Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Ensamstående äldre luras att köpa solpaneler för tiotusentals euro: "Det här är fullständigt obegripligt"

Hårresande metoder används i marknadsföringen av solpaneler. Flera äldre har lurats att köpa företaget Kotisols solpaneler till skyhöga priser. Det visar sig att över hundra anmälningar har lämnats in till Konsumentombudsmannens byrå.

Sensommaren 2021 knackar två försäljare på hos 83-åriga Taito Rantala i Padasjoki i södra Tavastland. Försäljarna representerar solpanelsföretaget Kotisol.

Rantala bor i sitt födelsehem som i dag är ett gult ruckel med flagande målarfärg och stora håligheter i brädfodringen.

Rantala har inga släktingar förutom en halvbror som han inte kommer överens med. Gården är i bedrövligt skick, ett uthus har rasat omkull och det är uppenbart att här inte gjorts några reparationer på de senaste decennierna.

Försäljarna har framgång, Rantala skriver på en beställning på 25 400 euro för sex solpaneler på 360 watt var och för en inverter.

fallfärdigt hus med solpaneler
Bildtext Solpanelerna installerades på ett uthus.
Bild: Markku Pitkänen / Yle

I näthandeln kan man i dag köpa samma utrustning för 3 000 euro. De sex solpanelerna på 360 watt var kostar sammanlagt 1 200 euro, medan invertern kostar strax under 2 000 euro.

Utrustningen installeras på Rantalas skrangliga bastubyggnad som lutar ordentligt och närsomhelst kan rasa ihop.

Heikkokuntoinen puurakennus, johon on asennettu aurinkopaneelien invertteri.
Bildtext Invertern eller växelriktaren behövs för att omvandla strömmen. Det är oklart om den här är kopplad till elnätet.
Bild: Markku Pitkänen / Yle

I samband med köpet ingår Rantala också ett kreditavtal med finansieringsbolagen Santander och Ecster. Poängen här är att Kotisol direkt får betalt av Santander och Ecster medan Rantala ska återbetala skulden till finansieringsbolagen i regelbundna amorteringar.

Eftersom Rantala ska klara sig på sin månatliga garantipension på drygt 800 euro har han inga reella möjligheter att betala skulden till de två finansieringsbolagen.

Granne engagerar sig

Rykten om Taito Rantalas olycksaliga affärer sprider sig på byn. Rantalas granne Seppo Jussila får nys om vad som är på gång och han bestämmer sig för att hjälpa Rantala.

Seppo Jussila puutalon edessä
Bildtext Grannen Seppo Jussila ställer upp för Taito Rantala.
Bild: Markku Pitkänen / Yle

Seppo Jussila får fullmakt att representera Rantala i syfte att häva köpet och samtidigt för att förhindra att Rantalas hus går under klubban då finansieringsbolagen ska ha sitt.

– Det här är fullständigt obegripligt. Hur kan man installera solpaneler på en byggnad som kan rasa precis när som helst? Det fyller inga som helst normer om hur man ska installera. Dessutom har nog inte Rantala förstått vad man sålt till honom, säger Jussila.

Hur kan man installera solpaneler på en byggnad som kan rasa precis när som helst?

― Seppo Jussila, granne

Jussila har också försökt få Kotisol att acceptera att affären hävs, men Kotisol har ställt krav på tystnadsplikt om hur affären gått till och det har varken Jussila eller Rantala velat gå med på.

– Sådana krav kan man nog inte gå med på, de är helt olagliga. Det hade nog gått illa för Rantala om jag inte ställt upp. Utmätningen hade sannolikt satt i gång och gården hade kanske gått under klubban. Rantala har inga pengar.

Hundratals klagomål på ett bolag

Taito Rantala är inte den enda som råkat ut för Kotisols försäljningsmetoder. Under de två senaste åren har Konsumentombudsmannens byrå fått ta emot över hundra klagomål som berör just Kotisol, visar det sig när Svenska Yle kollar upp saken.

Då är det skäl att påpeka att Taito Rantala inte ens vänt sig till Konsumentombudsmannen, så det här fallet finns inte med i den statistiken.

Den hänsynslösa försäljningen av solpaneler till pensionärer väcker rätt många frågor.

Varför ställer finansieringsbolagen upp på det hela? Hur kommer det sig att verksamheten kan fortsätta trots hundratals anmälningar till Konsumentombudsmannens byrå?

När Svenska Yle kontaktar Kotisols vd Lauri Vepsäläinen vägrar han svara på frågor som berör hemförsäljning av solpaneler. Ännu mindre vill han kommentera det ovanstående fallet. Vepsäläinen gavs upprepade möjligheter att kommentera fallet både telefonledes och per e-post.

Du kan kommentera den här artikeln fram till klockan 18 tisdagen den 20 september.

Diskussion om artikeln