Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Bildäckens skick har förbättrats – men att köra med vinterdäck på sommaren blir allt vanligare

däckrazzia i borgå
Bildtext Arkivbild. Däckrazzia i Borgå år 2014.
Bild: Yle/Stefan Härus

En däckrazzia som avslutades förra veckan visar att den positiva däckutvecklingen fortsätter i Finland. Samtidigt förvånades polisen av att många körde med vinterdäck och att var tionde bil hade anmärkningsvärt lågt däcktryck.

Under en säkerhetskampanj av Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen kontrollerades däcken hos bilister. Efter den avslutade razzian kunde man konstatera att runt 5,6 procent av bilisterna körde med vinterdäck. Andelen är dubbelt fler än i fjol.

Enligt Jarmo Nuora, ordförande i Bildäcksförbundet, påträffades flest vinterdäck i landets södra del och minst i Lappland.

"Det här tyder på att det inte bara handlar om tidiga förberedelser för vintern", säger han i ett pressmeddelande.

Lagen tillåter körning med dubbfria vinterdäck, så kallade friktionsdäck, även sommartid. Men av säkerhetsskäl bör man inte göra det här. Vinterdäckens greppegenskaper är gjorda för vintern.

"Även ett sommardäck i dåligt skick är mer pålitligt än ett nytt vinterdäck på en våt vägyta på sommaren. Med friktionsdäck ökar bromssträckorna och risken för vattenplaning avsevärt under sommaren", säger Nuora.

Bildäck
Bildtext Bildäcksförbundet rf påminner om att snarast möjligt granska dina vinterdäck inför säsongen.
Bild: YLE/Erica Vasama

En av tio kör med klart för lågt lufttryck i däcken

Även däckens mönsterdjup och lufttryck granskades under razzian. Man kunde konstatera att ett stort antal bilar hade klart för lågt däcktryck. Ungefär var tionde bil hade ett däcktryck på endast 1,4 till 2,0 bar.

Rekommenderat tryck beror på fordonets och däckets storlek, men även i små bilar rekommenderas att använda ett tryck på minst 2,2 bar.

De höga bränslepriserna borde dock ge anledning att uppmärksamma saken. Enligt Nuora ökar ett lågt däcktryck bränsleförbrukningen med 3 till 6 procent och förkortar dessutom däckens livslängd med 25 till 50 procent.

Med rätt däcktryck kan en genomsnittlig bilist spara minst 15 euro per månad enbart i bränslekostnader.

Då mönstret har nått slitagemarkeringarna är det dags att byta däck
Bildtext Djupet av slitbanans huvudspår på sommardäck ska vara minst 1,6 millimeter, men man rekommenderar ett spårmönster på 4 millimeter.
Bild: Yle/Roger Källman

Överlag har ändå bildäckens skick blivit bättre, konstaterar Bildäcksförbundet. År 2014 körde 12,2 procent av bilisterna med däck i dåligt skick. Motsvarande siffra i år var 7,2 procent.

I granskningen bedömdes ett däck med ett mönsterdjup på mindre än 2 millimeter vara i dåligt skick.

Nu är det hög tid att granska dina vinterdäck

Sommardäck bör i regel fortfarande användas i nästan hela landet ännu i början av oktober, men vinterdäcksäsongen närmar sig.

Bildäcksförbundet rekommenderar att du snarast möjligt granskar skicket på dina vinterdäck. Man rekommenderar ett mönsterdjup på minst fem millimeter, så att däcken är säkra för körning även under våren.

Högst 25 procent av dubbarna får saknas på däcket. Enligt gällande vägtrafiklag ska vinterdäck användas när vädret kräver det mellan första november och sista mars.

Källa: Bildäcksförbundets pressmeddelande, STT