Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Mer än var tionde får gå från Meta – få är intresserade av Zuckerbergs metaversum

En blond kvinna står med VR-glasögon på sig och håller i två styrhandtag.
Bildtext I Mark Zuckerbergs vision om ett metaversum tillbringar allt fler människor sin tid i en virtuell verklighet.
Bild: Guillermo Gutierrez/SOPA Images/Shutterstock/All Over Press

Facebooks moderbolag Meta avskedar 11 000 anställda. Bolaget satsar på Mark Zuckerbergs vision om en virtuell verklighet men drar åt svångremmen genom att minska på de fysiska arbetsplatserna.

Meta, moderbolaget bakom Facebook, Instagram och Whatsapp, gör sig av med 11 000 av sina 87 000 anställda. Det är många gånger fler än Twitter sa upp förra veckan.

Metas verkställande direktör Mark Zuckerberg avskedar hela 13 procent av personalen och sätter stopp för nyrekryteringar. Meta kommer också att vidta andra åtgärder för att skära ner på utgifterna, konstaterar Zuckerberg i ett uttalande.

Även de som blir kvar påverkas. Meta ska till exempel övergå till ”delade arbetsbord för folk som redan tillbringar största delen av sin tid utanför kontoret” när bolaget minskar på sina fysiska lokaliteter.

Enligt Meta orsakas åtstramningen inom bolaget av stigande kostnader och minskade reklamintäkter. Wall Street Journal uppger att värdet på Metas aktie har sjunkit med över 70 procent i år.

Metaversum är dyrt

En ekonomisk stötesten är det metaversum Mark Zuckerberg började tala om sommaren 2021. Det tidigare Facebook bytte namn till Meta och framtiden förankrades bestämt i en växande virtuell verklighet.

Men den virtuella verkligheten är inte gratis. Förra året rapporterade Meta att den enhet av bolaget som omfattar verksamheten kring artificiell verklighet och virtuell verklighet gjorde en sammanlagd förlust på 10 miljarder dollar.

Mark Zuckerberg stirrar framför sig med blank blick.
Bildtext ”Jag vill ta ansvar för de här besluten och för hur vi hamnade här”, skrev Mark Zuckerberg efter beskedet om att 11 000 får gå.
Bild: Michael Reynolds / EPA

Hittills har Meta sålt drygt 17 miljoner VR-glasögon av modell Quest 2, som kostar från cirka 500 euro i Finland. Horizon World, den virtuella Meta-värld som man kan besöka med glasögonen på huvudet, har ungefär 200 000 användare per månad.

Det är siffror man kan jämföra med åtgången av populära spelkonsoler. Då talar vi om försäljningssiffror på över hundra miljoner.

Sissela Nutley står och ler framför en turkos vägg.

Sociala medier får oss att må dåligt, men ändå är vi där – hjärnforskaren Sissela Nutley förklarar varför

Hur påverkar sociala medier hjärnan och vårt psykiska mående? Hjärnforakre Sissela Nutley berättar.

Har inte lockat inte anställda

Bland de anställda som har fått sparken finns sannolikt en hel del som aldrig förstod sig på Zuckerbergs vision. En enkät av 1 000 anställda på Meta i maj i år gav vid handen att bara 58 procent av personalen förstod sig på bolagets metaversumstrategi.

I ett läckt internt meddelande uppmanade Metas metaversumchef Vishal Shah anställda att ta på sig sina Quest-glasögon och engagera sig i bolagets virtuella värld, rapporterar The Verge.

”I den har organisationen borde alla se det som sin uppgift att förälska sig i Horizon Worlds. Det kan man inte göra utan att använda den”, ska han ha skrivit.

Utan användare kan Meta inte heller göra pengar på att sälja reklam.

Källor: New York Times, Yle Uutiset, STT, AFP