Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Små städer kämpar för att behålla ett levande centrum – i Ekenäs stänger anrikt parfymeri, i Hangö gäller det att nischa sig

Thamea Artzén-Ekström i sitt parfymeri Arlette i Ekenäs som nu stänger efter 40 år.
Bildtext Lagret är tomt och det mesta på hyllorna likaså. Thamea Artzèn-Ekström sätter punkt för en lång karriär inom kosmetikabranschen.
Bild: Johanna Lindholm / Yle

Det är en institution som försvinner från Kungsgatan i Ekenäs då parfymbutiken Arlette stängde den 28 september. Ägaren Thamea Artzèn-Ekström säger att utvecklingen under hennes 40 år i branschen varit omvälvande.

– Visst har kunderna varit ledsna och det får man ju vara glad över, att de kommer att sakna en, säger köpman Thamea Artzèn-Ekström.

Det är med ett visst vemod som hon avslutar sitt livsverk.

För Arlette har ju nästan alltid funnits då i hörnet av gågatan Kungsgatan och Långgatan i Ekenäs.

Det är generationer av kunder som betjänats av först Artzèn-Ekströms mamma, sedan av henne själv. Tyvärr har de senaste åren har inte varit snälla mot små specialbutiker.

Först var det pandemin och nu kriget i Ukraina som har gjort det kämpigt att få tag på varor. Men också megatrender som näthandeln och handelns koncentration till stormarknader har gjort sitt.

Parfymeriet Arlette på Kungsgatan i Ekenäs.
Bildtext Kemikalieaffären vid Klindska hörnet som på 1970-talet slogs ihop med droghandel Arlette som tidigare låg vid torget i Ekenäs.
Bild: Johanna Lindholm / Yle

– Oj nej, inte en butik till på Kungsen som stänger, har kunderna också sagt.

Samtidigt konstaterar Artzèn-Ekström att det här inte är ett fenomen som syns enbart i Ekenäs eller Raseborg - trenden är global. Hon drar sig till minnes tider då gågatan var så full av folk om somrarna att man knappt rymdes att går där. Eller när det blev rusning i butiken vid skolstart.

– Jag hade tydligen mycket sådant som flickorna gillade.

Konkurrens från olika håll

I korta ordalag finns det två saker som påverkat specialaffärerna mycket. Den ena är supermarketar som i dag säljer allt mellan himmel och jord. Den andra är näthandeln.

Förr köpte folk mycket hygienartiklar från de små affärerna, till exempel deodoranter, tandkräm och toapapper.

– När jag började jobba fanns det flera kemikalieaffärer här i centrum av Ekenäs, jag minns namnen också: Curia, Tuben, Coppelia, Ajalins och kanske ännu någon jag glömt. Och alla gick bra, tror jag.

Men i dag finns kosmetika och andra varor som solglasögon och vaxdukar på flera andra ställen.

Arlette har funnits i Ekenäs i 40 år - men nu stänger parfymeriet

11:45

I Arlettes fall har butiken haft draghjälp av skönhetssalongen, och vice versa. Ett annat sätt att nischa sig har varit personlig betjäning och produkter från mindre företag som inte finns på varje hylla.

– Det finns också fortfarande de som som vill titta och dofta på varan och hålla den i sin hand, konstaterar Thamea.

– Lite ledsamt har det ju ibland känts när kunder kan ha kommit in för att dofta på allt och man har försökt erbjuda något som de skulle gilla och sedan har de gott tomhänta ut och man får en tanke att de kanske går hem och handlar på nätet.

Skribentens minne av Arlette - tog tåget för att köpa hårspray som gav det rätt stuket

Under intervjun med parfymeri Arlettes ägare blir det tal om personliga minnen av kemikalieaffärer.

Undertecknads starkaste minne av Arlette är ett hårsprej av ett visst märke.

Min kompis och jag hade ganska punkiga frisyrer med spretiga pannluggar som stod rakt upp. Men det var inte så lätt att hitta hårsprej som verkligen höll frisyren på plats.

År 1987 var vi på semester i Tyskland. Där trillade vi över en sprej som verkligen satt som klister. Man böjde sig framåt och spejade håret med huvudet upp och ner. Men problemet när vi kom hem till Hangö var att vi inte hittade samma märke. Men Arlette i Ekenäs råkade faktiskt ha det, så vi satte oss på tåget och åkte dit på inköp för att få den rätta touchen.

