Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Landsväg 104 i Pojo är ett enda lapptäcke av asfalt – osannolikt att vägen får ny beläggning

Uppdaterad 15.09.2022 06:06.
Trafikskylt varnar för beläggningsskador
Bildtext Landsväg 104 klassas som väldigt dålig, vilket är det sämsta betyget Trafikledsverket delar ut på sin femgradiga skala.
Bild: Veronica Westerlund / Yle

Reparationsskulden ökar på de västnyländska vägarna, men ny beläggning får vänta när regeringen strävar efter att nå sina sparmål.

Landsväg 104 behöver ett ansiktslyft – Antskogborna Kalle Dönsberg och Nadine Friis: Vägen känns osäker och trång

6:46

Landsväg 104 som går norrut från Pojo genom Fiskars och vidare mot Antskog borde ha fått ny beläggning för länge sedan. Trafikledsverket ger vägen sämsta möjliga betyg och det är inte många meter av vägen som inte blivit lappad.

I våras bestod vägen till stora delar av gropar som reparerades under sommaren, men Kalle Dönsberg, som bor i Antskog skulle helst se att vägen fick helt ny asfalt och en bredare vägren för cyklisterna.

– I våras var vägen i katastrofalt dåligt skick, men efter att den lappades i början av sommaren så är den helt okej, säger Kalle Dönsberg.

Man sitter i bil.
Bildtext Kalle Dönsberg bor i Antskog och kör dagligen längs landsväg 104.
Bild: Veronica Westerlund / Yle

Osannolikt att vägen får ny beläggning – anslagen halveras

Närings- trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen) är medveten om hur illa landsväg 104 mår, menar Timo Karhumäki som är avdelningschef för väghållningen. Ändå är det osannolikt att vägen får ny beläggning.

– Den nuvarande beläggningens livslängd börjar bara uppnådd, men eftersom vi räknar med att statsanslagen för beläggningsarbeten kommer att halveras innebär det att vår beläggningsbudget enbart räcker till underhåll av regionens huvudleder, säger Timo Karhumäki.

I praktiken innebär det här att bland annat landsväg 104 som går förbi Kalle Dönsbergs hus i Antskog antagligen inte får det ansiktslyft vägen skulle behöva.

– Framför allt sommartid är det många turister som ska besöka Fiskars, som kör längs med vägen, men samtidigt förstår man ju att staten måste prioritera, säger Kalle Dönsberg.

Orsak: Regeringens sparpaket

Att anslagen för vägunderhåll minskar borde däremot inte komma som någon överraskning. Det är en del av sparpaket på 370 miljoner euro som regeringen presenterade i april 2021. Nu visar det sig att de största nedskärningarna, drygt 120 miljoner, riktas mot kommunikationsministeriet.

Det är svårt att avgöra ifall NTM-centralen i Nylands uppskattning om en halverad budget för vägbeläggning stämmer, men regeringens budgetförslag för 2023 talar ett tydligt språk och vägunderhåll är inget den sittande regeringen prioriterar. Dessutom innebär priset på råolja att beläggningskostnaderna för tillfället är höga.

Väg med beläggningsskador
Bildtext Landsväg 104 har reparerats många gånger och är i dag ett enda lapptäcke av asfalt.
Bild: Veronica Westerlund / Yle

Det är dessutom många vägavsnitt i Västnyland som tävlar om den krympande beläggningsbudgeten. Trafikledsverkets karta över vägarnas skick visar att ny vägbeläggning behövs på många håll i regionen.

Förutom landsväg 104 sticker bland annat Lojo och Sjundeå ut med flertalet längre vägavsnitt som klassas som väldigt dåliga. Med andra ord det lägsta betyget som Trafikledsverket delar ut.

Drömmen om en bredare vägren

I och med att landsväg 104 reparerades under försommaren menar NTM-centralen i Nyland att vägen också är trygg att använda. Säkerheten är inget myndigheten tummar på, säger avdelningschefen för väghållningen Timo Karhumäki.

– Med lappning kan vi garantera att vägen inte är en trafikfara, men helt ny asfalt hade såklart varit att föredra för med reparationer botar vi bara de mest akuta problemen på vägytan, säger Timo Karhumäki.

Kalle Dönsberg, som bor intill landsväg 104 i Antskog, menar att det absolut viktigaste är att vägen är säker, men han drömmer ändå om en bredare väg med en vägren för cyklister.

Far och dotter tittar in i kameran
Bildtext Kalle Dönsberg och dottern Nadine Friis vittnar om att det ofta kan bli trångt när cyklister och bilister ska samsas på landsväg 104.
Bild: Veronica Westerlund / Yle

– Här finns egentligen ingen vägren alls och när både bilister och cyklister undviker samma gropar uppstår farliga situationer framför allt för barnen, säger Kalle Dönsberg.

Hans egen dotter Nadine Friis är ett av de barn som rör sig längs landsväg 104 och även hon vittnar om att det blir trångt när bilarna susar förbi.

– Ibland är det lite skrämmande att cykla längs vägen när det är mycket trafik. Då saktar jag ner, men ibland måste jag stanna helt och ställa mig i diket medan bilarna kör förbi, säger Nadine Friis.