Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Mytomspunna banan har nästan blivit vardag – Philip Miemois gick från världsmästare i Legends till långloppsförare på Nürburgring: ”Där blev jag tvungen att lära mig hoppa med bilen”

Uppdaterad 02.11.2022 15:43.
Philip Miemois
Bild: All Over Press/ Yle Carl-Magnus Långkvist

Gokart väckte racingintresset och nu är det Porsche Cayman GT4-bilar som gäller för Philip Miemois. Han tävlar i tyska Nürburgring Langstrecken Serie där hans team inför årets sista lopp fajtas om andraplatsen i sin klass.

Nürburgring i Tyskland är en av de mest legendariska motorsportbanorna som finns i Europa. Den är utmanade och har en historia som går hand i hand med motorsporten.

Den 20 kilometer långa banan är också en populär turistattraktion där motorsportentusiaster själva kan få känna på adrenalinet och den berömda asfalten.

För Philip Miemois, 24, från Korsholm har ”Ringen” nästan blivit vardag. Han tävlar i tyska Nürburgring Langstrecken Serie – en serie långlopp där alla tävlingar under en säsong körs på Nürburgring.

Korta fakta om Philip Miemois:

Ålder: 24.

Bor: Vasa.

Förebild inom motorsport: Mika Häkkinen och Kimi Räikkönen.

Bästa idrottsminne: Sista starten i Legends, jag vet inte om det är bra eller dåligt minne. Jag drog ifrån jättemycket i starten men brände däcken och vann inte ens.

Motto: Att bli bättre.

Och efter många timmar på banan börjar Nürburgring bli så pass bekant för Miemois att han nästan skulle kunna köra den med ögonbindel på.

– Det skulle kanske inte vara hundraprocentig men jag skulle hitta runt något så när. Vissa slingriga delar skulle jag kanske missbedöma hur mycket man ska svänga men resten av banan är nog inpräntad i huvudet, säger han till Yle Sporten.

Är Nürburgring så häftigt som alla säger?

– Det är en speciell bana med stora höjdskillnader. I bland känns det som att man inte har några hästkrafter och andra gånger accelererar bilen så mycket att man börjar tro att den går på bakhjulen.

– Det var intressant att tävla där första gången. Jag har tidigare lärt mig att bromsa, svänga och accelerera men där blev jag tvungen att lära mig hoppa med bilen. Det hade jag aldrig gjort tidigare. Man blir bekväm med det till slut men första gångerna kändes det skumt.

En bil från Sorg Rennsport kör på Nürburgring.
Bildtext Miemois tävlar i en Porsche Cayman GT4 i Cup 3-klassen.
Bild: IMAGO/Eibner/ All Over Press

Världsmästare i Legends

Vi återkommer till Nürburgring men först ska vi backa bandet ungefär 15 år. I lågstadieåldern fick Philip Miemois upp ögonen för motorsport och började med karting.

– Jag var inte nödvändigtvis så bra då jag började men man lär sig och har möjlighet att växa. Det som lockade var möjligheten att själv påverka. Jag spelade också mycket fotboll den tiden, då alla spelade bra så var det roligt men gick det sämre för laget fast man själv gjorde en bra insats så räckte det inte till.

– Det blev konstiga känslor. I racing handlar det lite mer om föraren själv. Fast i dag har jag nog lärt mig att det blir mer som en lagsport, säger han.

Fakta om olika racingserier:

Legends: En så kallad spec-serie där alla bilar är likadana och kopior på amerikanska bilar från 1930- och 1940-talen.

NLS Cup 3: Porsches egen klass i Nürburgring, spec-serie. Använder bilar av typen Cayman GT4

NLS Cup 2: Porsches egen klass i Nürburgring, 992 Cup-bilar.

GT3: Flera olika biltillverkare tävlar. Förkortning av Grand Turismo, sportvagnsracing.

Prototyp: Tävlingsbil för långdistansracing där karossen täcker hjulen. Olika klasser finns beroende på motor och vikt.

Efter kartingåren tog Miemois som 16-åring licens för att få köra på banor med större bilar. Han körde först två år i Endurance Cup och gick sedan vidare till Legends.

I Legends nådde han toppen i både Finland och i hela världen – 2019 korades han till världsmästare.

– Jag är väldigt nöjd mer hur jag utvecklades under tre år. Jag tittar inte mest på segrarna utan på den personliga utvecklingen. De tre åren är väldigt viktiga för mig.

Är Legends en bra väg att gå om man vill satsa på racing?

– Jo definitivt. Om man är förbi kartingåldern så är det en extremt fin klass. Det är en stor och jämn klass så man hittar alltid någon att tävla mot. De tävlande har väldigt stor respekt för varandra, säger han.

