Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Elsparkcyklarnas entré smärtfriare än väntat i Borgå

En kvinna kör elsparkcykel i en park.
Bildtext Det går att hyra elsparkcykel i Borgå så länge vädret tillåter. Elsparkcyklarna hyrs via en app i telefonen. Varje företag har sin egen. Arkivbild.
Bild: Alamy / All Over Press

Den här sommaren kom de hyrbara elsparkcyklarna till Borgå för första gången. Säsongen börjar närma sig sitt slut. Även om alla inte gillar sparkcyklarna så har åtminstone antalet patienter på jouren varit lägre än befarat.

Det var i maj som företaget Move on East från Joensuu började hyra ut elsparkcyklar i Borgå. Intresset var stort, men inte bara för att åka med sparkcyklarna. En hel del av dem råkade ut för skadegörelse, så till den grad att företaget funderade på att lämna staden. Så blev det ändå inte, och i juli meddelade företaget att elsparkcyklarna ska bli fler.

Nu har Move on East ändå helt försvunnit från kartan. Enligt Borgås trafikplanerare Hanna Linna-Varis har man också i andra städer lagt märke till att företagets elsparkcyklar gått upp i rök. Däremot har ett annat företag, Swup, kommit till Borgå med sina elsparkcyklar i slutet av sommaren.

Sähköpotkulautoja rivissä kadulla Raumalla.
Bildtext Sådana här gula elsparkcyklar finns nu i Borgå. Bilden är från Raumo där företaget också verkar. Arkivbild.
Bild: Dimitrij Nikkarinen / Rolan

För elsparkcyklar gäller samma trafikregler som för cyklar, men enligt Trafikskyddets undersökning från i våras är reglerna dåligt kända. I Borgå har Gamla stan lämnats utanför elsparkcyklarnas användningsområde, och hastigheten är begränsad i stadens centrum.

Elsparkcyklarna har varit både populära och hatade. Att susa fram på en sådan i sommarnatten är smidigt, men personen som nästa dag upptäcker den övergivna manicken mitt på trottaren eller körbanan är sällan glad.

Det har också varit tal om hur farliga elsparkcyklar kan vara, särskilt om man ställer sig på en sådan berusad och utan hjälm. Det är just i sådana situationer de flesta elsparkcykelolyckorna händer.

“Gärna en sommar till med elsparkcyklar i Borgå”

4:06

Färre skador än väntat

Vid Borgå sjukhus jourmottagning har man ändå kunnat pusta ut.

– Innan elsparkcyklarna kom så funderade vi nog på hur det ska gå. Men det har inte alls varit lika illa som i Helsingfors, säger jourens överläkare Anna Meuronen.

Vid jouren i Borgå har man bara behövt ta hand om ett fåtal patienter som skadat sig i olyckor med elsparkcyklar. Skadorna har varit av olika svårighetsgrad, från mildare men till hjärnskador. Typiskt, och farligast, är att falla med elsparkcykeln och slå huvudet eller ansiktet i marken.

Illustration. Cyklister och elsparkcyklister åker längs cykelbanan, fotgängarna håller sig på gångbanan.
Bildtext Elsparkcyklister ska följa samma regler som cyklister. Man ska ha hjälm på huvudet och hålla sig på cykelbanan eller körbanan. Illustration från Trafikskyddet.
Bild: Liikenneturva

Lagstiftningen kring elsparkcyklar är fortfarande ganska lös och uthyrningsföretagen behöver inte vara i kontakt med staden innan de etablerar sig. Borgå stad har inget ansvar för elsparkcyklarna, det ligger hos uthyrningsföretagen och användarna.

Trafikplanerare Linna-Varis berättar att staden ändå nu och då fått in klagomål om elsparkcyklarna, oftast om att de parkerats fel. Stadscyklarna ska alltid lämnas vid vissa stationer, men elsparkcyklarna har inga sådana utan de kan lämnas lite var som helst.

Till tidningen Uusimaa säger uthyrningsföretaget Swups representant Trond-Adrian Frost att företagets elsparkcyklar inte ligger på trottoaren och skräpar några längre tider, utan att företagets samarbetspartners åker omkring och samlar upp sparkcyklar flera gånger per dag. De laddas och sätts sedan ut till användning igen.

Enligt Frost ska elsparkcyklarna få vara kvar i gatubilden så länge vädret tillåter. Senast i början av december får de gå i vinteride i väntan på nästa vår.

Yle Östnyland har försökt nå Swup för en intervju.

Diskussion om artikeln