Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Barnen kommer inte tillbaka till sina hobbyer efter pandemin – i Lovisa har det lett till att dansinstitutet står på ruinens brant

Två barn som leker med varann i en musiklekskola.
Bildtext På Borgånejdens musikinstitut säger rektor Felix von Willebrand att högstadieeleverna och gymnasieeleverna saknas nästan helt i deras verksamhet. Däremot är musiklekskolan populär.
Bild: Anton Janhonen / Yle

Coronapandemin har lett till att många barn i en viss ålder inte hittar tillbaka till sina hobbyer. Nu kämpar musik- och dansinstitut i Östnyland med sjunkande elevental och mindre pengar.

Det är en uppgiven Hanna Fagerudd som svarar i telefon i Lovisa.

– Vi har hälften så mycket elever nu jämfört med före coronapandemin.

Hon är styrelseordförande för Lovisa Dansinstitut och har kickat igång en kampanj där hon ber allmänheten om pengar för att rädda dansinstitutet.

För den här pengen kan lärarna få lön och vi får hyran betald

― Hanna Fagerudd

Målet är att samla ihop 20 000 euro på 40 dagar. Då kan institutet garantera sin verksamhet just nu, satsa framåt och också bjuda på vårfest.

Minimibeloppet för insamlingen är 10 000 euro, men får man in mindre än det får donatorerna tillbaka sina pengar.

Tre barn dansar ballett i varma kläder och tutu.
Bildtext Lovisanejdens Dansinstitut har funnits i 15 år. På grund av coronarestriktionerna lider dansinstitutet nu av en ekonomisk kris.
Bild: Janne Lehtinen

Den magiska gränsen på 10 000 euro är ändå avgörande för dansinstitutet.

– För den här pengen kan lärarna få lön och vi får hyran betald. Efter pandemin är det slut på alla våra besparingar.

Också musikinstitutets elever försvann under pandemin

Fagerudd och dansarna i Lovisa är inte ensamma om sitt problem. På Borgånejdens musikinstitut säger rektor Felix von Willebrand att högstadieeleverna och gymnasieeleverna saknas nästan helt i deras verksamhet.

– De större barnen, de fattas, de kommer inte mera.

Willebrand konstaterar att det lär ska vara samma problem i andra delar av landet också.

– Jag har pratat med musikinstitut i Helsingfors, Kervo och Träskända, och de säger också att ungdomarna inte har kommit tillbaka efter pandemin.

I Sibbo har vi däremot kö, för många elever vill ha undervisning

― Felix von Willebrand

Borgånejdens musikinstitut behöver inte ändå skramla med bössor på gatorna, de har sin ekonomi i skick. De får pengar av staten, statsandelar, som tryggar verksamheten.

Dessutom satsar de stort på musiklekskola för barn i alla åtta kommuner där de är verksamma. Allt som allt går över 2 000 barn i musiklekskola i musikinstitutets regi.

– Borgå är inte ett stort problem och i Borgnäs har vi bra återväxt, men i Lovisa och i Mäntsälä är det problem, där har barnen inte kommit tillbaka.

Bild från en musiklekskola på en gitarr med en bebis i bakgrunden.
Bildtext Det går över 2 000 barn i musiklekskola vid Borgånejdens musikinstitut. Musiklekis ordnas i åtta kommuner.
Bild: Anton Janhonen / Yle

I Sibbo har man däremot kö, för många elever vill ha undervisning.

– Men det beror inte på något magiskt, utan på att Sibbo växer, säger von Willebrand.

Småbarnen dansar, skoleleverna syns inte till

I Lovisa har småbarnsföräldrar varit aktiva och barn under skolåldern är de som besöker dansinstitutets lektioner.

– Men vi saknar barn i lågstadieåldern, säger Hanna Fagerudd. De är de barnen som borde ha börjat dansa under coronapandemin, och nu får vi inte med dem.

Om Lovisa Dansinstitut inte lyckas få in tillräckligt med pengar via insamlingen är det möjligt att de måste stänga.

Institutet följer läroplanen för grundläggande konstundervisning och det här förpliktigar dansinstitutet att erbjuda Lovisaborna ett visst slags danstimmar av olika stil och nivå.

– Om vi inte får ihop de insamlade pengarna kan inte institutet uppfylla läroplanens kriterier och vi måste lägga lapp på luckan, säger Hanna Fagerudd.

Hon förklarar att det alltså inte är möjligt att minska på utbudet utan att frånsäga sig läroverksstatusen.

Tre barn dansar och föreställer flugsvampar.
Bildtext "Dans är en viktig hobby som hjälper många barn och unga att uttrycka sig och forma sin identitet", säger Hanna Fagerudd.
Bild: Janne Lehtinen

En musikal kan locka ungdomar tillbaka till musiken

I Borgå säger rektor Felix von Willebrand att de yngre eleverna hittar till musiken dels via den direkta kontakten med skolorna, dels via musiklekis som får barnen att fortsätta med musik också när de börjat skolan.

– Vi är ganska ofta i skolorna och så har vi en person som presenterar instrument för skoleleverna.

Men just nu tänker man aktivt på olika sätt att få med ungdomarna i verksamheten igen.

– Vi har en plan att vi ska göra något helt konkret med och för ungdomar, till exempel sätta i gång en musikal och få med dem på det viset.

Diskussion om artikeln