Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

HBL inleder omställningsförhandlingar – oklart om tidningen är sjudagars i framtiden

Uppdaterad 08.11.2022 17:42.
Anna Hellerstedt
Bildtext Tillväxten finns digitalt, säger KSF Medias vd Anna Hellerstedt.
Bild: YLE/Pekka Palmgren

Hufvudstadsbladet skär ner på antalet personer som jobbar med printproduktionen. Pappret och distributionen kostar mycket och tillväxten finns på den digitala sidan, säger ägaren KSF Media.

Omställningsförhandlingarna gäller tre fastanställda årsverken där arbetsuppgifterna är direkt kopplade till produktionen av papperstidningen.

KSF Medias vd Anna Hellerstedt säger i HBL att kostnaderna fortsätter att öka inom produktion, distribution och tryck av pappersprodukten. Enligt henne har priset på papper ökat med 50 procent bara i år.

”Vi ser ingen tillväxt i en sjudagars pappersprodukt. Tillväxten finns digitalt”, säger Hellerstedt.

Vd Hellerstedt säger att man däremot ser en stor tillväxt på den digitala sidan och att det är där det måste satsas.

Hela år 2023 utkommer Hufvudstadsbladet sju dagar i veckan som pappersprodukt, men Hellerstedt säger inget om hur det blir efter det.

Inte heller innehållsmässigt kommer läsarna att se några förändringar, säger chefredaktören Erja Yläjärvi.