Ingå kommun lockar dagispersonal med bonus, handledning och arbetskläder
Nu har Ingå kommun en plan hur bristen på dagispersonal ska lösas. Bland annat löneförhöjningar och bonus för nyanställda ska locka nya medarbetare till småbarnspedagogiken i kommunen.
Ingå kommun har en längre tid försökt rekrytera mera personal till daghemmen. Det skulle behövas en ambulerande barnskötare i Degerby daghem, en tidsbunden barnskötare i Knattebo daghem och en tidsbunden gruppassistent i Dal daghem.
Bland annat har kommunen varit i kontakt med flera rekryteringsföretag, de har kontaktat läroanstalter och försökt rekrytera via sociala medier. Men det har inte nappat.
Flexibel personal
Personalen har varit flexibel och lappat så långt det går, de har bytt arbetstid och jobbat övertid. Men det här innebär förstås att jobbet blivit krävande och utmattande för dem.
Den här hösten har daghemmen i Ingå ändå kunnat hålla öppet normalt.
Det finns nu en lista på åtgärder man kunde ta till, allt från löneförhöjning till avlönad studieledighet, arbetskläder och bonus för nyanställda.
Bildnings- och välfärdsnämnden beslutade på onsdagen (2.11) föreslå kommunstyrelsen att nuvarande medarbetare får en bonus på 500 euro i januari. Vidare ska nya medarbetare få en lika stor bonus efter att de jobbat i sex månader.
De anställda ska erbjudas regelbunden handledning i arbetet och personalen ska också få arbetskläder. I paketet ingår också friskvårdsförmåner på 240 euro per år.
Det här paketet beräknar nämnden ska kosta 45 000 euro. Eftersom dessa kostnader inte har budgeterats föreslår nämnden att kostnaderna ska läggas till i budgeten för småbarnspedagogik för år 2023.