Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Känslorna gick heta och frågorna haglade på slammöte i Pargas: "Många frågor ställdes, men svaren var få"

Uppdaterad 02.11.2022 10:12.
En folksamling som sitter och ser på en presentation på vita duken.
Bildtext Fullmäktigesalen i Pargas stadshus var så gott som fullsatt under tisdagskvällens info- och diskussionstillfälle om slamservice.
Bild: Carmela Johansson / Yle

Intresset för hur slamtömningarna i Pargas ska skötas i framtiden är stort. På tisdagens informations- och diskussionstillfälle i Pargas stadshus deltog närmare hundra Pargasbor.

Många Pargasbor hade tagit sig till Pargas stadshus på tisdagskvällen för att få mera information om hur slamservicen i staden ska skötas i fortsättningen. Känslorna gick heta och frågorna haglade över tjänstemännen innan de ens hann börja med sina presentationer.

Efter ungefär två och en halvtimmes diskussion var stämningen något lugnare, men fortfarande var det många som var besvikna över förändringen. En av dem var Pargasbon Stig Ström.

– Inte är jag nöjd med det här systemet. Det är onödigt att tömma varje år då jag bor i en annan del av kommunen nästan halva året. Sedan är det lite orättvist, att ett hushåll på en person ska tömmas lika ofta som ett hushåll på sex personer, säger Ström.

Personer som sitter på stolsrader.
Bildtext Många bad om talturer, ibland flera gånger, under de två och halvtimme långa diskussionstillfället.
Bild: Carmela Johansson / Yle

Även Ike från Mielisholm var besviken och tyckte inte att han fått svar på sina frågor.

– Det var mycket råddigt, många frågor ställdes, men svaren var få. Jag bor själv i skärgården och de har fodringar på att vägarna ska vara fyra meter breda, saker som vi som bor längs med små skogsvägar inte kan uppfylla. Jag fick heller inget svar på när det här börjar gälla skärgårdens öar, säger Ike.

Många av kvällens åhörare var missnöjda över att de inte längre kan använda lokala företagare för att tömma sina slambrunnar. Jan Lindholm, som driver företaget Drink-King, var själv på plats under kvällen. Han tycker inte att mötet gav något nytt.

– Jag har varit på flera möten och det är som att tala med väggen. Inte blir det något bättre, de kör med våld igenom så som de vill ha det, men dyrt blir det för kunden. Jag deltog inte själv i konkurrensutsättningen, eftersom jag tycker det är orättvist att alla ska betala samma pris, oavsett om du bor fem kilometer från tömningsplatsen eller ute på en ö. Men vi fortsätter jobba som förut, säger Lindholm.

Jan Lindholm har på sig en reflexjacka och har skogen i bakgrunden.
Bildtext Företagaren Jan Lindholm var besviken efter mötet.
Bild: David Fagerudd / Yle

Fungerar bra på Kimitoön

Cati Huhta, servicedirektör vid Sydvästra Finlands Avfallsservice, är nöjd efter kvällens diskussion.

– Jag är verkligen glad att vi kom hit och vi kommer gärna på nytt och ger mer information om det behövs. Vi tar gärna emot önskemål och förbättringsförslag, säger Huhta.

På Kimitoön togs motsvarande system i bruk redan 2013 och Huhta säger att även om det också där fanns ett motstånd till en början, så tycker de flesta i dag att det fungerar bra.

– Folk på Kimitoön är överlag nöjda, åtminstone har inte något missnöje nått våra öron. Tvärtom har vi fått beröm för att nu sköts tömningen, utan att de behöver komma ihåg att beställa den.

Kvinna med håret i hästsvans och glasögon på huvudet.
Bildtext Cati Huhta tar gärna emot önskemål och förbättringsförslag för att slamtömningen ska fungera bra.
Bild: Carmela Johansson / Yle

Priserna kan sjunka från och med nästa år

Genom att konkurrensutsätta slamtömningen betyder det också att priset på tömningen har höjts för många Pargasbor med över 50 procent, eftersom priset ska vara detsamma oavsett om du bor på en ö längre ut i skärgården eller i närheten av Pargas centrum. Huhta säger ändå att det är möjligt att priset kan bli billigare från och med början av nästa år.

– Vi har en ny taxa till påseende riktigt vilken dag som helst och där har vi tagit med flera områden, bland annat Reso, Nousis och Virmo, och det kan leda till att taxan sänks för Pargas del. Nämnden ska ännu fastställa taxan, men vi hoppas att det går vägen, säger Huhta.

Många Pargasbor som bor längs med små skogsvägar var även fundersamma att det står att vägarna bör ha en bredd på fyra meter för att slambilen ska kunna ta sig fram. Huhta säger att måtten är något de måste se över ännu, men att det blir bra till slut.

I nuläget är det alltså Pargas, Nagu, Korpo och Houtskär som konkurrensutsättningen gäller. Iniö och den yttre skärgården konkurrensutsätts senare.

Tanken är att samma system ska tas i bruk i alla 17 kommuner som hör till Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd fram till år 2026.

Känslorna gick heta då slamservicen diskuterades i Pargas

5:57

Diskussion om artikeln