Omkörningarna lyste med sin frånvaro i Singapore – F1-experten kritisk till gatubanan: ”Håller inte måttet”
Singapores GP var ingen höjdare. Flera förare körde av banan men i det stora hela var det tunnsått med underhållning. F1-experten Fredrik af Petersens är tveksam till att banan förtjänar sin plats i kalendern.
Omkörningarna var än en gång en bristvara på gatubanan i Singapore. Merparten av loppet bestod av tågkörning.
– Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att banan inte håller måttet. Meningen med motorsport är att köra om. Nu har vi en bana som alla vet är svår att köra om på. Då kan man ifrågasätta om man ska ha den banan kvar på kalendern, säger af Petersens till Yle Sporten.
Gatubanor är en del av formel 1-cirkusen. Singapore bleknar emellertid i jämförelsen dem emellan.
– Monaco är den klassiska banan, kronjuvelen för formel 1. Sedan har vi Baku. Där har vi den längsta raksträckan under hela säsongen. Där brukar det bli spännande lopp, för det finns möjligheter att köra om.
– Jag sätter ett frågetecken efter Singapore. Men okej det är välbesökt, det var över 300 000 åskådare under helgen. Det är en happening för människor som bor där.
Starten av loppet sköts fram med en timme på grund av förhållandena. Ett korrekt beslut anser af Petersens.
– Det var för mycket vatten på banan. Man såg det då säkerhetsbilen var ute på banan. Den kastade ut kaskader av vatten. Inte ens så kallade full wet-däck räcker till i sådana förhållanden. De tränger inte ut tillräckligt med vatten.
Domararbetet väcker frågor
Mexikanen Sergio Perez dominerade loppet från start till mål. Han korsade mållinjen som etta men det dröjde över två timmar innan de definitiva resultaten offentliggjordes.
Perez fick en bestraffning på fem sekunder för ett regelbrott då säkerhetsbilen var ute på banan, men det var länge oklart vad straffet skulle bli.
– Det är lite underligt att man har prisutdelning innan de officiella resultaten har kommit. Man borde kunna behandla dylika fall mycket snabbare. Nu utgick Ferrari från att det blev ett rejält straff, medan Red Bull inte gjorde det.
Perez stallkamrat Max Verstappen hade en chans att säkra VM-titeln i Singapore men det gick snett redan på lördag. Han var inte bättre än åtta i kvalet då han inte fick chansen att köra ett sista snabbt varv.
– Red Bulls kommandobrygga stod för ett misstag då man räknade fel bränsleförbrukningen. Det måste finnas två kilogram bensin kvar i tanken efter kvalet så att arrangörerna kan göra ett jämförelsetest. Man säkerställer att stallen inte mixtrar med bensinen.
Fredrik af Petersens är säker på att Verstappen kommer igen nästa vecka i Japan.
– Det var ett olycksfall i arbetet helt enkelt.
Bottas utanför poäng igen
Valtteri Bottas blev utan poäng för åttonde tävlingen i rad. Han har inte utökat sin poängskörd sedan Kanadas GP i juni.
– Han låg länge på tionde plats, men han hade Max Verstappen med en starkare bil med bättre motor bakom sig. Då finns det inte mycket att göra. Jag tror utan tvekan att Alfa Romeo kan vända på trenden. Man har ett par uppdateringar som man lanserar i nästa GP i Japan.