Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Stormossen säljer biogas som aldrig förr: ”Det har nästan vuxit för mycket”

Aimo Latvala, Stormossens vd.
Bildtext Stormossens vd Aimo Latvala.
Bild: Anne Teir-Siltanen / Yle

Stormossen i Korsholm har gjort försäljningsrekord för biogas sex månader i rad. Och i Vörå har biogasen fått en rivstart.

– Vasa stad kom med sju nya bussar och ett antal sopleverantörer gick över till biogas. Det har nästan vuxit för mycket, säger vd Aimo Latvala på Stormossen.

Därför gjorde man beslutet att vänta med att bygga en tankstation i Brändö och först stärka systemen på Stormossens område i Korsholm.

– Nu går det emellanåt åt mer gas än vad vi hinner producera, säger Latvala.

Tudelade känslor

På ett år har gasförsäljningen ökat med 40 procent.

Därför har man tvingats köpa in mer LBG-gas än väntat, alltså flytande biogas, från Gasum. Och detta till ”helt horribla” priser, enligt Latvala. Den flytande biogasen var fyra gånger dyrare i augusti än för ett år sedan.

– Så det har varit lite tudelade känslor.

Men nu ska man snart ta i bruk ett nytt högtryckslager och det borde balansera upp situationen. Efter att lagret är i bruk tar man itu med tankstationen i Brändö.

Latvala minns att man i juni 2020 hade 1 000 tankningar i månaden, i augusti i år var man uppe i 2 500. Och i den siffran finns inte bussarna med.

Två flugor i en smäll

Han förmodar att det höga priset på bensin och diesel ligger bakom ökningen det här året.

– Och folk ser att det går att slå två flugor i en smäll. Att köra kostnadseffektivt på ett lokalt bränsle.

Sedan i våras har Stormossen höjt priset ett par gånger. Nu ligger det på 1,70 per kilogram, motsvarande ungefär 1,09 per bensinliter.

Av Stormossens produktion går så gott som allt till trafiken.

Framtiden då?

– Utgående från de fakta som vi har för tillfället tror vi att utvecklingen kommer att fortsätta starkt för bussar och lastbilar. På personbilssidan påverkar EU:s beslut mycket och där finns en del obesvarade frågor, säger Latvala.

En del av Stormossens biogasanläggning.
Bildtext En del av Stormossens biogasanläggning.
Bild: Rasmus Karlsson / Yle

Främst till industrin från Jeppo

Kurt Stenvall, vd på Jeppo biogas, bedömer att intresset för biogas har stigit till samma nivå som före coronan slog till. Det höga priset på bensin och diesel har gjort att intresset stigit tillbaka till den här nivån snabbare än det annars skulle ha gjort.

– Jag skulle bedöma att det är en stadig sakta ökning hela tiden, säger Stenvall.

På våren steg intresset snabbt, men nu är det mera jämnt. Priset höjdes i somras och ligger nu på 1,65 euro per kilogram. Dagligen har man mellan 20 och 30 bilar som tankar.

Till saken hör att 90 procent av Jeppo biogas produktion går till industrin, till exempel Mirka, Jeppo potatis och Snellman. Så det är industrin som är avgörande för verksamheten.

Allt fler företag intresserar sig

På sistone har också allt fler företag hört av sig och varit intresserade av att byta till biogas. Till exempel Juustoportti i Kurikka.

– Det är många som frågar. Men det passar inte för alla. Har man en oljepanna är det bara att byta brännare, men kunden måste ha en tryckreduceringsanläggning och det är inte alldeles billigt, säger Stenvall.

Stenvall tror att intresset har ökat delvis på grund av de höga energipriserna. Men det har också att göra med om företagen har en strategi att bli mer miljövänliga.

Rivstart i Vörå

Vörå biogas öppnade en tankstation i somras och det har börjat bra.

– Jag skulle nästan prata om en rivstart. Förbrukningen ökar konstant, säger Per-Johan Grannas, styrelseordförande för Vörå biogas.

Mansperson ser in i kameran och ler. I bakgrunden syns tankningsstation och ordet biogas tryckt på en glasvägg.
Bildtext Per-Johan Grannas.
Bild: Moa Mattfolk / Yle

Det handlar om personbilar och biogasen kommer från Jeppo. Priset ligger på samma 1,65 euro per kilogram.

Höga bränslepriser är en orsak till att det går bra i Vörå. Och Per-Johan Grannas nämner ytterligare en faktor.

– Priset är väl den största orsaken. Men folk har väl nog också kommit till insikt om att vi ska lämna det fossila.

Grannas uppskattar att det finns kring 80 gasbilar i Vörå, plus då såna som kommer längre väg för att tanka.

”Bilarna marknadsförs inte”

På föreningen Kaasuautoilijat säger Jukka Roinila att situationen just nu är aningen motsägelsefull.

– Läget med biogasen är bra och så gott som alla som kör med en gasbil använder i dagsläget biogas, säger Roinila.

Samtidigt blir det dock sämre med de olika stödsystemen för gasbilarna, menar Roinila.

– Och bilarna marknadsförs nästan inte alls längre. Försäljningen har minskat. Det verkar som att förbrukningen i framtiden mer kommer att riktas till den tunga trafiken.

Vill man ha en gasbil så hittar man nog en att köpa. Men leveranstiden för en ny bil är lång. Vilket i dagsläget förstås inte gäller enbart gasbilar.

– Sen vad gäller begagnade bilar som tas in från Sverige och Tyskland så verkar det som att importen har ökat lite. Men säkerligen börjar utbudet snart bli mindre.

Det att efterfrågan på biogas på sistone ökat så kraftigt har också lett till brist på biogas på vissa håll i landet, berättar Roinila.

Men den som funderar på en gasbil ska ändå inte vara orolig, menar han.

– Gasen är förmånlig och bilarnas återförsäljningsvärde håller troligen i sig. Det finns inga akuta problem med att köra gasbil. Så länge det finns tankstationer inom det område man rör sig är det en vettig investering.