Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Kaj Lindlöf blir mediechef för Svenska Yle, Mattias Erkkilä ny redaktionschef

Till vänster Kaj Lindlöf. Han är klädd i en svart skjorta och ler mot kameran. Till vänster Mattias Erkkilä i vit skjorta. Han har placerat glasögonen i pannan och ler avslappnat mot kameran.
Bildtext Svenska Yles nya mediechef Kaj Lindlöf (till vänster) och Svenska Yles nya redaktionschef Mattias Erkkilä.
Bild: Andréa Högberg/ Yle

Svenska Yle har utsett Kaj Lindlöf till ny mediechef och Mattias Erkkilä till ny redaktionschef med fokus på utveckling. Båda blir också medlemmar i Svenska Yles styrgrupp.

Mediechefen på Svenska Yle har huvudansvaret för utgivningen och profilen på Svenska Yles kanaler och plattformar. Tillsammans når de ungefär nittio procent av finlandssvenskarna varje vecka.

– Kaj Lindlöf har ett starkt publikfokus och en drivkraft att nå resultat. I honom får Svenska Yle en chef med lång erfarenhet av att jobba med digital utveckling och förändringsledarskap i de finlandssvenska mediehusen, säger Johanna Törn-Mangs, direktör och ansvarig chefredaktör för Svenska Yle.

Lindlöf har under de senaste åren innehaft flera centrala poster inom digital affärsutveckling och försäljning på HSS Media och KSF Media. Till Svenska Yle kommer han från posten som försäljningsdirektör och medlem i ledningsgruppen på HSS Media, som bland annat ger ut tidningarna Vasabladet, Österbottens Tidning och Syd-Österbotten.

Som mediechef vill Lindlöf bidra med ett färskt perspektiv.

– Jag har jobbat väldigt länge med kommersiell media och där är insiktsarbetet och analysen jätteviktig, att förstå publiken, förstå läsarna och konsumenterna. Den kunskapen och vardagen har förstås Yle också, men jag kommer med ett nytt perspektiv och ett annat perspektiv och kan bidra med mina erfarenheter från den sidan.

Lindlöf efterträder Mikaela Sonck som sedan augusti arbetar som kommunikationschef för Utbildningsradion i Sverige.

Mattias Erkkilä blir Svenska Yles nya redaktionschef med fokus på utveckling. Han har en mångsidig bakgrund inom Svenska Yle och har bland annat arbetat som plattformsstrateg, programchef och redaktionschef för svenska.yle.fi. Han kommer närmast från tjänsten som Svenska Yles webbchef.

– Jag ser fram emot att bidra med min kompetens och fortsätta arbeta för Yles roll som föregångare. Publikdialogen är ett område där Svenska Yle legat i framkant inom hela mediebranschen. Den vill jag fortsätta utveckla, säger Erkkilä.

Erkkilä efterträder Svenska Yles tidigare strategichef Alex Fager som sedan september arbetar som chef för strategiska projekt vid Yles finska enhet för Sport och evenemang.