Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Kärnkraftverket i Lovisa drivs med ryskt bränsle – Fortum: Att ersätta det med västerländskt skulle ta flera år

Uppdaterad 08.11.2022 16:00.
Kärnreaktor i Lovisa kärnkraftverk
Bildtext Det ryska bolaget som Lovisa kärnkraftverk har kontrakt med har levererat kärnbränsle till kraftverket i ungefär 15 år. Arkivbild.
Bild: Yle/Stefan Paavola

Fortums kontrakt med den ryska bränsleleverantören sträcker sig till 2030. Att byta leverantör är en flerårig process som kräver testning och myndighetsbeslut.

Det skulle vara möjligt att ersätta ryskt kärnbränsle med europeiskt, men det skulle ta tid.

Ärendet väckte diskussion under veckoslutet när ryskt kärnbränsle transporterades till utlandet via flygplatsen i Villmanstrand.

För tillfället finns kärnbränsle inte med bland de sanktioner som EU infört mot Ryssland. Det betyder att bränslet kan transporteras till Europa.

Det ryska kärnbränslet flögs ut från Villmanstrand till utlandet på lördagen. Ryskt kärnbränsle används också i Finland.

Långa kontrakt

Vid Fortums kärnkraftverk i Lovisa används uteslutande ryskt kärnbränsle. Energiföretaget har ett kontrakt med ryska TVEL som sträcker sig över det nuvarande driftstillståndet, alltså till 2027 och 2030.

Däremot tillverkas och monteras bränsleelementen till kärnkraftverket i Olkiluoto i Tyskland, Spanien och Sverige.

TVEL har levererat kärnbränsle till Lovisa i ungefär 15 år. Före det kom bränslet från Storbritannien.

Enligt Fortum kan det ryska bränslet vid behov ersättas med västerländskt.

– Det är varken en enkel omställning eller något man snabbt driver genom. För tillfället tillverkas inte bränsle till typen av kärnkraftverk (VVER-440) vi har i Lovisa, till skillnad från andra ryska kärnkraftverk, säger kommunikationschef Mark Autio.

I mars ansökte Fortum om nytt driftstillstånd för Lovisa kärnkraft till 2050. I samband med ansökningen har företaget inlett utredningar om alternativa bränsleleverantörer till kärnkraftverket.

Politiskt val

Det ryska kärnbränslets marknadsandel på världsmarknaden är ungefär 20–30 procent, uppskattar Juhani Hyvärinen som är professor i kärnteknik vid Villmanstrand–Lahtis tekniska universitet.

Om handeln med Ryssland upphörde helt och hållet skulle det öka efterfrågan på kärnbränsle som produceras på annat håll. Det kunde eventuellt höja marknadspriset på kärnbränsle.

Tekniskt sett är en övergång till kärnbränsle som producerats i Europa rätt enkelt, säger Hyvärinen.

– Uran finns så det räcker och bränsle till de reaktorer som nu är i drift får man säkert till ett vettigt pris också i framtiden, säger Hyvärinen.

Enligt Hyvärinen är processen att framställa och distribuera bränslena långsam. Därför kan det också dröja innan man river upp avtal.

– Jag tror att det kan handla om månader, om inte år, säger Juhani Hyvärinen.

Enligt Fortum är ett byte av bränsleleverantör en flerårig investering som omfattar många tester och grönt ljus från myndigheter.

Professor Hyvärinen tar inte ställning till om det ryska kärnbränslet borde omfattas av EU:s sanktioner.

– Det är ett politiskt beslut. Jag har fått frågan då och då, och har tagit för vana att svara som statsministern, att det är moraliskt riktigt att sluta kriga, dra sig tillbaka till bakom de erkända gränserna och börja reparera skadorna.

Utrikesministeriet uppger för Yle att en sanktion kräver ett enhälligt beslut av EU. Ministeriet uppger varken en tidtabell för detta eller uppgifter om de interna diskussioner som förts om ämnet inom EU.

Artikeln är en översättning av artikeln Loviisan ydinvoimala pyörii venäläisellä polttoaineella – Fortum: Korvaaminen länsimaisella kestäisi jopa vuosia av Mirjam Tahkokorpi och Marika Anttonen.

Diskussion om artikeln