Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Flyglinjen mellan Karleby-Jakobstad och Skellefteå tar paus – passagerarmängden räckte inte till

Det svenska Jonairs logo på ett Beechcraftplan på startbanan.
Bildtext Det är i det här skedet oklart om det blir fler flyg på rutten mellan Kronoby och Skellefteå/Umeå.
Bild: Juha Kemppainen / Yle

Jonair började flyga rutten mellan Karleby-Jakobstad och Skellefteå/Umeå i mitten av augusti. Men nu meddelar bolaget att rutten pausar tillsvidare.

Enligt vd Stig-Göran Forsman på Kronoby Flyghangar har flygen i medeltal haft omkring 10 passagerare på en rotation, alltså en tur-retur flygning mellan Kronoby och Sverige.

– Intresset var stort, men man har inte lyckats få passagerare på flygen. Många har ringt och tyckt det är bra men av olika orsaker har man inte utnyttjat rutten som vi planerade, eller hoppades och tänkte, säger Forsman.

När rutten tas upp igen kan Forsman inte svara på i dag.

– Efter diskussioner igår med Skellefteå och Karleby- Jakobstadsregionen ser vi att det helt klart finns ett behov. Hur länge det blir paus är svårt att säga. Det beror också på världsläget.

Världsläget innebär förstås i det här fallet allt från att bränslepriset har stigit, framför allt priset på biobränsle. Likaså har driftskostnaderna ökat och utöver detta finns den oro och osäkerhet som beror på kriget i Ukraina.

Rutten behövs

Enligt Forsman finns det ändå fortfarande flera saker som talar för att en sådan här rutt behövs. Han nämner Karlebys roll i batteritillverkning, arbetsresor och -pendlare som några orsaker till att han inte vill ge upp tanken om en sådan här rutt.

I dag fungerar en flyglinje från Karleby-Jakobstad till Stockholm. Det är flygbolaget Amapola som flyger sex gånger per vecka till och från Arlanda.

Utöver det görs som bäst en upphandling från statligt håll för trafik till Helsingfors. Den trafiken inleds den 31 oktober och gäller till sista juli 2023.

Den linjen kommer att innehålla 14 rotationer per vecka mellan Karleby-Jakobstad och Helsingfors.

– Varje vardag blir det tidigt morgonflyg, sent eftermiddagsflyg och nattflyg. Och det är är direktflyg, säger Forsman.

Vissa andra tider kommer flygen att gå via Kemi.

– Men det primära för vår del, och för våra resenärer, är tidigt ut och sent in, vilket möjliggör smidiga förbindelser både till Helsingfors men också för resenärer som ska vidare från Helsingfors, detta i och med att rutten kommer att trafikeras av Finnair.