Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

EU-parlamentet: Laddningsstationer för elbilar ska finnas tillgängliga var 60:e kilometer

Sähköautojen latausparkeihin osoittava kyltti Triplan parkkihallissa
Bild: Antti Kolppo / Yle

En laddningsstation var 60:e kilometer ska finnas på EU:s huvudvägar senast år 2026. Dessutom ska tankstationer för vätgasbilar vara tillgängliga var 100:e kilometer. Målet är en del av EUs plan att bli klimatneutralt.

Under onsdagen röstade EU-parlamentet med stor majoritet för en utbyggnad av laddnings- och tankstationer för bilar som går på el eller vätgas.

– Om vi vill minska på trafikutsläpp så måste vi förnya våra bilar, och då krävs en infrastruktur som gör det möjligt, säger Tuuli Ojala, konsultativ tjänstemän för klimat- och miljöenheten vid kommunikationsministeriet.

I Finland fanns det 8000 laddningspunkter för elbilar vid 2000 stationer i augusti 2022, enligt ministeriets uppgifter. Antalet laddningspunkter växer hela tiden.

Kaksi sähköautoa latauksessa pikalatauspisteellä Riihimäellä.
Bildtext Det finns gott om laddningspunkter för elbilar i Finland, men inte en enda tankstation för vätgasbilar.
Bild: Nina Keski-Korpela / Yle

Redan tidigare föreslog kommissionen och transportrådet att laddningsstationer för elbilar skulle finnas var 60:e kilometer. Det föreslogs också att tankstationer för vätgasbilar skulle vara tillgängliga var 150:e kilometer år 2031.

EU-parlamentet ställer alltså hårdare krav med 100 kilometers avstånd redan år 2028 för vätgasbilar.

– Det är ett problem i Finland eftersom vi i nuläget inte har en enda tankstation för vätgas, säger Ojala.

Hon tillägger att kravet på laddningsstationer för elbilar uppfylls till en högre grad. Men vid glesbygden kan avstånden mellan laddningsstationerna vara långa. Det kommer finnas undantag för regeln vid EU:s yttersta randområden, vissa öar och områden med väldigt lite trafik.

Förmånlig och enkel laddning

Ett av parlamentets krav är att det ska vara lätt och förmånligt att ladda eller tanka sin bil. Tankstationerna ska ange pris per kWh samt kg och det ska vara enkelt att jämföra priser.

Enligt Tuuli Ojala är det ännu svårt att förutspå hur prisutvecklingen kommer se ut i framtiden.

– Trots att elpriserna är höga är det billigare att köra med el än med fossila bränslen, påpekar hon.

Miljövänliga fordon är en viktig del av EU:s Fit for 55 paket. Unionen vill minska på växthusgaser med minst 55 procent tills 2030, i jämförelse med nivåerna 1990.

Nu fortsätter förhandlingarna mellan parlamentet, kommissionen och rådet.