Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Laddstationer för elbilar allt vanligare i Österbotten – Kristinestadspar öppnade egen laddstation

Uppdaterad 28.10.2022 09:04.

I Österbotten är laddstationerna än så länge centrerade till större städer. På landsbygden finns det några enstaka laddstationer, bland annat i Tjöck i Kristinestad.

Mats Nordgren är tillsammans med sambon Camilla Stenholm majoritetsägare i en laddstation för elbilar i Tjöck i Kristinestad. Idén om att öppna en laddstation kom på grund av behovet.

– Det började väl egentligen då vi själva skaffade elbilar för tre år sedan. Det var brist på laddpunkter här i Österbotten. Det är helt klart mycket tätare av dem i södra Finland och inåt landet, säger Nordgren.

Då idén började verkställas var det inte heller aktuellt med att samarbeta med någon kedja.

– Inte egentligen då vi förverkligade det här, utan vi ville göra det själva av ett intresse. Någon riktigt stor lönsamhet blir det inte, men det är en kul grej, säger Stenholm.

– Julimånad i år gick på plus. Det var fyra gånger mer än ifjol i juli. Vi ska hoppas att det fyrdubblas nästa sommar igen, då kanske det börjar bära sig, konstaterar i sin tur Nordgren med ett skratt.

På laddstationen i Tjöck, som öppnade för drygt ett år sedan, kan sex elbilar laddas samtidigt med en maxeffekt på 60 kilowatt. Fyra av uttagen är så kallade snabbladdare medan två laddare har kapacitet för 22 kilowatts laddning.

Både Stenholm och Nordgren kör var sin elbil och även om de öppnat en laddstation så laddar de sina bilar i huvudsak hemma.

– Har man en helt vanlig egnahemsanslutning så klarar man lätt av två elbilar hemma, säger Nordgren.

– Mats köpte elbil lite före mig och han tog som vana att genast stöpsla i då han körde in under biltaket. Då du väl börjar göra det så har du alltid lämplig nivå på batteriet. Det är en bra vana. Själv laddar jag ofta på jobbet för att vi har laddstation där, konstaterar Stenholm.

En man och en kvinna står vid en laddningsstation för elbilar.
Bildtext Mats Nordgren och Camilla Stenholm kan tänka sig att bygga ut den nuvarande stationen.
Bild: Juho Teir / Yle

Företagarparet anser att det fortfarande är aningen glest med laddstationer i Österbotten och distansen mellan laddstationerna, speciellt längs med riksåttan, kunde vara kortare.

– Distansen beror egentligen på effekten på laddstationerna som finns och i och med att elbilarna ökar hela tiden så behöver vi ha flera laddpunkter, men det är nog de här lite snabbare laddpunkterna som behövs. Man gör ju inte gärna en avstickare till en långsam laddpunkt, konstaterar Stenholm.

De flesta laddstationerna centrerade till städerna

Längs med den österbottniska kusten finns de flesta laddstationerna i Vasa, Jakobstad och Karleby.

– För tillfället är nätverket av laddstationer i Vasaregionen och Jakobstadsregionen ganska omfattande. Det finns en hel del laddare och även många snabbladdare. Då det gäller andra kommuner så är det glesare, konstaterar Timo Liljamo, ledande trafiksystemexpert på Södra Österbottens NTM-central.

Enligt Liljamo kan man klara sig med en elbil även i glesbygden eftersom bilen där oftast kan lättare laddas hemma. Han säger att om man laddar bilen över natten ur ett helt vanligt eluttag så kan man köra ungefär 100 kilometer med den laddningen.

Liljamo rekommenderar ändå att man skaffar en laddstation hem, eftersom de vanliga eluttagen inte är gjorda för att klara av långvarig belastning på hög effekt.

– Man måste beakta att speciellt lite äldre eluttag inte kanske klarar av det. Det kan vara bra att ha någon professionell elektriker att kolla ifall uttaget faktiskt klarar av att ladda en elbil regelbundet.

Enligt säkerhets- och kemikalieverket Tukes ska man alltid se till att det uttaget man laddar ur är lämpligt för att ladda elbilar.

Laddstationerna räcker bra till

Även om mängden elbilar i Österbotten skulle öka rejält tror Liljamo att mängden laddstationer som finns för tillfället skulle räcka till.

– Jag anser nog att nätverket av laddstationer redan nu är så täckande att elbilismen kunde öka väldigt mycket. Dessutom är det relativt enkelt att bygga nya, säger Liljamo.

EU-parlamentet har fastslagit att det senast år 2026 ska finnas en laddstation var 60:e kilometer på EU:s huvudvägar. För tillfället når man inte upp till det i Österbotten.

På riksväg åtta mellan Vasa och Björneborg är distansen mellan laddstationerna cirka 100 kilometer. Men enligt Liljamo är det inget problem.

– De flesta elbilar som finns på marknaden kan lätt köra sträckan mellan Vasa och Björneborg och om de inte kan det så finns laddstationerna ungefär halvvägs.

Tre bilar står vid en laddningstation för elbilar.
Bild: Juho Teir / Yle

NTM-centralerna kan inte heller göra så mycket för att öka mängden laddstationer. Några stöd delar NTM-centralen inte ut för att underlätta byggandet av laddstationer och staten har inte heller någon separat budget eller finansiering för att själva kunna bygga ut det här nätverket.

Liljamo säger att NTM-centralernas roll är mer att föra fram den här saken via landskapsförbunden och kommunerna.

– Kommunerna kan bygga laddstationer i samband med sina fastigheter och dessutom ser företagen allt mer det som en konkurrensfördel att ha en laddstation på företagets gård.

För Stenholm och Nordgren är det inte aktuellt med flera laddstationer just nu.

– Att bygga fler stationer hade vi en tanke om i början, men jag tror inte det är så aktuellt i dagsläget för de poppar upp lite här och där. Det är ändå en stor kostnad. Men att bygga ut den här är ett alternativ.

Artikeln uppdaterad 28.10 kl.9 med ytterligare information om vad man ska ta i beaktande då man laddar hemma.

Diskussion om artikeln