Skaffade sig kontakter i Europa

Miemois säger att han efter VM-titeln i Legends kände att vägen mot större serier låg öppen och att han insåg att han verkligen kunde tampas mot mer meriterade förare. Men som för så många andra satte pandemin käppar i hjulen.

– I slutet av 2019 kände jag ”yes, nu ska vi börja åka ut” men så kom pandemin lite olämpligt.

Det fanns ändå tävlingar i Europa som Meimois kunde köra och på den vägen skaffa sig viktiga kontakter. Han siktade in sig på Tyskland och skaffade licens för att köra på Nürburgring.

Tillsammans med stallet Sorg Rennsport fixade han A-licensen för banan 2021 och det ledde sedan till plats i årets Nürburgring Langstrecke Serie där han rattar en Porsche Cayman GT4 i Cup 3-klassen.

Philip Miemois tränar i sin racingsimulator - Spela upp på Arenan

Säsongen i Tyskland har gått upp och ner. Miemois och Sorg Rennsport har vunnit en tävling och slutat tvåa en gång men samtidigt har man också vid en några tillfällen drabbats av missöden.

– Vi började säsongen jättebra och ledde första tävlingen men så tog bensinen slut. I de följande tävlingarna hade vi inte riktigt bra föraruppställning. Vi är flera som delar på en bil och det var jag och en annan teamkamrat kunde fajtas om andra och tredje plats men sedan då den tredje föraren tog över så föll vi ner till femte eller sjätteplats.

– I mitten av säsongen bestämde teamet att vi skulle byta tredjeförare och efter det har vi visat att vi kan hålla ett bra tempo. Vi vann ett race och det var upprättelse för den första tävlingen. Vi har haft bra stunder som kanske inte synts i resultatlistan.

Kan du vara nöjd med säsongen?

– Jag är ganska nöjd med min egen prestation. Jag har inte förbättrat så mycket i de senaste tävlingarna men det är för att vi inte har utvecklat bilens inställningar så mycket. I senaste tävling ändrade vi ganska mycket och det blev en stor förbättring. I nästa race tror jag att jag kommer att göra säsongens bästa insats och då får jag vara nöjd, säger han.

Cup 2 nästa år?

Då året snart närmar sig sitt slut ska Miemois börja fundera över framtiden och skissa upp planer för nästa säsong. Bland annat ska han bestämma sig om han vill fortsätta i Cup 3 eller ta steget upp till Cup 2.

– Mycket handlar om sponsring och vad som är möjligt. Skulle jag själv få bestämma så kanske jag skulle ta steget till Cup 2 men samtidigt är Cup 3 en bra klass. Vissa som kör i Cup 3 har kört betydligt längre än de i Cup 2.

– Fortsätter jag i Cup 3 så har jag gjort allt grundarbete men i Cup 2 måste jag lära mig körstilen och allt annat. Det är 50/50 om man vill fortsätta framåt eller ta en seger, säger han.

Philip Miemois kör i simulator.
Bildtext Hemma i Vasa har Miemois i simulator att träna i.
Bild: Carl-Magnus Långkvist

Philip Miemois har sin bas i Vasa och jobbar heltid vid sidan om sin racingkarriär. Hittills är det en kombination som fungerar.

– Jag har ett jobb där jag får ta semester vissa fredagar då jag reser i väg. Alla tävlingar är på helger så det krockar inte. Om situationen förändras och det krävs mer resor och tävlingar så måste man börja fundera över hur man balanserar allt.

– Om båda karriärerna går snabbt framåt så kommer säkert ett läge då man tvingas välja men jag är inte där ännu.

Vad vill du uppnå med din racing?

– Att köra GT3 skulle vara häftigt, det är ditåt jag siktar men det är en stege som man måste klättra på. Man kan ta olika vägar för att nå dit, och man vet inte vilken som är rätt.

Du drömmer inte om prototyper och Le Mans?

– Visst finns det sådana drömmar, men jag kanske inte ska sikta dit just nu, säger han.

Nej för först gäller det att avsluta säsongen i Tyskland. Inför helgens sista tävling kämpar Miemois och Sorg Rennsport om andraplatsen i klassen.

– Vi siktar på andraplatsen. Vi har haft två chanser att ta den placeringen men båda gånger har vi haft något mekaniskt fel. Jag har svårt att tro att det ska ske tre gånger i rad.

– De vi kämpar om placeringen mot är också ett av de snabbare teamen. Vi har lidit av mekaniska problem och de har kört in i barriären. På så sätt har det jämnat ut sig, men kan båda göra sitt jobb så kan det bli en tuff tävling.

Diskussion om artikeln