Hoppa till huvudinnehåll

Samhälle

Elbolaget sade upp Per-Eriks avtal, men kan inte betala ersättningar: ”Kassan är tom”

Uppdaterad 03.10.2022 14:58.
Man vid öppen spis
Bildtext Per-Erik Grönroos installerar en ny lucka och planerar att elda med ved en hel del den här vintern.
Bild: Pekka Palmgren / Yle

Cirka 70 000 kunder råkar illa ut när elbolaget Lumo lägger ner verksamheten. Konsumentmyndigheten kallar det för avtalsbrott. Per-Erik Grönroos är en av de drabbade.

Per-Erik Grönroos fick ett sms mitt under en arbetsresa. Elbolaget Lumo meddelade att bolaget upphör med sin verksamhet och säger upp avtalet med honom. Han skulle skyndsamt hitta en ny elleverantör.

– Det kom som en chock. Jag hade just slutit ett avtal för tre år framåt, suckar Per-Erik Grönroos.

Grönroos är en av de 70 000 kunder som hade tecknat elavtal med Lumo. Han hade ett relativt förmånligt avtal på tre år.

Det nya avtalet blev avsevärt dyrare och eftersom familjen bor i ett småhus med eluppvärmning kommer det att innebära stora utmaningar att få ekonomin att gå ihop.

Lumo är ett av fyra elbolag som har tvingats sluta under den här hösten. Alla fyra är bolag som inte haft egen produktion utan köpt el på den nordiska elbörsen.

Vindkraftverk i solnedgång.

Vild börsspekulation med elpriset tvingar elbolagen att spela högt – det påverkar direkt din elräkning

Elpriset bestäms långt på elbörsen Nasdaq Commodities - här säljs el redan för år 2032. Svenska Yles granskande ekonomireporter Pekka Palmgren försöker förstå vad som egentligen gör att elpriset går upp så kraftigt.

Elbolaget lägger ner

Lumo har inte gått i konkurs, utan har beslutat att lägga ner verksamheten, eftersom det inte längre finns ekonomiska förutsättningar att driva verksamheten.

En del av kundernas avtal sades upp direkt, medan en del av kunderna har överförts på andra elbolag.

Grönroos vände sig till konsumentmyndigheten för att få råd. Enligt Konkurrens- och konsumentverket KKV handlar det om avtalsbrott och Grönroos gick därför inte med på uppsägningen.

– Jag gjorde exakt enligt Konkurrens- och konsumentverkets anvisningar, berättar Grönroos.

brev från elbolaget som berättar att kassan är tom
Bildtext Svaret Per-Erik fick från Lumo var lakoniskt.
Bild: Per-Erik Grönroos

Tusentals krav på ersättning

Per-Erik Grönroos krävde ersättning för den summa han förlorar i och med att han hastigt måste teckna ett nytt, betydligt dyrare avtal.

Svaret han fick från Lumo var lakoniskt:

– Hej Per, Vi har tyvärr inga medel att ersätta er. Kassan är tom. Beklagar.

Lumo har enligt Konkurrens- och Konsumentverket fått ta emot tusentals ersättningskrav. En utomstående person, som har fått i uppdrag att utreda hur kraven ska bemötas, säger till Yle att summorna klarnar i slutet av november.

Bolagets verkställande direktör Otto Savasti säger till Svenska Yle att han beklagar Per-Erik Grönroos situation.

– Tyvärr fanns det inga möjligheter att fortsätta med företaget på grund av den osäkerhet som råder på elmarknaden, säger Savasti.

Savasti hoppas att Lumo kan lägga ner verksamheten utan ett så kallat konkursförfarande. Då finns åtminstone möjligheter till en liten ersättning till kunderna.

– Blir det konkurs är det sannolikt att kunderna blir helt utan, säger Savasti.

Drabbas du av de rusande elpriserna? Vi följer med hur elmarknadens kris påverkar hushåll och företag. Vill du berätta för oss om dina erfarenheter? Ta kontakt med pekka.palmgren@yle.fi.

Diskussion om artikeln