Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Bilar med dubbdäck oftare i dödsolyckor på vintern

En bil med fören i diket och ett bakdäck i luften på en isig skärgårdsväg.
Bildtext På isiga vägar är en förutseende och sansad körstil viktigare än vilka däck man har på bilen.
Bild: Petteri Bülow / Yle

Dubbdäcken är överrepresenterade i dödsolyckor med personbilar under vinterhalvåret. Bilar med friktionsdäck är säkrare, men däcken är inte den främsta orsaken, enligt en ny kampanj.

Andelen dödsolyckor där bilar med friktionsdäck varit inblandade har minskat klart under 2000-talet, samtidigt som friktionsdäcken har blivit vanligare.

De senaste tio åren har bara sex procent av bilarna som varit inblandade i dödsolyckor haft friktionsdäck. Samtidigt har friktionsdäcken blivit populärare, och deras andel har ökat från 12 till nästan 20 procent av vinterdäcken.

Det är ändå inte däcken som är huvudorsaken till det här, bedömer experter. Bilar med friktionsdäck är ofta nyare och utrustade med bättre teknik. Också förarnas körstil spelar in.

”En förutseende och sansad körstil är en klart viktigare säkerhetsaspekt än däcktypen i vintertrafiken”, säger kommunikationskonsulten Jouko Lahti i ett pressmeddelande från kampanjen ”Renkaat kelin mukaan” (på svenska ungefär ”Däck enligt före”).

Byt däck innan det blir halt

Kampanjen påminner också bilägare om att byta till vinterdäck innan det blir halt före på vägarna.

Enligt vägtrafiklagen som trädde i kraft i juni 2020 måste man använda vinterdäck mellan den första november och sista mars, om det är sådant väder eller före att det behövs. Förändringen väntades leda till att friktionsdäcken blir vanligare. Eftersom man inte längre är tvungen att ha vinterdäck hela vintern väntades också slitaget på vägarna, utsläppen och trafikbullret som är kopplat till dubbdäck minska.

Den nya lagen har gjort att bilförarna nu har ett större ansvar för trafiksäkerheten än tidigare, konstaterar överinspektör Sofia Johansson från Kommunikationsministeriet.

Infosnuttar från kampanjen ”Renkaat kelin mukaan” kommer också att visas i TV1 under veckan.

Kampanjen är ett samarbete mellan Fintraffic, Kommunikationsministeriet, Miljöministeriet och Finlands miljöcentral.