sett.

– Kalle har precis alla egenskaper som krävs, berättar Jouhki i intervjun som gjordes för dokumentärserien Flying Finns år 2021.

Jouhki har gjort psykologiska test för sina blivande adepter för att se om de har det som krävs för att bli mästare. Genom åren har han fått en allt klarare bild av vilka de avgörande egenskaperna är.

– Man måste vara uthållig, hata att förlora och ha god stresstålighet. Det har inte alla förare.

Kalle Rovanperä sätter på sig hjälmen.
Bild: IMAGO/PanoramiC/ All Over Press

Stresstålighet är något Kalle har visat sig vara en mästare på. Sonens mentala egenskaper har förvånat och gjort ett stort intryck på pappa Harri.

– Han verkar sakna nerver. Åtminstone utåt visar han ingen stress. Han sätter inte kaffet i vrångstrupen när problem uppstår.

Stallchefen Latvala beskriver Kalle som en lugn och trevlig, men samtidigt en kallt beräknande och ibland lite introvert person.

Det här är egenskaper som enligt Jouhki är optimala för att göra Kalle till en blivande stormästare.

– En mästerförare är inte en alltför känslosam person, tänker inte med hjärtat och behöver kunna stänga ute världen runtomkring.

Med sina otroliga prestationer hittills har Kalle bevisat att han har alla egenskaper som finns i kravbilden som Jouhki målar upp.

För att förstå hur stresshanteringen fungerar kan vi låta Kalle själv beskriva sin tankeprocess.

– Även om andra har satt press på mig och haft förväntningar, har mina egna förväntningar alltid varit störst. Det har hjälpt mig att strunta i andras förväntningar när jag själv ställt de högsta kraven, berättar han i intervjun för Flying Finns.

Kalle Rovanperä under Jyväskylärallyt 2022.
Bild: Mikael Oivo / Yle

Just nu är Kalle Rovanperä världens snabbaste och bästa rallyförare. Om han fortsätter i samma stil som hittills kommer han att kunna uppnå ännu mer otroliga saker under sin karriär.

Stallchefen Jari-Matti Latvala anser att Kalle har utvecklats till en komplett förare som saknar brister. Samtidigt lyfter han ett varningens finger.

– När man har blivit världsmästare och uppnått det man jobbat för länge, gäller det att klara av att motivera sig på nytt och på nytt för att vinna om och om igen.

Framtiden får utvisa ifall Kalle i fortsättningen klarar av att motivera sig själv lika bra som hittills, men åtminstone har han de mentala förutsättningarna för att klara utmaningen.