Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Finnair börjar flyga mellan Kronoby och Helsingfors igen – återvänder också till andra inrikesrutter

Uppdaterad 06.09.2022 15:07.
Ingången till en flygterminal.
Bildtext Kronoby flygplats. Fyra flygbolag hade lämnat in anbud om att sköta reguljärflyget mellan fem regionala flygplatser och Helsingfors-Vanda flygplats.
Bild: Jakob Lillas / Yle

Det är Finnair som sköter inrikesflygena mellan Karleby-Jakobstad och Helsingfors fram till sommaren. Det är transport- och kommunikationsverket Traficom som har fattat beslutet.

Finnair vann konkurrensutsättningen på alla rutter.

Fyra flygbolag hade lämnat in anbud om att sköta reguljärflyget mellan fem regionala flygplatser och Helsingfors-Vanda flygplats.

Beslutet är nu fattat och nu börjar vi avtalsförhandlingarna med Finnair, berättar direktör Pipsa Eklund på Traficom i ett pressmeddelande.

Pipsa Eklund är direktör på Traficom
Bildtext Det blev Finnair. Direktör Pipsa Eklund på Traficom berättar att förhandlingarna med Finnair inleds nu. Siktet är inställt på att trafiken startar sista oktober.
Bild: Markku Rantala / Yle

Bara Finnair berett att trafikera Kemi-Karleby

Bolagen är Amapola Flyg AB, DAT A/S, NyxAir OÜ och Finnair Abp. Joensuurutten fick tre anbud, Kajana- och Jyväskylärutten två anbud och Kemi-Karleby-rutten ett anbud.

– Karleby-rutten är komplicerad, konstaterar Pipsa Eklund på Traficom, då operatören också måste flyga till Kemi. Det är också en rutt med få passagerare.

På vardagar blir det högst två direkta tur- och returflyg och tre triangelflyg på rutten Kemi-Karleby-Helsingfors.

Det handlade om inrikesflygen mellan Helsingfors och Joensuu, Jyväskylä och Kajana samt triangelrutten mellan Helsingfors och flygplatserna i Karleby-Jakobstad och Kemi-Torneå från sista oktober i år och över sommaren.

"Finnair ger smidigare förbindelser"

Det är glada miner i Jakobstad i dag. Beslutet betyder att det igen är möjligt att flyga direkt till Helsingfors från slutet av oktober och övergångarna i Helsingfors blir smidigare.

– Rutten är mycket viktig för oss, säger Jarl Sundqvist som är vd på Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia. Vi har flera exportindustrier som behöver rutten för sina kundkontakter. Förbindelserna blir smidigare.

Också Stig-Göran Forsman som är vd på Kronoby flyghangar tycker att valet av Finnair som operatör är väldigt bra.

– Det innebär att vi återgår till det gamla systemet att det är Finnair som trafikerar på rutten Karleby/Jakobstad-Helsingfors och det är mycket bra. Den sista månaden har regionen varit utan reguljärflyg till Helsingfors. Det här innebär ett smidigare sätt att resa genom att resenären checkar in direkt till sin slutliga destination.

Kronoby flyghangar ägs av fem kommunerna kring flygplatsen - det vill säga Jakobstad, Karleby, Kronoby, Larsmo och Pedersöre.

En man med glasögon och kavaj står framför en svartvit tavla föreställande en fabrik med många mänskor uppställda framför.
Bildtext Smidigare övergångar. Med Finnair som operatör blir det lättare att fortsätta resan från Helsingfors ut i världen, säger Jarl Sundqvist som är vd på Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia.
Bild: Mårten Wallendahl / Yle

17 miljoner av riksdagen

I mars godkände riksdagen ett anslag på 17 miljoner euro som ska användas för att täcka kostnaderna för den allmänna trafikplikten inom luftfarten. Traficom har ålagt en allmän trafikplikt för rutterna.

I början av coronapandemin slutade Finnair flyga till flera regionala flygfält i Finland och staten gick in för att subventionera flygrutter temporärt.

Få använder rutterna

Det är fortfarande få som använder rutterna, trots slopade reserestriktioner.

Redan innan pandemin led rutterna av lönsamhetsproblem, trots att antalet passagerare var avsevärt större då.

På Finnair säger man i dag att bolaget inte har några planer på att återuppta kommersiella flygningar till Karleby-Jakobstad.