Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Läkare berättar att HUS och Apotti försökte tysta ner dem då de påtalade brister i patientdatasystemet

Uppdaterad 20.09.2022 11:55.
Bild av en barnavdelning på ett sjukhus.
Bildtext Problemen med patientdatasystemet Apotti väcker diskussion. Nu vittnar flera läkare inom HUS om att deras arbetsgivare försökt tysta ner deras kritik.
Bild: Lucas Ekblad / Yle

Flera läkare har blivit kallade till samtal efter att ha skrivit om Apotti på sociala medier. Det är en absurd tanke att vi skulle stoppa personal från att kritisera systemet, svarar HUS.

Flera anställda inom social- och hälsovården har berättat för Yle Uutiset om hur Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HUS försökt tysta ner deras klagomål över patientdatasystemet Apotti.

Vittnesmålen kommer huvudsakligen från läkare som berättar att de fått strikta instruktioner om att inte kritisera Apotti.

Apotti har redan tidigare fått kritik på grund av att det är svårt att använda och saknar viktig information om patienter, vilket kan leda till farosituationer. Senast i augusti rapporterade Yle om en patient som fått fel cancermedicin efter en rekommendation som Apotti gett en läkare.

I början av september skrev över 600 läkare under en namninsamling som kräver att felen åtgärdas eller att systemet byts ut.

Alla vågade ändå inte skriva under namninsamlingen, på grund av rädsla för konsekvenser från arbetsgivaren.

Representant för Apotti kallade läkare till samtal

För den här artikeln har Yle Uutiset intervjuat sex personer som arbetar inom hälsovården.

De intervjuade vill inte figurera med sina namn, eftersom de inte vill drabbas av sanktioner från arbetsgivaren.

Yle Uutiset känner till de intervjuades identiteter och man har försökt säkerställa att berättelserna är korrekta så långt det är möjligt.

En läkare som jobbar för Vanda stad kritiserade Apotti på sociala medier. Kort därefter kontaktades hen av Apottis ledning som föreslog ett möte.

Fallet är från 2019, då Apotti introducerades i Vanda.

– Jag var öppen för ett möte, eftersom jag trodde att vi kunde diskutera att systemet kan förbättras, säger hen.

Istället gjorde man på mötet klart för personen att man inte får säga så där offentligt.

Personen blev så överraskad att hen i situationen inte kunde reagera på vad som sades.

En andra incident hade också att göra med personens inlägg på sociala medier.

Personen skrev ett kort inlägg på sociala medier, som inte innehöll någon information om patienter eller personal, och det ledde till ett samtal med en förman.

– Jag fick intrycket att diskussionen fördes på begäran av förmannens chef, som i sin tur hade kontaktats av Apotti-företaget.

Förmannen i fråga minns också den senare situationen som att någon från Apotti kontaktade hens chef och bad hen diskutera saken med läkaren.

Meddelande till högsta ledningen ignorerades

En av de som tog upp problemen på arbetsplatsen är en specialistläkare som arbetade på Pejas sjukhus när systemet infördes år 2018. Läkaren säger att hen tidigt blev frustrerad över systemet.

- Jag har använt så många olika patientinformationssystem att jag redan efter ett par veckor förstod att Apotti är ett mycket tungrott och besvärligt system.

Hen säger att hen diskuterade frågan med sina kollegor och att nästan alla höll med. Det svårhanterliga systemet hade också lett till farosituationer för patienter.

Läkaren föreslog för sin chef att hen kunde skicka ett meddelande till HUS:s högsta ledning.

De närmaste cheferna stödde idén och hade förståelse för den, men mellancheferna var inte lika uppmuntrande.

Läkaren skrev ett noggrant e-postmeddelande där det fanns ett förslag om att införandet av systemet på nya enheter borde skjutas upp, åtminstone ett tag, eftersom det fanns så många problem.

Meddelandet skickades till den dåvarande ledningen för HUS. Enligt läkaren ignorerades dock innehållet i meddelandet helt och hållet. E-postmeddelandet vidarebefordrades till den person som ansvarar för utvecklingen av Apotti-systemet.

– Man skrev något i stil med: "Hej, här är en ung läkare som är intresserad av att utveckla Apotti". Och där stannade saken. Inget av mina förslag har följts upp.

Den person som ansvarade för utvecklingen av Apotti kontaktade läkaren, men det gick inte att komma överens om en lämplig tid för ett möte, så ärendet blev hängande i luften och glömdes till slut bort.

– Det här illustrerar bra hur HUS förhåller sig till saken, säger läkaren.

Apotti och HUS tillbakavisar anklagelserna

Bolaget Apotti grundades 2015 och HUS är en av huvudägarna. Apottis vd Hannu Välimäki säger att bolaget aldrig har uppmanat HUS att tillrättavisa enskilda anställda för kritik av systemet.

– Det stämmer verkligen inte. Jag har svårt att föreställa mig att någon på bolaget skulle ha gett den här sortens kommentarer eller direktiv till våra kunder. Det kan inte stämma. Jag har inte fått höra om det och jag har inte gjort någonting sådant.

Enligt Välimäki har det inte heller hänt att Apotti skulle ha tagit kontakt direkt med läkare som skrivit någonting kritiskt om systemet på sociala medier.

– Alla sådana här ärenden sköts enligt den kommunikationsstrategi som gäller för våra kunder och deras personal. Vi kan inte blanda oss i det överhuvudtaget. Det skulle vara väldigt konstigt om vi lade oss i deras verksamhet på det sättet.

Också Veli-Matti Ulander, som är förvaltningsöverläkare vid HUS, bestrider att det skulle vara förbjudet att kritisera Apotti inom HUS.

– Det är en absurd tanke att vi skulle stoppa personal från att kritisera systemet. Om vi inte fick respons, hur skulle vi då kunna utveckla det?

Problemen med systemet har fått 619 läkare att underteckna ett besvär som lämnades in till Valvira i början av september. Enligt Yles uppgifter fanns det flera anställda som inte vågade underteckna besväret, eftersom de var rädda för möjliga följder.

Ulander tycker att påståendet låter konstigt.

– Själv hörde jag om klagomålet för första gången för omkring en månad sedan. Jag vet inte hur allmänt och öppet det har cirkulerat på arbetsplatserna. Jag vet inte heller vilka sanktioner eller följder det i så fall skulle handla om.

Enligt läkarna som Yle har talat med skulle följderna till exempel kunna vara att hamna i onåd eller på "svarta listan".

– HUS, precis som alla stora arbetsgivare, har en en plan för likabehandling som vi följer. Att medvetet avvika från den är inte möjligt i verkliga livet, säger Ulander.

HUS har redan infört Apotti inom hela sitt område och därför är kraven på att slopa systemet inte realistiska, enligt Ulander.

Har du erfarenheter gällande Apotti? Skicka in ditt tips till huvudstadsregionen@yle.fi.

Det här är en översatt och bearbetad version av artikeln Lääkärit kertovat, kuinka HUS ja Apotti yrittävät hiljentää parjatun tietojärjestelmän arvostelun – HUS: "Ei aikuisten oikeasti mahdollista" som ursprungligen publicerades av Yle Uutiset.

Diskussion om artikeln