Gynnsam sommar för Finnair – delårsresultatet landade på plus
Flygbolaget Finnairs senaste delårsrapport bjuder för första gången på länge på positiva resultatsiffror.
Det jämförbara rörelseresultatet för perioden juli-september blev 35,2 miljoner euro, jämfört med en förlust på 109 miljoner under motsvarande period i fjol.
Omsättningen ökade till hela 719 miljoner euro, jämfört med knappt 200 miljoner året innan.
Flygturismen har ökat märkbart under sommaren, vilket syns i resultatsiffrorna. Beläggningsgraden på Finnairs flyg steg till 80 procent.
Finnair räknar dock fortfarande med att bolaget går mot sitt tredje förlustbringande år i följd.
Priset på flygbränsle har stigit brant sedan årsskiftet. Finnair uppskattar att kostnadseffekten är omkring 125 miljoner euro jämfört med tredje kvartalet i fjol.
Finnairs resultat påverkas också negativt av den allt starkare amerikanska dollarn samt höga låne- och finansieringskostnader.
Nettoresultatet för kvartalet är därmed fortfarande på minus.
”Ett steg i rätt riktning”
– Vi har tagit ett steg i rätt riktning, men vi har mycket kvar att göra, konstaterade Finnairs vd Topi Manner under en presskonferens på fredag förmiddag.
Finnair lade om sin strategi tidigare i höstas och har också haft omställningsförhandlingar på gång.
Finnair strävar efter att pressa sina kostnader ännu mer. Förhandlingar pågår som bäst om bland andra piloternas löner och arbetsvillkor.
– Vi går igenom samtliga utgiftsposter i bolaget, sade Manner.
Den nya strategin bygger på fler flygrutter till Indien, Mellanöstern och Nordamerika, men det räcker inte för att kompensera för den uteblivna Asien-trafiken.
Rysslands krig förändrade allt
Finnairs tidigare inriktning på Asien har till stora delar omöjliggjorts, som en följd av Rysslands invasionskrig i Ukraina.
Rysslands luftrum är stängt för västerländska flygbolag, vilket innebär långa omvägar för alla flyg mellan Asien och Västeuropa.
Flygtrafiken till och från Asien påverkas också av de stränga coronarestriktioner som fortfarande är i kraft i Kina.
Coronapandemin ledde till ett tvärstopp för flygtrafiken år 2020. Regeringen har hållit Finnair under armarna med krisstöd.
Hela nödlånet lyft
Under det tredje kvartalet har Finnair lyft den sista återstående andelen av det kapitallån på sammanlagt 400 miljoner euro som regeringen ordnat. I nuläget behöver Finnair inga nya sådana lån, enligt Manner.
Finnair räknar nu med att fram till årsskiftet flyga med omkring 70 procents flygkapacitet jämfört med 2019 års nivå. Efterfrågan på flygresor är enligt Manner fortfarande god, trots stigande kostnader och biljettpriser.
Finnair har också tidigare meddelat att bolaget planerar att krympa sin flygflotta. I praktiken betyder det färre plan med bred kropp och istället mindre plan för Europatrafiken.
– Vi arbetar som bäst med att optimera vår flotta, där ingår också alternativen att sälja eller hyra ut av våra plan. Överlag måste vi nu beslutsamt gå vidare med att verkställa vår strategi, sammanfattar Manner.