Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Helens webbplats missgynnar svenskspråkiga kunder – erbjuder färre alternativ för den som vill teckna nytt elavtal

Uppdaterad 22.09.2022 14:25.
Helsingin Energia voimalaitos. Suvilahti. 17.3.2021.
Bildtext Enligt Helen har felet förekommit i ett par veckor.
Bild: Jorge Gonzalez / Yle

Viktig information för nya kunder saknas på svenska på Helens webbplats. På nätet säljer Helsingfors stadsägda elbolag el till fasta priser endast på finska.

Den som vill teckna ett nytt elavtal genom det stadsägda elbolagets svenska eller engelska webbsidor har endast ett alternativ, börsel. Om man däremot väljer webbplatsens finska version kan man också teckna ett årskontrakt till fast pris.

Med andra ord missgynnas svensk- och engelskspråkiga kunder då de erbjuds färre alternativ.

Anu-Elina Hintsa, direktör för försäljning och kundservice, beklagar. Enligt henne beror det här på att de svenska och engelska webbplatserna ligger efter i utvecklingen.

"Energibranschen är turbulent. Vi har gjort snabba förändringar i vår produktportfölj [...] Alltid hinner tekniken tyvärr inte med i svängarna. Vi strävar efter att websidorna ska vara enhetliga och dessa sidor är för närvarande under arbete.", skriver Hintsa i ett mejl.

Problem efter uppdatering

Hintsa hänvisar till bolagets kundservice för service på svenska och engelska. Men inte heller den informationen finns synlig på Helens webbplats. Baserat på webbplatsen kan svensk- och engelskspråkiga kunder alltså lätt få för sig att de bara har ett alternativ, börsel.

Enligt Hintsa uppstod problemet för ett par veckor sedan då produktportföljen uppdaterades. Sedan dess har mindre än fem procent av alla kunder tecknat ett avtal på svenska eller engelska.

Helsingfors energis svenskspråkiga webbplats har inte hängt med då energimarknaden vänts upp och ned.

Diskussion om artikeln