Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Karleby och Jakobstadsregionen gör samarbetsavtal med Amapola för trafiken mellan Kronoby och Stockholm – ger 200 000 euro i extra stöd till hangarbolaget

Ingången till en flygterminal.
Bildtext Mer pengar behövs för flygtrafiken från Kronoby ifall man vill ha den kvar.
Bild: Jakob Lillas / Yle

Det behövs mer pengar till trafiken vid Karleby-Jakobstad flygplats. Kommunerna i regionen ska i höst ta ställning till ett extra stöd på 200 000 euro för bland annat marknadsföringssamarbete med Amapola som trafikerar till Stockholm.

Karlebys ledande beslutsfattare diskuterade tidigare i veckan ärendet och efter det mötet sa styrelseordförande Sari Innanen (C) att regionen i dagens läge inte kan göra annat än stöda trafiken ifall man vill ha den kvar.

– Det finns inget bolag som flyger med förlust, säger Innanen.

Innanen betonar att flygtrafiken är oerhört viktig, men samtidigt säger hon att kommunerna till våren måste ta sig en allvarlig funderare på om stödet kan fortsätta, och i så fall i vilken omfattning.

– Flygtrafiken är livsviktig för näringslivet, men i något skede måste man kanske ge upp, säger Innanen.

Den här veckan kom också Jonairs besked om att rutten från Kronoby till Skellefteå/Umeå tar paus efter mindre än två månader av trafik. Mängden passagerare räckte helt enkelt inte till.

Alternativet var inga flyg alls från Kronoby

Avtalet med Amapola innebär enligt Karleby stads utvecklingsdirektör Jonne Sandberg all skillnad i världen för flygtrafiken i regionen.

– Hade vi inte det här så kan det hända att vi hade haft noll flyg från Kronoby i två och en halv månad.

Sandberg är också styrelseordförande i hangarbolaget för Karleby-Jakobstad flygplats som kommunerna i regionen (Jakobstad, Larsmo, Pedersöre, Kronoby, Karleby) driver. Enligt Sandberg hade det varit katastrof att ha ett så långt uppehåll i trafiken.

– Näringslivet hade inte kommit ut någonstans om alla flyg hade stoppats under hösten, det är positivt att kommunerna vill köra vidare och att vi har tillgång till flygtrafik, säger Sandberg.

Man i solglasögon framför silverfärgade dörrar.
Bildtext Enligt Jonne Sandberg hade det varit katastrof att ha ett över två månaders uppehåll i flygtrafiken.
Bild: Ida-Maria Björkqvist / Yle

Hangarbolagets verksamhet kostar kommunerna i regionen cirka 120 000 euro per år. Där ingår bland annat lön för vd:n Stig-Göran Forsman samt marknadsföring, webbsidor och intressebevakning samt drift och underhåll för den flyghangar som bolaget äger på flygplatsen.

Stödet från kommunerna fördelas enligt aktieinnehavet i bolaget så Karleby stad betalar mest, Larsmo betalar minst. Det extra stödet på 200 000 euro som hangarbolaget nu ber om skulle för Larsmos del innebära en utgift på cirka 20 000 euro men mer än 80 000 för Karleby.

Varken Larsmo, Pedersöre eller Kronoby har ännu tagit stödet till beslut i respektive styrelse.

En moderat summa för att hålla kvar tillgängligheten

I Pedersöre säger kommundirektör Stefan Svenfors att ifall det inte fanns behov av en flyglinje så kan man inte ge statligt eller kommunalt stöd hur länge som helst. Men eftersom det handlar om en region med exportintäkter på två miljarder årligen så är det viktigt att hålla igång trafiken.

– Det är betydande summor det handlar om i fråga om exportintäkter och det kan man åstadkomma genom att sätta in en ganska moderat summa från statsmakten när det gäller de här upphandlingarna.

Enligt Svenfors handlar det om tillgänglighet till regionen som genererar både pengar och intresse för regionen.

– Sedan är det en annan sak hur långt kommunernas ekonomiska muskler sträcker sig för att delta i det talkot. Men det är en pågående diskussion vi får fortsätta föra, säger Svenfors.

Så du ser det som att Pedersöre är villigt att fortsätta betala ut stöd?

– Det är ett politiskt beslut, men jag ser det som en del av det vi behöver syssla med och därför har vi också inrättat samarbetet kring de här frågorna. För enskilda städer eller kommuner skulle det bli ett tungt lass, men det här är något som gynnar ett mycket större område.

Men hur ser du på det här motsägelsefulla att vi uppmanas flyga mindre men samtidigt stöder både stat och kommun halvfulla flyg till och från Kronoby?

– Om man tittar några år tillbaka, lågprisflygen kom och jag upplever att diskussionen om att flyga mindre handlar mer om den saken.

Enligt Svenfors ligger stöden nog i linje med det som den här diskussionen handlar om.

– Alltså en tillgänglighet till och från regionen, och att tillgodose näringslivets behov.

Kan inte sätta prislapp på betydelsen av flygtrafiken

Kommundirektörkollegan Malin Brännkärr i Kronoby säger att flygplatsen är - trots Jonairs besked och behov av extra stöd - lika viktigt som den alltid har varit.

– Vi ska på alla sätt jobba för att ha en trafik också framöver. Det är jätteviktigt för näringslivet och vi ska göra allt vi kan för att få det att fungera.

Men hur dyrt får det bli? Kommunerna sköter redan hangarbolaget, när kommer väggen emot?

– Det är omöjligt att säga. Det här är enormt viktigt för våra företag och har betydelse också när man tänker på etableringar. Men jag kan inte sätta en prislapp på det sättet, ingen av oss har diskuterat på det sättet.

En kvinna med blont hår som är upplagt i en hästsvans. I bakgrunden syns en röd tegelvägg.
Bildtext Enligt Malin Brännkärr kan man inte lägga en prislapp på hur viktig flygplatsen är i regionen.
Bild: Juha Kemppainen / Yle

Brännkärr tror att marknadsmässig flygtrafik också kan lyckas i framtiden - även om coronapandemin gjorde att passagerarsiffrorna dök och ännu inte har hämtat sig.

– Men för att kunna ha trafiken krävs bra förbindelser och tidtabeller och annat utbud påverkar.

Enligt hangarbolagets vd Stig-Göran Forsman skulle det betyda stora utmaningar om kommunerna sa nej till fortsatt stöd till flygplatsen.

– I så fall skulle intressebevakningen vara på noll och kontakt till Finnair och andra skulle skötas i egen regi (av kommunerna), det skulle inte finnas något separat bolag för det.

Forsman tar också upp flygplatsens betydelse för näringslivet.

– Någon som ska köpa en lyxyacht, de börjar inte komma med tåg. Det är helt självklart. Så flygplatsen är väsentlig.

Just nu flyger Amapola sex rotationer (alltså flyg tur-retur) i veckan mellan Kronoby och Stockholm.

Trafiken från Karleby-Jakobstad flygplats till Helsingfors står stilla i väntan på ny upphandling från statens sida. Den trafiken kommer igång sista oktober igen.