Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Borgå Energi står inför prishöjningar: "Trycket är stort på oss"

Måns Holmberg utanför kontorsbyggnad i rött.
Bildtext Vd Måns Holmberg ser Borgå Energis sits som hanterbart mitt i energikrisen. Arkivbild.
Bild: Mikael Kokkola / Yle

Energikrisen tvingar Borgå Energi att se om sin prissättning. Energibolaget höjde senast på tarifferna i juni.

– Det är ingen hemlighet att trycket är stort på oss, då det gäller nya prishöjningar, säger Vd Måns Holmberg.

Han jämför bolagets nuvarande tillsvidarepris på kilowattimme (kWh) med marknadens. För Borgå Energi är priset nu 8,9 c/kWh medan de flesta andra har ett mycket högre pris.

– Där ligger vi väldigt fel jämfört med marknaden och jämfört med våra konkurrenter. Vi blir tvingade till att göra något åt prisnivån här så småningom, säger han.

När blir det aktuellt med en prishöjning?

– Det är någonting som vi kommer att ta ställning till under den närmaste tiden.

Från 8,9 c/kWh, vad borde ni landa på då?

– Jag vill inte kommentera vad vi kommer att landa på med prishöjningen, men ser man på vad andra i dagsläget säljer för, så ligger det på drygt 20, 30 eller 40 c/kWh, säger Måns Holmberg.

Hus med texten "Borgå energi" på gaveln
Bildtext Borgå Energi producerar själv 30 procent av den energi som bolaget behöver.
Bild: Yle/ Fredrika Sundén

Han ser det ändå som positivt att bolaget själv kan producera 30 procent av sin el, och att en stor del av den återstående 70 procenten köps via bilaterala avtal utanför el-börsen.

– Vår sits gällande att köpa el är hanterbar, men naturligtvis ser vi en indirekt påverkan av utmaningarna med de höga säkerheterna som krävs på marknaden.

De lån staten nu går in för att bevilja elbolag, som kämpar med sin ekonomi på grund av de stora säkerheterna, som krävs för el-köp, gäller enligt Holmberg främst större energibolag än Borgå Energi.

Att det blir tufft för många kunder är han medveten om.

– Vi vill vara ett ansvarsfullt lokalt bolag. Så det gäller att se hur vi kan få det hanterbart för oss och dels inte orimligt för kunden. Men jag förstår de kunder som till och med i dagsläget har svårt med de höga elräkningarna, och det blir inte lättare om priserna höjs ytterligare.

Måns Holmberg vid en dator.
Bildtext – På nätet går det lätt att få fram basfakta om sin egen energiförbrukning och om sina egna avtal, säger Måns Holmberg.
Bild: Mikael Kokkola / Yle

Tryck på kundservicen

På grund av den märkbart ökade mängden kunder som vill kontakta sitt elbolag har det uppstått långa köer till Borgå Energis kundservice.

– Tidvis har vi lite längre köer än vad vi vill ha till vår kundservice. Läget är svårt och när kunderna får tag på oss så har de ofta många frågor och det tar tid att betjäna dem, säger Måns Holmberg.

Diskussion om artikeln