Hoppa till huvudinnehåll

Klimat

Också många företag besöker FN:s klimatmöte: ”Det är företagen som driver omställningen i dag”

Två män med virtuella glasögon i Brasiliens paviljong.
Bildtext Brasilien lockar publik till sin paviljong med VR-glasögon.
Bild: Dominika Zarzycka/SOPA Images/Shutterstock/All Over Press

Företag aktiva inom den gröna omställningen ser mötet som en viktig plats att nätverka, höra det senaste om klimatpolitiken men också göra klart för beslutsfattarna att företagen är med i den gröna vågen.

Sharm el-Sheikh

FN:s klimatmöte är inte bara officiella förhandlingar och mötesrum: här finns också enorma utställningshallar där olika länder, organisationer och företag presenterar sig. Det är en sorts klimatmässa med paneldiskussioner och framför allt plats för att nätverka.

Rasmus Valanko på företagsnätverket We Mean Business förklarar att det är viktigt för företag som agerar för klimatet att träffa andra som tänker på samma sätt.

– Det är viktigt för oss att vi får hit företag som visar att det är bra business att söka fram olika teknologier som håller oss under 1,5 grader. Och regeringarna på plats behöver höra att det här är en möjlighet för business och inte en risk.

Den gröna omställningen är en möjlighet, inte en risk

― Rasmus Valanko, We Mean Business Coalition

Det har under åren hörts en del kritik om greenwashing på klimatmötet och väldigt mycket kritik om fossila lobbare på plats.

Men de företag som jobbar med just den gröna omställningen ser mötet som en viktig plats inte bara för att knyta kontakter utan också för att höra det senaste inom klimatpolitiken och inom branschen – och för att visa vad de själva har att erbjuda.

Afrikas gemensamma paviljong på klimatmötet.
Bildtext Olika länder, organisationer och samarbeten presenterar sig i montrar och paviljonger på klimatmötet, där de till exempel ordnar paneldiskussioner och andra orsaker att träffas.
Bild: Dominika Zarzycka/SOPA Images/Shutterstock/All Over Press

Sverige och Danmark lyfter sina innovationer i egna paviljonger

Många företag och projekt samlas under paviljonger bundna till det land de kommer från. Både Sverige och Danmark har sådana. Den svenska paviljongen drivs av Business Sweden, en halvstatlig organisation som främjar svensk export och utländska investeringar i Sverige.

Business Sweden har samlat både svenska företag, beslutsfattare och civilsamhället som ett skyltfönster för Sverige i Sharm el-Sheikh.

Det är företagen som driver omställningen i dag

― Emma Modéer Wiking, Business Sweden

– Vi är här på företagens efterfrågan, det är företagen som driver omställningen i dag, säger Emma Modéer Wiking, hållbarhetschef på Business Sweden.

Hon sammanfattar målet med paviljongen i tre punkter:

– Vi vill visa att vi har innovationer på plats, vi har finansieringslösningar och vi har också policyramverk för att hjälpa andra länder med deras omställning. Vi är här för att hitta nya samarbeten, för att kroka arm över landsgränser och över branschgränser, för att tillsammans hitta de bästa lösningarna för att så snabbt som möjligt kunna bidra till en mer accelererad omställning i närtid.

Företag på plats från Sverige är transportsektorn, energisektorn, klimattechbolag men också tung industri som SSAB med sitt fossilfria stål.

Folksamling i en paviljong det står Kongo på.
Bildtext Också Kongo har en egen paviljong.
Bild: Dominika Zarzycka/SOPA Images/Shutterstock/All Over Press

Finland har ingen egen paviljong

Finland har sällan haft en egen paviljong på mötet, de finska företag och organisationer som är på plats rör sig i andra paviljonger och i till exempel den Nordiska paviljongen. Rasmus Valanko hoppas på en finsk paviljong på nästa års möte i Dubai.

Att den gröna omställningen erbjuder möjligheter för finska företagsvärlden råder det ingen tvekan om, menar Valanko. Han säger att skogsindustrin länge varit en källa för innovationer, och ser möjlighet i vätgassatsningarna många talar om i Finland.

Men också Finlands kunnande inom maskineri och komponenter kommer att behövas när världen ställer om:

– Nästan alla fabriker kommer behöva nya komponenter, nytt maskineri, för att komma bort från fossila bränslen till el och förnybar energi. Omställningen kommer att skapa mycket möjligheter för till exempel Wärtsilä och Outokumpu.

Finska företag kräver snabbare åtgärder för klimatet

Flera representanter för det finska affärslivet är i dag med i en internationell vädjan för att staterna ska jobba hårdare för att klimatuppvärmningen stannar under 1,5 grader. Finlands näringsliv EK, Centralhandelskammaren och klimataffärsnätverket Climate Leadership har skrivit under.

– Företagen är redo att erbjuda lösningar för att nå klimatmålen. Ren energi, energieffektivering, cirkulär ekonomi och industri med lågt kolavtryck ger stora möjligheter till tillväxt och investeringar. Men staterna måste ge en klar signal om att mötet i Egypten håller fast vid 1,5-gradersmålet, säger Janne Peljo, ledande klimatexpert vid EK, i ett pressmeddelande.

Det är företagsnätverket We Mean Business som samlat ihop företag till den gemensamma uppmaningen. Den har nästan 230 underskrifter, bland annat från Ikea, Volvo och Unilever.

FN:s klimatmöte i Egypten – så här ser det enorma området ut - Spela upp på Arenan