Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Rättelse: Lastbilschauffören som misstänks ha orsakat 10 hundars död har inte ännu dömts, åklagaren yrkar på minst ett års villkorligt fängelse och böter

Uppdaterad 08.09.2022 15:01.
Hundar bakom ett stängsel.
Bildtext Hundarna som var på väg till djurhem i Finland var så kallade rescue- eller hittehundar från Moskva för ett bättre liv. Bildsättningsbild.
Bild: Mostphotos/Alla Sizintseva

Mannen som transporterade rescuehundar från Ryssland har inte dömts för brott, i motsats till vad som stod i nyheten på svenska.yle.fi tidigare. Rättsbehandlingen pågår fortfarande och domen väntas falla i slutet av september.

En misslyckad djurtransport i juli i år ledde till att tio av 32 hundar dog av värmeslag. Fallet behandlades på torsdagen i Helsingfors tingsrätt.

Åklagaren yrkar på minst ett års villkorligt fängelse och böter för lastbilschauffören som transporterade rescuehundar från Ryssland via Lettland och Estland till Finland.

Av de 32 hundarna dog 7 under transporten. De överlevande hundarna togs efter resan in på Helsingfors universitets djursjukhus i Vik. På sjukhuset var man tvungen att avliva ytterligare tre hundar.

Hundarna, som var på väg till djurhem i Finland, var så kallade rescue- eller hittehundar från Moskva. Transporten var beställd av två djurhem i södra Finland, det ena i Barösund i Ingå och det andra på Kimitoön.

Hundarna färdades allt som allt i 45 timmar.

Hundar i en bur
Bildtext Fordonet som hundarna transporterades i var inte lämplig för en transport av 32 stora och medelstora hundar.
Bild: EPA

"Jag gick in. Alldeles förfärligt"

Enligt åklagaren har mannen varit medveten om att luftkonditioneringen i bilen varit otillräcklig. Det här kommer fram i meddelanden som skickats mellan chauffören och en annan person. Enligt åklagaren är det klart att mannen inte tagit hand om hundarna under transporten på ett sätt som djurskyddslagen förutsätter.

"Jag gick in. Alldeles förfärligt", "Varje sommar samma problem", är några av de meddelanden han skrivit.

Det kom också fram under förundersökningen och av expertutlåtanden att fordonet inte var lämpligt för en transport av 32 stora och mellanstora hundar enligt kraven för djurtransporter i EU.

En tullarbetare, som var på plats då hundarna hittades utanför Tallinkfärjan de åkt med, vittnade om en stark lukt av avföring från bilen. Under sina 40 år hade han aldrig varit med om något liknande, sa han under rättegången.

– Direkt när dörrarna öppnades konstaterade jag att två hundar var döda och det var åtminstone 40 grader i bilen. Det var som en dåligt uppvärmd bastu. Personalen på färjan ville inte komma nära bilen på grund av den starka lukten, sa vittnet.

Chauffören hade utbildning och licens för djurtransporter

Enligt åklagaren har brottet utförts på ett särskilt grovt sätt eftersom hundarna har orsakats mycket lidande och det är frågan om ett betydande antal hundar. Chauffören har dessutom haft en specialutbildning inom djurtransport och syftet har varit att göra ekonomisk vinst.

Enligt försvaret var det första gången mannen i fråga transporterade djur på en färja. Chauffören hade följt arbetsgivarens order i en situation han inte hade tidigare erfarenhet av.

Enligt åklagaren var den 1998 födda mannen medveten om att han transporterade levande djur. Han har inte nödvändigtvis kunnat påverka hur bra luftkonditioneringen fungerar, men trots det låg det på hans ansvar att sköta om djuren.

Mannen själv säger att han gått ut med hundarna och gett dem mat och vatten.

Oklart i vilket skede hundarna har dött

Tulltjänstemannen å sin sida vittnade om att väl framme vid hamnen var tullpersonalen tvungen att säga till chauffören att ge vatten till hundarna.

– Han hade en likgiltig attityd och brydde sig inte om hundarna. Vi var tvungna att befalla honom att ge vatten åt dem. Det fanns vattenskålar i burarna men en del hade vält och resten var tomma, berättade vittnet under rättegången.

Enligt ett expertutlåtande av en djurläkare i Vik är det svårt att bedöma i vilket skede hundarna dött. Men eftersom det var så många hundar i dåligt skick då de kom till hamnen i Finland är det svårt att tro att de dog under resan till Vik.

Enligt försvaret borde personalen på färjan ha kontaktats på arbetsgivarens initiativ så att man kunde ha kopplat på luftkonditioneringen i bilen då motorn är avstängd. Men enligt vittnesmål var den otillräcklig oberoende och fungerade stundvis inte alls.

Helsingfors tingsrätt frigav chauffören efter torsdagens behandling i rätten. Domen i fallet väntas falla senare i september.

Rättelse 8.9.2022 klockan 15.40: Tidigare stor det i rubriken och brödtexten att lastbilschauffören skulle ha dömts till böter och ett års villkorligt fängelse. I verklighet har domen i fallet inte ännu getts, det är åklagaren som nu yrkar på ett sådant straff.