Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Åbo hamn står vid ett vägskäl: "Geografin kan försämra chanserna att hitta nya rederier som vill satsa på orten"

Viking Line åker iväg.
Bildtext Viking Line får monopol på frakt- och passagerartrafiken mellan Åbo och Stockholm.
Bild: Lassi Lähteenmäki / Yle

Passagerar- och frakttrafiken ser från och med idag annorlunda ut i Åbo eftersom Silja Galaxy seglar vidare till andra uppdrag samtidigt som Baltic Princess tidigarelägger avgångarna.

– Det är ju klart att det som tidigare har gått med Galaxy ska hitta nya vägar och Viking Line är ganska full för tillfället på fraktsidan även om man då har nya moderna fartyg på linjen till Stockholm, säger verkställande direktör Erik Söderholm vid Åbo hamn. Så jag tror tyvärr att Nådendal och Finnlines kan dra nytta av läget speciellt nästa år då Finnlines tar nytt tonnage i bruk.

Erik Söderholm i Åbo den 24.8.2022.
Bildtext Erik Söderholm medger att frakten får se sig om efter nya rutter då rederierna omorganiserar sin verksamhet.
Bild: Mikael Piippo / Yle

Enligt Söderholm skulle Åbo hamn gärna se ett tredje eller kanske rentav fjärde rederi som skulle trafikera till Polen på sikt.

– Vi förhandlar men jag kan inte säga något mer innan årsskiftet, säger Söderholm.

Logistikföretagen följer med läget och söker nya rutter

Vad Tallink-Siljas omorganisering får för följder återstår ännu att se men som exempelvis logistikföretag i regionen kommenterade till tidningen Åbo Underrättelser måste man nu se sig om efter andra rutter.

Mer än hundra långtradare och husbilar väntar i Nådendals hamn på att få åka ombord på Finnlines ropax-fartyg mot Kapellskär.
Bildtext Nådendals hamn kan bli en av vinnarna då frakttrafiken söker nya rutter mellan Sverige och Finland.
Bild: Linus Hoffman / Yle

En rutt som nämns är linjen mellan Nådendal och Kapellskär som trafikeras av Finnlines. Rutten får som tidigare känt också nytt tonnage från och med nästa år och kan då ta ännu mer frakttrafik ombord.

Så åtminstone på kort sikt kan Åbo hamn förlora en hel del frakttonnage till konkurrenten Nådendals hamn.

Åbos geografiska läge medför utmaningar

Åbo hamn förhandlar som bäst med olika aktörer för att se om det finns intresse att rentav öppna nya rutter från Åbo. Ett annat alternativ är att hitta någon aktör som skulle vara intresserad att gå från Åbo till Stockholm och därmed konkurera med Viking Line som nu blir ensam på linjen mellan Åbo och Stockholm.

Finnlines Finnswan i Nådendal.
Bildtext Finnlines har satsat på nytt tonnage och får två nya fartyg på linjen mellan Nådendal och Kapellskär nästa år.
Bild: Lassi Lähteenmäki / Yle

Men att hitta nya aktörer blir ingen lätt match anser Hangös stadsdirektör Denis Strandell. Hangö har upplevt nedgångar men också mycket framgångar med sin hamn och Strandell vet vad han talar om.

– Det är ett kallt faktum att det logistiska pusslet blir svårare då Åbo har en geografisk nackdel och ligger långt inne i skärgården med hastighetsbegränsningar och isläge på vintern, säger Strandell. Det blir nog ingen lätt match att bygga ut mer trafik där.

Strandell är noga med att betona att han inte är i läge att ge Åbo hamn några råd om hur man ska gå till väga.

– Hangö ligger geografiskt nära kontinentaltrafiken och vi har därmed lättare att locka olika sorters aktörer, säger Strandell. Dessutom har Åbo redan länge profilerat sig som en stark passagerardriven hamn och att då ändra profil är inte någon lätt sak som sker snabbt.

Porträtt på Denis Strandell.
Bildtext Hangös stadsdirektör Denis Strandell tror inte på Åbos chanser att hitta nya rederier. Åtminstone inte på kort sikt.
Bild: Erik Vierkens / Yle

Att utveckla Åbo hamn till att uttryckligen bli stora på fraktsidan ser Strandell inte som ett realistiskt alternativ.

– Men med det sagt så får man se hur trafiken till Stockholm utvecklas och finns det potential så kanske det kan finnas rederier som är villiga att satsa, säger Strandell. Passagerarströmmarna finns nog kvar men söker nya vägar.

Mariehamn väntar och ser

För hamnen i Mariehamn får bortfallet av fartyg på både Åbo- och Helsingforslinjen ekonomiska följder.

– Vi är tvungna att se över verksamheten men åtminstone på kort sikt kan vi inte göra så mycket än att konstatera att intäkterna försvinner samtidigt som utgifterna kvarstår, säger verkställande direktör Alef Jansson vid Mariehamns hamn.

Silja Lines fartyg M/S Galaxy står i hamnen i Mariehamn.
Bildtext För hamnen i Mariehamn får rederiernas omorganisering ekonomiska följder.
Bild: John Peter/Alamy/All Over Press

Jansson säger till Yle Åboland att hamnen inte kan göra mycket mer än att göra både hamnen och destinationen så attraktiv som möjligt.

– Vi hoppas naturligtvis på att nya rederier gör satsningar men det är upp till dem att avgöra, säger Jansson.

Diskussion om artikeln