Ferraris chansning sprack – F1-experten risar det italienska stallets kommandobrygga: "Klasskillnad i Red Bulls favör"
Det såg bra ut för Ferrari i hemmatävlingen i Monza. Charles Leclerc startade från första rutan och tog ledningen. Men det höll inte. F1-experten Fredrik af Petersens anser att Ferrari har brister i det taktiska kunnandet.
Ferrari valde att kalla in Leclerc för däckbyte i ett tidigt skede av loppet då den virtuella säkerhetsbilen samlade fältet. Det ledde till Leclerc var tvungen att besöka depån två gånger under tävlingen, vilket grusade hans chans att vinna loppet.
– Jag vet inte om man kan kalla beslutet för ett taktiskt misstag. Det stod otroligt mycket på spel i och med att han startade från pole position och tävlingen gick i Monza, på Ferraris hemmabana.
– Pressen var enorm. Jag skulle hellre kalla det för en chanstagning som inte gick hem, säger af Petersens.
Ferraris stallchef på fallrepet?
Men att det finns en klar skillnad mellan Ferraris och Red Bulls taktiska fingertoppskänsla är af Petersens övertygad om.
– Vi har sett det flera gånger den här säsongen. Det är klasskillnad i Red Bulls favör. Red Bull har endera gjort helt rätt från början eller var otroligt snabba att byta från en taktik till en annan då man sett hur loppet har utvecklats.
Ferrari har inte lyckats alls lika väl. Fredrik af Petersens jämför till och med det nuvarande läget med situationen innan Jean Todt, Ross Brawn och Michael Schumacher tog kontrollen över det italienska stallet.
– Då var det ett team i fullständigt kaos. Det är inte lika illa nu men det lutar lite grann åt det hållet.
Enligt af Petersens är ett av Ferraris problem stallchefen Mattia Binotto.
– Han är egentligen en tekniker och inte en teamledare som till exempel Christian Horner i Red Bull eller Zak Brown hos McLaren. Det är många som tycker att Binotti ska få sparken eller att det jobb han har ska delas upp på två.
Förvirrande kval svåra att undvika
Söndagens GP var sist och slutligen en ganska händelselös tillställning. Helgens mest omdiskuterade evenemang var kvalet.
Det tog flera timmar innan arrangörerna kunde presentera den slutliga startordningen. Stämningen var förvirrad och de bitska kommentarerna på sociala medier var många. Exempelvis AlphaTauri-föraren Pierre Gasly var ventilerade sin frustration på Twitter.
Orsaken till den bökiga situationen var att otaliga stall hade bytt motor eller gjort förändringar i bilarna, vilket ledde till att de puttades nedåt i startordningen.
– Det har gått inflation i straff fram och tillbaka. Man har till slut inte den blekaste aning om vem som startar var. Det var rörigt så in i vassen i lördags, säger af Petersens.
Han säger att internationella motorsportförbundet Fia funderar på olika sätt att undvika dylika situationer i fortsättningen, men ekvationen är svårlöst.
För att undvika att kostnaderna för stallen ska skena i väg så vill man begränsa antalet motorer och växellådor de har till sitt förfogande under säsongens lopp.
– Använder man för många så ska man få ett straff.
Nyck de Vries var helgens utropstecken
Att Max Verstappen vann efter ett övertygande lopp var ingen större överraskning. Trots att han startade från sjunde rutan.
Hans landsman Nyck de Vries var däremot en skräll. Han blixtinkallades då Alex Albon blev intagen på sjukhus för en blindtarmsoperation.
Han sopade banan med sin stallkamrat i Williams, Nicholas Latifi, och tog poäng i sin debut då han korsade mållinjen som nia.
– Vi ska komma ihåg att bilen inte var helt obekant för honom. Han är en Mercedesförare. Han har testat för Williams, Alfa Romeo och Mercedes. Men test är test. Det här var första gången han körde ett lopp på allvar. Han blev välförtjänt vald till loppets bästa förare.
Fredrik af Petersens är övertygad att helgens insats innebär att de Vries kommer att ta hand om en av de lediga förarplatserna för nästa säsong.
Seg start av Bottas igen
För Valtteri Bottas gick det snett genast i starten. Han låg sist efter första varvet och var aldrig på allvar med i kampen om VM-poäng.
Det var inte första gången för säsongen som Bottas var trög i starten.
– Det är otroligt underligt. För tre år sedan i Österrike gjorde han en blixtstart. Alla trodde att det var en tjuvstart men det var det inte. Hans starter i Mercedes var i regel bra.
– Han har tidigare i år sagt att Alfa Romeo har haft problem med kopplingen och det har lett till misslyckade starter, men hans stallkamrat Guanyu Zhou tog poäng och hade inte alls samma problem i dag.