Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Miljardbolaget Metsä Board satsar på billig arbetskraft i Polen framom Finland: ”Vi har haft flera värdelösa möten där HR och ledningen bara pratat smörja”

Uppdaterad 17.10.2022 05:46.
En lapp med Metsä Groups logo på en hög med trä.
Bildtext Metsä Board kommer i framtiden inte längre ha finska anställda som jobbar med kundtjänst. Kundtjänsten centraliseras till Polen och i och med det drabbas 100 anställda av omställningsförhandlingar.
Bild: All Over Press

Det pågår stora omställningsförhandlingar på skogsbolaget Metsä Board som man inte meddelat utåt om. ”Jag har inga förväntningar på arbetsgivaren längre”, säger förtroendeperson Mika Ollila. Drabbade anställda vittnar om samma sak.

För drygt en månad sedan kom Metsä Board med ett överraskande besked för de anställda som jobbar med kundservice och kundkontakt. Omställningsförhandlingar inleds och de drabbar alla 102 anställda som jobbar med kundservice i Finland, Belgien och Tyskland.

Metsä Board tänker centralisera kundservicen till Polen, är det budskap som de anställda får. De personer som drabbas jobbar med att upprätthålla kontakt med kunder och ser till att de får sina produkter.

– Det var i början av september som ledningen plötsligt meddelade om det här. Det kom som en chock för alla i och med att det gått så bra för bolaget. Det var fruktansvärt dåligt hanterat av ledningen och det har fortsatt vara kaos. Ingen vet egentligen vad som händer, berättar en av de drabbade anställda.

”En del kommer tvingas lämna bolaget”

De anställda har jobbat vidare som normalt. I början av oktober blev klart att alla de här drygt hundra jobben försvinner. Metsä Board uppger att man försöker hitta andra arbetsuppgifter till de anställda på andra håll i bolaget.

Förtroendeperson Mika Ollila, som representerar dem som jobbar med kundservice i Finland, säger ändå att man inte kommer hitta jobb till alla och att en del kommer sägas upp.

– En del kommer tvingas lämna bolaget. Det är inte någon överraskning att de gör så här. När de väl bestämt sig för en sak så för de igenom ändringarna. Det är duktiga, högtutbildade personer som jobbar hårt som drabbas. Jag är mycket besviken på arbetsgivaren och det har jag också sagt till dem, säger Ollila.

Anställda har fått möjligheten att jobba i Polen – samma jobb, men halverad lön

Omställningsförhandlingarna leder bland annat till att Metsä Boards enda kundservicecenter i Finland försvinner. Det betyder att bolagets finska kunder i framtiden kommer få hjälp av utländska anställda.

– Det handlar om drygt 10 personer som håller kontakt med både inhemska och utländska kunder från Finland. Metsä påstår att de anställer mest personer i Finland, men jag vet inte om det stämmer längre. Det går bra för bolaget och pengarna rullar in, men arbetsgivaren vill på alla sätt försämra de anställdas ställning, säger Ollila.

Vem vill göra samma jobb i Polen för en lön som är hälften så stor som den man har nu?

Frustrationen är stor bland de drabbade anställda. En del av de som jobbar med kundservice har presenterats med möjligheten att flytta till Polen för att jobba, men då gäller samma mängd jobb för en betydligt sämre lön.

– Vi har fått otydliga budskap. Det har sagts till oss att vi alla kommer få sparken, men samtidigt säger chefer att de försöker hitta andra jobb till oss inom bolaget. En del har också erbjudits jobb i Polen, men vem vill göra samma jobb för en lön som är hälften så stor som den man har nu? undrar en anställd.

Arbetsgivaren svarar knappt på Svenska Yles frågor – vill inte tala om pengar

När Svenska Yle kontaktar Metsä Board för att få en kommentar från arbetsgivaren dirigeras frågorna till kommunikationschef Marjo Halonen som svarar per e-post.

Varför vill ni centralisera er kundtjänst till Polen? Gör ni det här för att spara pengar?

