Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Höga bränslepriser ökade efterfrågan på etanol – volymerna är fortfarande små jämfört med bensin och diesel

Bränslepistoler på en bensinstation.
Bildtext Intresset för etanol har ökat i takt med de stigande bensinpriserna.
Bild: Jakob Lillas / Yle

Både ABC och St1 har sålt mer etanolbränsle än i fjol. Uppgången var kraftigast under början av sommaren när bensinpriset steg till rekordnivåer.

De höga priserna på bensin och diesel har fört med sig ett ökat intresse för andra drivmedel. Ett alternativ som har blivit mer attraktivt är etanolbränsle, E85.

– Etanolen ökade betydligt i popularitet under början av året. På månadsnivå talades det redan om försäljningsrekord, säger Vilhartti Hanhilahti, verksamhetsledare på föreningen Etanoliautoilijat.

Försäljningen av etanolbränsle ökade kraftigast i början av sommaren när prisskillnaden mellan etanol och bensin var som störst. När distributionsskyldigheten för drivmedel sänktes i juli sjönk dock priset på bensin och diesel.

– Då såg vi att människor bytte tillbaka från etanol till bensin, i och med att det slutliga priset var ganska nära det samma, säger Hanhilahti.

För etanol är bränsleförbrukningen mellan 25 och 30 procent större jämfört med bensin. En tumregel är att det är ekonomiskt lönsamt att byta till etanol om etanolpriset multiplicerat med 1,3 är läge än bensinpriset.

Alla månader på plus

Också Tom Hietanen, kedjechef på St1, har sett ett ökat intresse för etanolbränsle.

– Det är en liten uppgång, mellan noll och tio procent beroende på månad. Men alla månader har varit på plus.

Enligt Hietanen visar genomsnittet för årets sju första månader en ökning med omkring fem procent. Under samma period har dock bränsleförsäljningen i stort minskat, vilket gör etanolens uppgång större än den verkar.

ABC-ketjun kehitysjohtaja Tiina Viksten
Bildtext Etanol går att tanka på över hundra ABC-stationer i landet, beättar utvecklingschef Tiina Viksten.
Bild: Lotta Laakso / Yle

Försäljningen av etanol har varit större än i fjol också hos ABC-kedjan, berättar utvecklingschefen Tiina Viksten.

– Folk har hittat bioetanolen, och priset har säkert också varit lockande.

Fjorton miljoner liter

Vilhartti Hanhilahti säger att det finns två stora orsaker till att folk byter till etanolbränsle.

– Den ena är förstås ekonomin, och den andra är miljövänligheten.

Etanolbränsle består till 85 procent av etanol och till 15 procent av bensin och andra tillsatsämnen. Det etanolbränsle som säljs i Finland är inhemskt och tillverkas av bland annat matsvinn och avfall från industrin.

Pristavla på en bensinstation.
Bildtext Just den här dagen var literpriset på etanol knappt 60 cent lägre än på bensin.
Bild: Jakob Lillas / Yle

Man räknar med att etanolbränsle ger upp till 80 procent mindre koldioxidutsläpp jämfört med bensin.

Hanhlilahti uppskattar att finländarna kommer att tanka omkring 15 miljoner liter etanolbränsle i år. Som jämförelse uppgår bensinförsäljningen till närmare två miljarder liter per år.

Stöd för konvertering

Tom Hietanen på St1 säger att uppgången för etanolen kunde vara ännu större.

– Det har gått uppåt hela tiden. Problemet är att det inte importeras några flexifuel-bilar. Då blir det i stället fråga om att konvertera gamla bilar.

Porträttbild på Tom Hietanen.
Bildtext Uppgången kunde vara ännu större om det fanns fler bilar som klarar av etanolbränsle, säger kedjechef Tom Hietanen på St1.
Bild: Yle/Minna Almark

Enligt Etanoliautoilijat finns drygt 13 000 flexifuel-bilar – det vill säga bilar som kan köras på både bensin och etanol – i Finland. Den största delen är bensinbilar som har konverterats så att de klarar av även etanolbränsle.

Fram till slutet av mars 2023 kan den som vill konvertera sin bensinbil till att gå på etanol få ett stöd på 200 euro från transport- och kommunikationsverket Traficom. Konverteringen kan kosta mellan några hundra och tusen euro.

Stigande trend

Vilhartti Hanhilahti tror att efterfrågan på etanol kommer att fortsätta öka.

– Vi vill bli av med de fossila bränslena och söker hela tiden alternativ. Realiteten är att eldrivna bilar inte kommer att vara tillgängliga för alla, på grund av antingen ekonomi eller infrastruktur. Därför behövs alternativ, och då talar vi för det mesta om gas eller etanol.

Trots att etanolbränslet har funnits i Finland i drygt tio år har det inte fått samma genomslagskraft som i till exempel Sverige och Frankrike. Det talas inte heller lika mycket om etanolbränsle som om el och gas. Hanhilahti tror att det finns flera orsaker till det här.

– Det har inte marknadsförts tydligt från början. Det är heller inte någonting nytt och spännande med det; bilen är likadan och man tankar på samma sätt, förutom att man tar en annan pistol.

Enligt Hanhilahti är det bra att det finns olika alternativ i bränslediskussionen.

– Vi säger inte att alla måste börja köra på etanol. Om du som bilägare vill byta ut bensin mot något annat är det här ett alternativ, men du kan också välja gas eller el beroende på vad som passar bäst.