En ungdom med sprayat hår på 1980-talet.
Bildtext Ljuva 1980-tal. Freestyle-lurar och pannlugg som ett skatbo. Skribenten på semester i Tyskland där hon hittade en hårsprej som hon bara hittade i Arlette efter att ha kommit hem.
Bild: Privat

Droghandel, kemikalieaffär, parfymeri- kärt barn har många namn

– Då min mamma köpte butiken som då låg vid torget talade man om droghandel. Jag tror ju nog att det skulle föra tankarna till något annat om den fortfarande hette så, säger Artzèn-Ekström med ett skratt.

Kemikalieaffär har varit ett annat vanligt namn. På hyllorna kunde man hitta substanser som malmedel, naftalen och sinol.

Arlette har titulerat sig parfymeri, vilket kanske i dag också har en lite flärdfull eller burlesk klang.

– Nu minns jag inte vad de kallas, men ännu för några år sedan sålde jag parfymflaskor med små gummibollar som man puffade på parfym med.

Tänker inte rulla tummarna

Några avsikter att gå i pension har Thamea Artzèn-Ekström ändå inte.

– Alla har frågat: ”Vad ska du göra nu?”

Hon kan tänka sig att hoppa in i någon butik eller kanske jobba inom vården.

– Jag är ju van att jobba med människor i salongen, säger hon.

Salongen kommer för övrigt att flytta till en annan lokal på Kungsgatan och det är kosmetologen Nathalie Fagerström som fortsätter i egen regi. Här kan ni läsa lokaltidningen Västra Nylands avskedintervju (bakom betalmur).

Samma trend syns överallt

Men det är inte bara Kungsgatan i Ekenäs som kämpar med att hålla centrum livskraftigt. Samma trend syns i Hangö, ja i hela Finland.

I Hangö fanns ännu på 1980-talet tre kemikalieaffärer i centrum och en på andra sidan järnvägen, vid foten av viadukten. Den hette Kemkalieaffär Blå hörnan och till slut fanns bara den kvar.

– Sedan när ägaren gick bort, tänkte jag att det är min uppgift att fortsätta, säger Petra Biström som kommer från en företagarfamilj.

Petra Biström i Hangö tog över stadens sista kemikalieaffär och utvecklade den.
Bildtext Petra Biström sprudlar av idéer och hittar ofta på nya saker och erbjuder nya produkter.
Bild: Christoffer Westerlund / Yle

I början höll hon butiken endast några dagar i veckan, men när hon lät sig övertalas att flytta till Berggatan fanns inget annat val än att bli köpman på heltid.

Modigt har hon utvecklat och breddat sortimentet vilket gör att hon i dag har fler ben att stå på. Under pandemin fixade hon en webbshop och erbjöd hemleverans åt kunderna.

– Det gäller nog att vara kreativ som småföretagare, konstaterar hon.

Gäller att hänga med i utvecklingen

Sture Laggerroos, guldsmed och ordförande för köpmannaföreningen Hanko shop keepers, har jobbat på Berggatan i cirka 40 år så han har ett ganska långt perspektiv.

Tidigare fanns det fler butiker inom olika branscher som betjänade året om och var ganska långlivade. Nu har det blivit vanligare med så kallade popup-butiker som är öppna kortare tid eller under högtid.

– Vi har två säsonger, sommar och jul här på Berggatan. För egen del välkomnar jag popup-butikerna, de utgör ett komplement. Det har egentligen inte blivit bättre inte heller sämre.

Guldsmeden Sture Lagerroos framför sin affär på Berggatan i Hangö.
Bildtext Sture Lagerroos har jobbat i olika lokaler på Berggatan under snart 40 år. Hans guldsmedsaffär finns nu i hörnet av Bangatan och Berggatan.
Bild: Christoffer Westerlund / Yle

Själv har han i sin guldsmedsaffär som han driver tillsammans med sin hustru, koncentrerat sig allt mer på tjänster, alltså att göra egna smycken och dylikt.

Hangö är också i den lyckliga situationen att det finns gott om fritidsboende som gärna handlar lokalt.

– De tycker om att komma på uppköp fredag och lördag, det går så mycket snabbare än i Helsingfors eller huvudstadsregionen, säger Lagerroos.

Båda är överens om att det gäller att anpassa sig till utvecklingen och att varje kund är lika viktig.

Som köpman på Hangös gågata ska man vara kreativ och hitta sin egen nisch

7:21

Diskussion om artikeln