”Metsä Board, som hör till Metsä Group, planerar en centralisering av kundtjänsten och distributionslogistiken för EMEA-området till Gdansk i Polen. Vi är fortfarande i planeringsskedet och diskussionerna är delvis mitt i. Planen drabbar färre än 10 anställda på huvudkontoret i Esbo i Finland och vi strävar efter att hitta andra uppgifter till dem inom bolaget. Den här modellen för med sig nya möjligheter att möta behoven hos våra multinationella och lokala kunder”, skriver Halonen i ett svar.

Hur mycket pengar tror ni att ni kommer spara genom att centralisera kundtjänsten till Polen där lönerna är betydligt sämre?

”Målet med flytten är inte att utlokalisera tjänsterna, utan omorganisera verksamheten. Vi överför verksamheten till ett centraliserat servicecenter. Genom förändringen vill vi förbättra kundupplevelsen och den interna effektiviteten”.

Kommer omställningsförhandlingarna leda till att någon får sparken?

”Förhandlingarna är oavslutade så vi har inte ett slutligt resultat i det här skedet”, skriver Halonen.

Graf över Metsä Boards jämförbara rörelseresultat under de senaste fyra åren.

Anställda vet inget om framtiden

De anställda som Svenska Yle talat med säger att många känt sig ensamma under förhandlingarnas gång och att många mår dåligt.

– Ledningen har sagt att de inte kommer meddela utåt om det här eftersom förhandlingarna inte leder till några operativa förändringar enligt dem. Det här är skitsnack, det är klart att det kommer leda till förändringar.

– Vi har haft flera värdelösa möten där HR och ledningen bara pratat smörja. Ingenting sägs rent ut, och vi har levt i osäkerhet länge. Det är oklart hur länge vi ska jobba i de roller vi har nu. Det värsta skulle vara om vi är tvungna att utbilda den personal som ska ersätta oss i Polen.

Förtroendeperson Mika Ollila berättar att många drabbade, och många på bolaget överlag, inte vågar tala om förhandlingarna utåt. Han säger att tilliten till arbetsgivaren redan länge varit dålig bland många.

– Jag har inga förväntningar på arbetsgivaren längre. Jag har slutat tro på arbetsgivaren. Jag blir bara besviken. Hela den här situationen är oerhört sorglig, säger Ollila.

Bolag inte skyldiga att meddela utåt, men det är ovanligt att man låter bli

Att stora finländska aktiebolag inte meddelar om så här stora omställningsförhandlingar är ovanligt. Det säger juristen Max Lindholm som är specialiserad inom arbetsmarknadsrätt. Att inte offentligt meddela om omställningsförhandlingar är ändå inte olagligt.

– Det är vanligare att man meddelar för ofta än för sällan. Det är också det råd jag brukar ge: Meddela hellre för mycket än för lite om det bara är möjligt. Det skulle vara bra att meddela om omställningsförhandlingar som det här, säger Lindholm.

När Svenska Yle frågar kommunikationschef Marjo Halonen varför bolaget inte meddelat om förhandlingarna är svaret:

”Orsaken varför vi inte meddelat om det här är för att de här planerna drabbar färre än 10 anställda i Finland”.

Advokat Max Lindholm
Bildtext Juristen Max Lindholm säger att det är kutym att meddela utåt om omställningsförhandlingar.
Bild: X3M

Enligt samarbetslagen är bolag endast skyldiga att meddela TE-byrån om omställningsförhandlingar. Det här ska göras när förhandlingarna drabbar minst fem personer. TE-byrån i Nyland bekräftar i ett e-postmeddelande till Svenska Yle att det i september tagit emot information om att Metsä Board inleder omställningsförhandlingar.

För aktiebolag finns det dessutom ytterligare ett krav:

– Huvudregeln för börsnoterade bolag är att de måste meddela om förhandlingar om det sker väsentliga förändringar i bolagets verksamhet som kan påverka aktiernas värde. Då måste de meddela om det via exempelvis ett pressmeddelande, säger juristen Max Lindholm.

Han konstaterar att börsens interna regler har lagt ribban för att meddela om sådana här saker offentligt lägre än lagstiftningen. Trots det är det ändå ovanligt att låta bli att meddela om omställningsförhandlingar, enligt Lindholm.

Diskussion om artikeln