Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Raseborgs stad besviken: Vill staten inte alls förbättra trafiksäkerheten i Västnyland?

Uppdaterad 18.10.2022 16:44.
En T-korsning i morgonskymning, våt asfalt, personbilar, en paket och en brandbil, trafikmärken som visar vägen till Karis, Hangö, Helsingfors och så vidare.. En situation där det har hänt en bilolycka.
Bildtext En morgon i början av oktober smällde det igen i korsningen vid riksväg 25 i Malmkulla. Den här östra infarten till Karis hör till de mest brådskande som staten borde satsa på, anser Raseborgs stad.
Bild: Pia Santonen / Yle

”Det ser ut som om de västnyländska kommunerna Raseborg, Hangö och Ingå inte alls skulle ingå i NTM-centralens väghållningsprogram.”

Raseborgs stad uttrycker sitt missnöje över hur lite plats Västnyland har i närings-, trafik- och miljöcentralens väghållningsprogram för de kommande åren

Satsningarna är för små, säger staden i sitt utlåtande till NTM-centralen.

Noll projekt för bättre trafiksäkerhet, ett projekt för grundläggande vägförbättring

För åren 2023–2026 finns det inga förslag på projekt som ökar trafiksäkerheten. Också projekt att förbättra broarnas konstruktioner på Raseborgs stads område saknas i planen.

Staden tackar för vägbelysning som i år byggs på en del avsnitt vid stamväg 51 och riksväg 25.

Men i övrigt är staden allt annat än belåten med planerna: ”Det ser ut som om de västnyländska kommunerna Raseborg, Hangö och Ingå inte alls skulle ingå i NTM-centralen i Nylands väghållningsprogram, då satsningarna är väldigt små! Raseborgs stad uttrycker sitt stora missnöje över detta missförhållande.”

När det gäller grundläggande förbättring av vägar finns ett förslag i NTM-centralens lista: en gång- och cykelväg samt undergång vid riksväg 25 i Leksvall i Ekenäs.

Mikaelskolans skylt.
Bildtext Infarten från riksväg 25 till steinerskolan i Ekenäs har länge varit ett exempel på projekt som förbättrar trafiksäkerheten. Arkivbild.
Bild: Yle/Marica Hildén

Raseborgs stad har en lång lista på projekt som kunde och enligt staden borde tas med i planen. Bland annat handlar det om många korsningar vid riksväg 25.

Också cykelvägar och kollektivtrafiken borde beaktas bättre i vägplanen, säger staden i sitt utlåtande.

På många ställen med farliga infarter till riksväg 25 önskar staden planskilda korsningar eller rondeller.

En asfalterad väg med skog på båda sidorna. Till höger syns ett trafikmärke, en triangel som varnar för en liten korsning och jordtransnporter.
Bildtext Baggövägen mellan Gammelboda och Västervik borde få en cykelväg, anser staden. Arkivbild.
Bild: Yle / Pia Santonen

Bland de mest brådskande enligt Raseborgs stad finns följande byggen:

  • Avtaget från riksväg 25 till Malmkulla (Tokmanni) i Karis borde förbättras.

  • Avtaget från riksväg 25 till Ekenäsvägen i Åsenby (nära Kodin tavaratalo) borde förbättras.

  • Infarten från riksväg 25 till Mikaelskolan i Ekenäs borde förbättras.

  • Väg 104 från Fiskars till Lojo borde förbättras och asfalteras. Staden föreslår att vägplanen för väg 104 i Fiskars startas som ett samprojekt med Fiskars-bolaget.

  • Det behövs en cykelväg mellan Trollböle och Leksvall i Ekenäs. Staden betonar att leden behövs för att trygga trafiken till skolorna.

  • Det borde byggas en cykelväg vid stamväg 52 till Ekenäs port.

  • Det borde byggas en cykelväg vid väg 1002 mellan Gammelboda och Västervik.

Diskussion om artikeln