Hoppa till huvudinnehåll

Klimat

Traficom: "Att åka kollektivt ska bli lika lätt som att ta bilen" – börjar det vara dags att lämna bilen hemma?

Uppdaterad 27.09.2022 10:26.
Fyra bussar i olika färger står uppradade på en busstation i Tavastehus.
Bildtext Bilen eller bussen? I bussen kan man träffa bekanta, läsa eller slumra under resan.
Bild: Dani Branthin / Yle

Vill du lämna bilen hemma och åka kollektivt? Aldrig har det varit så lätt som nu. Med hjälp av en smarttelefon kan du planera din resa, köpa biljetter och spara dem i telefonen tills de ska visas upp.

En tjänst som alla kan dra nytta av är sidan matka.fi där det finns information om hur man kommer fram dit man vill på bästa sätt med kollektivtrafik. Adressen ger information om transportmedel i hela landet och delvis även utomlands. Målet är att det ska vara lika lätt att använda kollektivtrafik som privatbil. Tjänsten utvecklas hela tiden.

Så hur har det här ändrat arbetsbilden för busschaufförerna?

– Om jag öppnar en linje med vårt system Matkassa Pro så ser jag hur många passagerare som har förhandsbokat, jag ser vem det är, om det är en studerande, en pensionär eller en normalbiljett. Sen ser jag vilken station de stiger på och var de tänkt stiga av.

Gustav Mikander har kört buss för Ingsva i Österbotten i fyra år, både skoltrafik och linjetrafik. Om passagerarna har förhandsbokat sina biljetter så behöver han inte speja längs vägen på hållplatserna för att se om det är någon passagerare som står och viftar för att få komma med.

Passageraren på hållplatsen syns i systemet

– Nå, vi är inte så vana vid att vifta här i Österbotten. Det året jag bodde i Helsingfors körde stadsbussen nog förbi om man inte viftade. Då jag kör linjen och har programmet i ett visst läge så ser jag hållplatserna och var en person borde komma på. Så jag kan förbereda körningen då redan, speciellt om det är en hållplats som ligger besvärligt till och man kan tvingas göra en snabb inbromsning ifall passageraren står obemärkt.

Busschaufför Gustav Mikander
Bildtext Gustav Mikander ser den väntande passageraren i systemet.
Bild: Gustav Mikander

Då passagerarna stiger på kvitterar Mikander med ett tryck på skärmen att personen är ombord, det är allt. Alla ekonomiska transaktioner har gjorts i samband med att passageraren köpt sin resa. Det räcker att passagerarna säger sitt namn.

– Vi är så pass godtrogna här ännu att då de säger sitt namn och finns med på listan är det ok.

Så du tycker att jobbet har blivit lättare?

– Ja, det som jag ännu skulle önska, om man ser på betalningssättet, är att kontanterna skulle tas bort. Att vi bara skulle ha kort eller elektroniska nätbiljetter. För vi har ännu lite kontanter med oss och tar emot betalningar på det sättet.

För att kunna ha en biljett i telefonen måste man ha en smarttelefon. Har du fått några kommentarer av till exempel äldre personer?

– Nä inte direkt, de äldre passagerarna kanske har någon bekant som har bokat via dator och då kan de komma med ett utskrivet kvitto. Men inte har jag sett eller hört några kommentarer och många äldre personer tycker fortfarande om att betala kontant.

– Det är frågan om att ha lättanvända applikationer och så kan passagerare behöva hjälp av släkt och vänner ifall man tycker att det är lite jobbigt. Det beror också på hur chaufförerna använder de här maskinerna. Jag kör alltid med en öppen körvy och där ser man hållplatserna som kommer. Det kan man som chaufför välja.

Det som jag ännu skulle önska, om man ser på betalningssättet, är att kontanterna skulle tas bort. Att vi bara skulle ha kort eller elektroniska nätbiljetter

― Gustav Mikander, busschaufför

Inför större helger kan det hända att applikationen uppger att alla platser i bussen är upptagna, men då lönar det sig att försöka köpa sin biljett i bussen. För alla biljetter säljs inte via nätet.

Matka.fi är det samma som hsl.fi, men för hela landet

Martin Johansson är sakkunnig på Traficom, den myndighet som har i uppdrag att verkställa lagstiftningen gällande transportsektorn i Finland.

– Traficom är bekant för den som får räkning för bilskatt, men vår uppgift är också att se till att transporterna fungerar när det gäller sjöfart och luftfart, konstaterar Johansson.

Enligt honom har folk i större städer lärt sig att använda Reseplaneraren, men alla kanske inte är medvetna om att man med matka.fi kan hitta information om hur man ta sig från en förstad till en annan och där det inte finns kollektivtrafik erbjuds man information om hur man får tag på taxi.

Informationen måste finnas tillgänglig

Traficom säljer inte biljetter, men de ger information om vem som säljer dem. Traficoms roll har varit att se till att alla aktörer öppnar upp sina data, ser till att den finns digitaliserad och att tjänsteutvecklarna får tillgång till information om rutter och tidtabeller.

– Det har skett i flera år, men nu på senare år har vi en lagstiftning som kräver att också biljettgränssnittet ska kunna erbjudas till konsumenten i en app i telefonen eller en nättjänst, där man man jämföra olika rutter och bilda en så kallad resekedja som omfattar olika färdmedel.

Det har jobbats mycket på det här i Finland och nu börjar liknande ske även på europeisk nivå. Snart kommer även EU-lagstiftning om att reseinformationen ska finnas tillgänglig, det ska finnas möjlighet att boka resor och betala för dem i nättjänster eller mobilapplikationer.

Har ni märkt att det också skulle ha ökat passagerarmängderna?

– De som erbjuder de här tjänsterna har statistik på att folk allt mer använder sig av de här nya tjänsterna. När det är enkelt har folk en lägre tröskel att använda de här olika tjänsterna. Det är klart vi hade en jobbig pandemitid, men speciellt om man åker mera tillfälligt så hittar man information om just den resan man tänkt göra.

Drömmen är det europeiska tåget

Traficoms och finska lagstiftarens mål, även på EU-nivå, är att främja kollektivtrafik och hållbara färdsätt. Det gäller speciellt tåg, men även samåkning överlag.

Miemolan silta Lempäälässä.
Bildtext Tänk att få ta tåget till italien, med alla behövliga biljetter färdigt i fickan.
Bild: Jani Aarnio / Yle

– Nu i och med höga bränslepriser så ser man nog en ökande trend i efterfrågan och användning av kollektivtrafik, när det blir allt dyrare att använda egen bil. Ju flera som använder kollektivtrafik, desto större möjligheter finns det att utveckla trafiken och rutterna, säger Johansson.

Drömmen är ju att man på det här sättet kunde köpa tågbiljetter genom hela Europa. Tror du att det i framtiden kommer vara möjligt att lätt ta sig fram från norr till söder i Europa?

– Alldeles säkert! EU har ett speciellt mål när det gäller spårtrafik i Europa och där förekommer redan mycket samarbete mellan tågbolagen i olika länder, både när det gäller informationsutbyte och biljetter.

Det är möjligt att via de nationella bolagen hitta länkar till utlandet och i framtiden ska det vara möjligt att från Finland boka biljetter till Mellan- och Sydeuropa. Delvis finns det redan och det utvecklas, men fortfarande kräver det mycket detektivarbete att planera en hel rutt till mindre orter i Sydeuropa. Det vet alla som har försökt.